همشهری‌آنلاین: نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه دوشنبه با حضور هنرمندان و مسئولان هنری برگزار شد و با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در آیین اختتامیه این جشنواره گفت : استان کرمان همچون بسیاری از نقاط اعجاب آور ایران مهد شوریدگی و عشق است.

محمدرضا علیزاده افزود: ابراز خرسندی می کنیم که این جشنواره با رویکردی مردمی و مشتمل بر 55 اجرا در قریب به 80 ساعت برنامه زنده طی سه شبانه روز با حضور 200 هنرمند شاخص کشور و استان در قالب 41 گروه از استان های کشور به طور واقعی به میان مردم مشتاق و فرهیخته سراسر استان رفت.

وی بیان کرد: جشنواره فاخر موسیقی نواحی کشور در ایستگاه نهم خود میهمان مردمان خونگرم بم، نرماشیر، سیرجان، رفسنجان، انار، بردسیر، بافت، جیرفت و کرمان بود.

وی گفت: از زحمات و دلگرمی های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار کرمان، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید و پژوهشگران در ستاد اجرایی جشنواره و همه کسانی که در انجام این کار عظیم سهیم بودند، قدردانی می کنم.
علیزاده افزود: امیدواریم خدمتگزاران حوزه فرهنگ در این استان بتوانند سال های طولانی با تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره و برنامه های منسجم به شایستگی میزبان جشنواره موسیقی نواحی مختلف ایران باشند.

در این آیین گروه های موسیقی میسان از خوزستان، جولان از شیروان، نرمه نای از سنندج و گروه آوای نخل از شهرستان قلعه گنج کرمان به اجرای موسیقی نواحی پرداختند.

همچنین علی جنتی  وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی در پیام خود که از سوی فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی قرآئت شد، افزود : بدون تردید اعتبار منزلت والای جامعه پویا و با نشاط ایران، مرهون بن مایه های اعتقادی، سرمایه های معنوی، آموزه های اخلاقی و سایر عناصر قوام یافته ای است که مجموعه فرهنگ و هنر این سرزمین را سامان داده است.

وی اظهار کرد: مجموعه و منشوری که در پیوندی مبارک بین گذشته پر افتخار اقوام ایرانی و آیین تعالی بخش اسلام و تعالیم پیامبر مهربانی، هنری جمالگرا و فضیلت خواه را در برابر نسل های متمادی انسانی قرار داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دل انگیزترین جلوه های این مجموعه گرانقدر، موسیقی محلی اقوامی است که بی تردید صرفا نغمه های بنیانگرانه نیست بلکه بافته ای تاثیرگذار از نغمه ها و اشعار، گویه ها و روایت ها و نکات آموزنده و هویت بخشی است که می تواند با توانمندی و اعتماد، یکی از سفیران فرهنگ مردمی و ادبیات عامیانه این مرز و بوم پر گهر باشد.
وی بیان کرد : از این جویبار مصفا و پر نغمه موسیقی محلی ایران اسلامی و از بلندایش تفکری سرچشمه می گیرد که سرشار از معرفت و حکمت و کرامت است و سرو بلند و رفیع این هنر روزگار ما ریشه در دیرینگی اقوام گوناگون اما یکپارچه این کشور پهناور دارد و بلندی شاخسارهایش را نغمه سازهای این اقلیم گسترده به صمیمی ترین زبان و تاثیرگذار-ترین بیان و بدون نیاز به تجربه خاص روایت می کند.

 جنتی افزود: بر این اساس وظیفه ملی و همگانی است که برای بازشناسی این فرهنگ قدیم و هنر قدیم به ساحتش نزدیکتر شویم و برای معرفی ارزش های این گنجینه غنی و این میراث گسترده ملی به نسل حاضر و سایر ملل در چهارچوب تعاملات فعال دیپلماسی فرهنگی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: اینجانب ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای دست اندرکاران برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که در راستای راهبرد فرهنگی هنری دولت قرار دارد امیدوارم این رویداد ارزنده زمینه توجه و اهتمام بیش از پیش به شناخت و حفظ موسیقی نواحی کشور و تجلیل و تکریم حافظان و پیشکسوتان این گونه ارزشمند موسیقایی را فراهم سازد.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که روز جمعه 17 اردیبهشت در کرمان آغاز شد شامگاه دوشنبه با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی نواحی در باغ تاریخی فتح آباد کرمان به کار خود پایان داد.

این جشنواره در بخش های راویان اصالت، اجراهای عمومی، اجراهای پیشکسوتان، سینمای مستند، نشست های تخصصی موسیقی و اجراهای شهرستانی در استان کرمان برگزار شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

  • بخش راویان اصالت

بدلیل تداوم سنت موسیقی ترکمن‌های درگز مجتبی یوسفی(درگز)

اجرای ترانه های کرمانجی حسین طایانلو(شیروان)

هنربخشی شمال خراسان راوی برتر محمد حسین پور(شیروان)

از راویان برتر موسیقی شادیانی های مازندران همایون غنیمی(جویبار مازندران)

راوی برتر آئین های های سور سنت آوازی تربت جام امینی(تربت جام)

راوی برتر موسیقی ها و آواهای هشترود  عباس علی کریمی(آذربایجان شرقی)

راویان برتر موسیقی آئین های سور کردهای آذربایجان غربی  کریم صالحی/ فراز سلطانیان

توجه به موضوعیت فراخوان آئین های پیوند گروه علی آباد(کتول)

توجه به موضوعیت فراخوان آئین های پیوند  گروه گلداز(بلوچ)

توجه به موضوعیت فراخوان آئین های پیوند گروه باسم حمادی(خوزستان)

توجه به موضوعیت آئین های شادی مذهبی گروه جولان(شیروان)

توجه به موضوعیت فراخوان آئین پیوند گروه شوروم(گیلان)

  • تشویق

  آریا صادقی نژاد(درگز)

 علی انصاری(درگز)

 گروه آوای موج(بوشهر)

  • عکس

معصومه فیروزی شهرستان اهر آذربایجان شرقی

حمیدرضا بازرگانی  زنجان

  • آلبوم موسیقایی

دامون شش بلوکی آلبوم موسیقی قشقایی(عاشوقلر موقاملاری)

  • کتاب پژوهشی

موسی جرجانی  گرگان

غفور محمدزاده موسیقی تربت جام

کریم منصوری ایلام-دهلران

کد خبر 333489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha