شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان بهزیستی از رها بودن ۱۰ تا ۱۲ هزار معتاد در سطح تهران خبر داد.

معتاد

به گزارش ایسنا، انوشیران محسنی بندپی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت طرح ساماندهی معتادان متجاحر که از آذر ماه سال گذشته آغاز و تا چندی پیش ادامه پیدا کرده بود، گفت: از یک میلیون و 230 هزار معتاد رسمی کشور، 705 هزار نفر تحت دریافت حمایت‌های کاهش آسیب، درمان و بازتوانی سازمان بهزیستی قرار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص طرح ساماندهی معتادان متجاهر، عنوان کرد: در این طرح شهرداری مسئولیت تامین فضای نگهداری این افراد را به لحاظ فیزیکی پذیرفت و در کنار آن سازمان بهزیستی متعهد به تامین مددکار و ارائه خدمات روانشناسی در این مراکز شد.

بندپی گفت: به موجب این طرح که از آذر ماه سال گذشته تا سه هفته پیش ادامه پیدا کرد حدود 3480 معتاد مرد و حدود 400 معتاد زن با همکاری بهزیستی و نیروی انتظامی ساماندهی شده و به مراکز تامین شده توسط شهرداری فرستاده شدند.

وی ادامه داد: در ادامه این طرح شهرداری تهران با در اختیار داشتن 24 مرکز بهاران فعال از 44 مرکز آماده نگهداری، این افراد پس از سم‌زدایی و طی کردن فرآیند درمانی بعد از دوران بهبودی به مدت پنج الی شش ماه فراهم کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در این دوران در مراکز بهاران نسبت به اشتغالزایی و مهارت‌پذیری و همچنین اجتماع پذیری این افراد توسط تیمی متشکل از شهرداری، بهزیستی و سایر نهادها اقدام می‌شود.

بندپی در ادامه ضمن بیان آنکه طرح ساماندهی معتادان متجاهر در پایلوت موفق عمل کرده است و اقدامات خوبی انجام شده، اظهار کرد: امیدواریم با فعال سازی این چرخه و تداوم نگهداری‌های طولانی مدت شاهد اثربخشی این اقدامات باشیم.

وی تصریح کرد: طرح ساماندهی معتادان متجاهر در پایلوت موفق بوده اما می‌خواهیم این افراد به سمت نگهداری‌های بلندمدت سوق داده شوند زیرا بازدهی مراکز بلندمدت TC موفق‌تر از مراکز کوتاه مدت است و مراکز کوتاه مدت اثربخشی لازم را ندارند.

بندپی ادامه داد: مراکز ماده 15 به علت آنکه فرد داوطلبانه به آنها مراجعه می‌کند اثربخشی بیشتری دارد به همین دلیل انگیزه و اراده فرد در این بین دارای نقشی اساسی و تعیین‌کننده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: نیاز است برای حضور این افراد در این مراکز انگیزه لازم در آنها ایجاد شود زیرا در این طرح همواره از حدود 4 هزار نفری که ساماندهی شده‌اند همواره عده‌ای از مراکز فرار می‌کردند به همین دلیل نیاز است انگیزه کافی برای جلوگیری از چنین اقداماتی در آنها ایجاد شود.

بندپی ادامه داد: با انجام این اقدامات می‌توانیم چهره کشور را از این مساله غیرخوشایند که زیبنده جمهوری اسلامی نیست با اقدامات علمی و تخصصی پاک کنیم.

وی در ادامه در خصوص تفاوت ماده 15 و ماده 16 نیز اظهار کرد: در مراکز ماده 15 فرد به طور داوطلبانه و یا با تشویق خانواده برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه می‌کند این در حالی است که مراکز ماده 16 به صورت اجباری هستند.

کد خبر 333831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha