همشهری آنلاین: ۲۱ درصد کارگران مواد مخدر مصرف می‌کنند و طبق آمار رسمی ۳ درصد جامعه معتاد است. فقط رقم مصرف دارو برای درمان معتادان در سال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌کند.

جزینی

به گزارش ایسنا، علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، در اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه، با بیان اینکه اعتیاد جزو 5 آسیب اجتماعی مهم کشور است که مقام معظم رهبری بر ضرورت مبارزه با آن تاکید کرده‌اند، گفت: در برنامه ششم توسعه نیز تکلیف شده است که 25 درصد از آمار مربوط به اعتیاد کاهش یابد.

وی افزود: در سال 1385 نیز مقام معظم رهبری 11 سیاست را ابلاغ کردند. مجموع اقدامات ما در پنج حوزه پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، دیانت و توانمندسازی خلاصه می‌شود اما مهم‌ترین آنها مباحث پیشگیرانه است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه ریاست این سازمان برعهده رئیس جمهور است و 24 سازمان عضو و مرتبط با این ستاد همکاری می‌کنند، گفت: هر سازمانی وظیفه خود را برابر قانون و مصوبات ستاد می‌داند و در این میان مهم‌ترین وظیفه ، وظیفه پیشگیرانه است.

جزینی به نقش هنرمندان در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: هنر یک امر فطری است و می‌توانیم با هنر در زمینه تنوع، تحرک، پویایی و نفوذ اجتماعی تلاش کنیم و این نیروی ارزشمند را به استخدام اندیشه‌ها و اهداف عالی انسانی در آوریم.

وی ادامه داد: در این میان برای اثربخش‌کردن هنر، افزایش جذابیت، انتقال غیرمستقیم پیام، نمایش حرکات به هم پیوسته و اثربخش، ماندگار و اثرگذاری عاطفی می‌تواند مفید فایده واقع شود.

  • 3 درصد افراد جامعه گرفتار اعتیاد هستند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه 600 میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در دنیاست، گفت: قاچاقچیان مواد مخدر از این مسیر در ایران 3 میلیارد دلار منفعت می‌برند و از این کار دست‌بردار نیستند. متاسفانه مصرف مواد مخدر سنتی در گذشته به سمت مواد صنعتی چون شیشه رفته است و تنها سازمان ملل 540 نوع موادم خدر صنعتی را گزارش کرده است.

جزینی افزود: ساخت و تولید مواد صنعتی در گوشه آشپزخانه‌ها قابل انجام است و ما سال گذشته 220 کارگاه و آشپزخانه تولید شیشه را منهدم کردیم. امسال تاکنون 70 تن مواد مخدر کشف شده است و سال گذشته نیز 618 تن مواد مخدر کشف شد که دو تن از آن شیشه بود.

وی با بیان اینکه 3 درصد افراد جامعه گرفتار اعتیاد هستند، گفت: نزدیک به 790 هزار معتاد را تحت پوشش درمانی داریم و برای این امر بیش از 30 تن دارو در سال مصرف و بیش از 10 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: باید بر روی خنثی‌سازی باورهای غلط کار کنیم، چرا باید برخی بانوان آرایشگاه‌ها را با داروخانه‌ها اشتباه گرفته و در آنجا قرص لاغری تهیه کنند که دارای آمفتامین است. ما سال گذشته 30 هزار مرگ به علت مواد مخدر داشتیم، یعنی هر 8 ساعت یک نفر جان خود را از دست داده است.

جزینی با بیان اینکه سال گذشته 17 برنامه در رسانه ملی درباره اعتیاد تولید شد، گفت: امسال نیز 9 برنامه مستمر در رسانه ملی داریم اما هنوز جریان‌سازی نشده است. باید ایجاد موج اجتماعی برای این فرآیند را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 300 هزار نفر با شماره تلفن 09628 تماس گرفتند که 80 درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دادند، این موضوع نشان‌دهنده آن است که مادران نگران زندگی و فرزندان خود هستند و باید مهارت فرزندپروری را برای آنها دنبال کرد. باید خانواده‌ها حساس شوند. ما مردم را غریبه نمی‌دانیم و آمارهایی را منتشر می‌کنیم. اینکه یک درصد دانش‌آموزان مصرف کننده موادمخدر هستند و به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی تغییر رفتار می‌دهد، بسیاری از روزها با تاخیر به منزل می‌رود، پرخاشگر می‌شود، باید نسبت به او مشکوک شد و یا اینکه داشتن فندک اتمی نشانگر مصرف شیشه است. باید همه این مسائل را به خانواده‌ها آموزش دهیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر بر ضرورت توجه به مساله نشاط اجتماعی تاکید کرد و گفت: برنامه‌ای در این خصوص در ستاد مبارزه با موادمخدر در دست طراحی است. 72 درصد دانشجویان ما می‌گویند که دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند اوقات فراغت آنها را پر کنند.

جزینی در خاتمه خاطر نشان کرد: تقویت سرمایه اجتماعی و حفظ سرمایه انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا باید 21 درصد کارگران ما در محیط‌های صنعتی مصرف‌کننده موادمخدر باشند.

 

کد خبر 333450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha