سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از فنس‌کشی ۱۲کیلومتر جاده اصلی مشهد برای امنیت عبور و مرور یوزها تا قبل از پاییز امسال خبر داد.

هومن جوكار با اعلام اين خبر به مهر گفت: طي سال‌هاي اخير و با هدف حفاظت از يوزها جلوي احداث بسياري از جاده‌هاي داخل زيستگاه يوز را گرفتيم اما جاده‌هاي ترانزيتي‌اي وجود دارند كه زيستگاه‌هاي يوز را احاطه كرده يا مثل جاده اصلي تهران - مشهد كه دقيقاً از مرز شمالي منطقه حفاظت‌شده توران و از جنوب مياندشت مي‌گذرد، از جوار اين مناطق عبور مي‌كنند.

وي تصريح كرد: مشكل اصلي عبور و مرور يوزها از كريدوري است كه بين توران و مياندشت وجود دارد همين باعث چندين مورد تصادف جاده‌اي شده است.

جوكار در تشريح اقدامات انجام‌شده براي رفع اين مشكل گفت: برخي اقداماتي كه در گذشته انجام داديم مثل نصب تابلو مؤثر نيفتاد. سرانجام به اين نتيجه رسيديم كه بايد جاده را براي عبور يوز امن كنيم زيرا نمي‌توانيم راننده‌ها را متقاعد كنيم كه سرعتشان را كم كنند ضمن اينكه امكان ايجاد اختلال با هدف كاهش سرعت در جاده‌اي با اين ميزان ترافيك غيرمنطقي بود. بر اين اساس قرار شد مسيرهايي براي عبور امن يوزها ايجاد شود كه البته بسيار پرهزينه بود. با وجود اين، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با وزير مسكن و راهسازي مكاتبه كرد و اخيرا هم جلسه‌اي برگزار شد و طي آن وزارت راه با پذيرفتن اين راهكار به استان‌ها اعلام كرد كه حتماً اين موضوع را انجام دهند و اين اتفاق به‌زودي و قبل از فصل عبور و مرور يوزها اجرايي مي‌شود.

جوكار توضيح داد: طبق تجربيات گذشته ما بيشترين ميزان عبور و مرور در فصل سرد سال يعني از پاييز به بعد بوده و تا قبل از آن گام اول كه فنس‌كشي پيراموني و مهيا كردن مسيرهاي عبور از زيرگذرهاي موجود است را انجام مي‌دهيم و اين قسمت را بايد در ۱۲كيلومتر با همكاري وزارت راه به انجام برسانيم.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ در پاسخ به اين پرسش كه تعداد كنوني يوزپلنگ ايراني با وضعيت ايده‌آل چه اندازه فاصله دارد، گفت: زماني مي‌گفتند جمعيت يوزها اگر از ۵۰ قلاده كمتر شود، نابود مي‌شوند و زماني كه جمعيت به ۱۵۰ عدد برسد پايدار مي‌شوند اما امروزه با توجه به دانش‌هاي جديد مثل ژنتيك مي‌گويند كه تعداد حد و مرز را مشخص نمي‌كند.

وي درباره هزينه‌هاي پروژه بين‌المللي حفاظت از يوز خاطرنشان كرد: اين پروژه براساس اسناد يك ميليون و ۵۵۰ هزار دلار تا پايان سال۲۰۱۶ بودجه‌ دارد كه هنوز هم بخش كوچكي از آن باقي‌مانده است؛ يعني پروژه بايد طي حدود ۱۶سال چنين رقمي را استفاده مي‌كرده و ترتيب استفاده از اين پول هم يكسان نبوده است زيرا در سال‌هاي اوليه كه كلنگ حفاظت بهتر از مناطق زيستگاه يوزپلنگ زده شد حتي استخدام محيط‌بانان بر‌عهده پروژه بود يعني پروژه به ۲۰ تا ۴۰ محيط‌بان حقوق مي‌داد و بخش زيادي از بودجه‌اي كه الان اسم مي‌بريم در همان ۴سال اول هزينه شد تا زماني كه سازمان محيط‌زيست بخشي از اين حقوق‌ها را بر‌عهده گرفت.

کد خبر 341215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha