الهام مصدقی راد: روز گذشته کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی میزبان وزیر، معاونان و مدیران کل وزارت کار، ‌تعاون و رفاه اجتماعی بود تا ضمن آشنایی بیشتر در ابتدای فعالیت مجلس دهم، مهم‌ترین موضوعات و اولویت‌های کاری مورد بررسی قرار گرفته و برنامه اجرایی برای آن تدوین شود.

شهر

تلاش براي رفع و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي يكي از موضوعاتي است كه انتظار مي‌رود در اولويت‌هاي مجلس و كميسيون تخصصي‌اش قرار گيرد. سال گذشته كه طرح انضباط شهري و ساماندهي و جمع‌آوري معتادان متجاهر با محوريت محله هرندي در منطقه12 تهران آغاز شد، مسئولان و معاون وقت فرهنگي و اجتماعي شهرداري نيز جلسات مشتركي با نمايندگان مجلس و كميسيون اجتماعي برگزار و گزارش و درخواست‌هاي خود را ارائه كردند تا كار با كيفيت بهتري پيش رفته و همچنين ديگر دستگاه‌هاي متولي و مسئول در ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي همچون استانداري، بهزيستي، وزارت كشور، نيروي انتظامي و... با جديت بيشتري به عرصه همكاري با شهرداري قدم بگذارند.

  • تشكيل كميته ويژه رسيدگي به آسيب‌ها

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس كه معتقد است آسيب‌هاي اجتماعي از تهديدات آتي نظام است و اگر به آن پرداخته نشود در بعد اجتماعي و امنيتي مشكل ايجاد خواهد كرد، در گفت‌وگو با همشهري اين موضوع را يكي از اولويت‌هاي اصلي كميسيون نام برد و گفت: «كميته ويژه رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي در حال شكل‌گيري است تا به‌صورت ويژه به اين موضوعات رسيدگي كند؛ موضوعات پيچيده‌اي كه بايد تلاش كنيم عقب‌ماندگي 10، ‌20ساله‌اي كه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره كردند، جبران شود.»

سلمان خدادادي تأكيد مي‌كند كه كميسيون در رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي جدي است و تاكنون از ديگر دستگاه‌هاي متولي در اين حوزه نيز خواسته گزارش‌‌ها و اقداماتشان را ارائه دهند تا بتوان اولويت‌ها را استخراج كرد. به‌زودي نيز از شهرداري به‌عنوان يكي از متوليان در اين حوزه براي ارائه گزارش در كميسيون دعوت خواهد شد. تداخل و موازي‌كاري يكي از مشكلاتي است كه نمايندگان تلاش خواهند كرد با بررسي گزارش‌هاي دستگاه‌هاي ذيربط، آن را رفع كرده تا مسئوليت هر كدام به وضوح روشن شود.

حسين طلا كه در مجلس پيشين، رئيس مجمع نمايندگان تهران نيز بود در گفت‌وگو با همشهري يكي از مشكلات موجود بر سر راه ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي را همين مسئله عنوان كرد و گفت در اقدامي كه شهرداري اجراي آن را آغاز كرده، جاي متوليان اصلي خالي است و برخي دستگاه‌ها چون بهزيستي و نيروي انتظامي حضور خوبي در كنار شهرداري دارند.

نايب‌رئيس كميسيون اجتماعي مجلس دهم نيز با اشاره به‌وجود موازي‌كاري‌ها در اين حوزه مي‌گويد برخي موضوعات در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي چند متولي دارد و هيچ كدام هم مسئوليت قبول نمي‌كنند. ما استقبال مي‌كنيم كه اقدامات شهرداري در اين حوزه با هماهنگي در دستور كار دستگاه‌هاي ذيربط قرار گيرد.

علي رستميان به همشهري مي‌گويد: «به‌زودي از مجموعه شهرداري و حوزه معاونت اجتماعي فرهنگي و همچنين بهزيستي و ناجا براي ارائه گزارش دعوت كرده و هماهنگي لازم را ايجاد مي‌كنيم تا اقدام مؤثري در اين راستا انجام شود. شهرداري تهران بحث خوبي را آغاز كرده و ما از آن استقبال مي‌كنيم.»

به گفته خدادادي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس، تصميمات و اولويت‌بندي‌هاي رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي بعد از بررسي و نهايي‌شدن در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

  • رويكردهاي اجتماعي شهرداري دنبال خواهد شد

معاون جديد فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران دوشنبه گذشته در مراسم معارفه خود اعلام كرد كه رويكردهاي شهرداري در حوزه فرهنگي اجتماعي و براساس برنامه 5ساله شهرداري و مصوبات شورا همچنان دنبال خواهد شد.

به گفته مجتبي عبداللهي، برخي اقدامات مورد تأكيد رهبري مانند توجه به آسيب‌هاي اجتماعي، فقر و... همچنان دنبال شده و تأكيدات ايشان روشنگر مسير خواهد بود. استانداري تهران نيز در روزهاي گذشته نشست مديريت و ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي را به رياست استاندار تهران برگزار و بر اولويت‌بندي رسيدگي به موضوعات تأكيد كرده است.

کد خبر 339803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha