همشهری آنلاین: در مراسم اختتامیه جشنواره هزار دف از حمید‌رضا اردلان موسیقی‌دان و پژوهشگر کرد تبار موسیقی تجلیل شد

حمیدرضا اردلان

در ششمين جشنواره سراسرى دف كه از ٢٣ تا٢٦ شهريور در شهر سنندج بر پا بود، هزار دف نواز به اجراى مقام هاى اصيل پرداختند.

اين جشنواره كه با عنوان نكوداشت دكتر حميد‌رضا اردلان و از سوي حوزه هنري استان كردستان برگزار شد، 21 استان دف‌نوازان خود را راهي سنندج كرده بودند.

به گزارش فارس، حمیدرضا اردلان در آیین اختتامیه ششمین دوره جشنواره سراسری دف نوای رحمت در سنندج با بیان اینکه ما کردها عادل هستیم، اظهار کرد: همین خصوصیت عادل بودن موجب شده است، که در قضاوت‌ها نیز به خود اجازه ندهیم که اگر یک هنرمند اصفهانی رتبه نخست را در جشنواره دف در کردستان بدست آورد در حقش اجحاف کنیم.

دف نوازان

وی با تأکید بر اینکه دف برای کردها خیلی حیثیتی است، گفت: در بسیاری از مسابقات ورزشی با تبانی جایزه را جلوی چشم میلیاردها نفر به نفع کشوری برمی‌دارند و در حق دیگران اجحاف می کنند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی افزود: ما کُردها در این جشنواره عدالت را رعایت کردیم، چراکه معتقدیم سرزمین کردستان مادر ایران است و اصفهان و شیراز و غیره نیز از این سرزمین هستند.

اردلان با اشاره به اینکه در یک دوره تاریخی عرفان کردستان والبته سایر فرق به دف پناه بردند، خاطرنشان کرد: در خانقاه‌ها و در سه تا چهار دهه اخیر جدای از خانقاه‌ها بسیاری از جوانان خوش‌ ذوق به دف پناه آوردند و الان این مهم جنبه‌ای سراسری در کشور به خود گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: «دف» می‌تواند سرزمین کردستان را در شاخه فرهنگ در رأس فرهنگ جهان و در روبه‌روی گفت‌وگوی جهانی قرار دهد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی با بیان اینکه «دف» می‌تواند نماینده فرهنگ ما در سخن گفتن با فرهنگ پست مدرن باشد، افزود: این یک حقیقت و واقعیت تاریخی است و «دف» این ظرفیت را دارد.

اردلان در گفت‌وگو با همشهري آنلاين در خصوص اين ساز كهن ايراني گفت: دف سازى باستانى است كه با نام هاى دب،دپ و نظاير آن شناخته مى‌شده است. دف در ريشه و اصل به معنى ضربه بوده است.

به گفته اين پژوهشگري موسيقي، دف بعد‌ها به سازى كوبه‌اى اطلاق شده است كه از بدنه‌اى مدور و چوبى كه بر ان پوست مى‌كشند. وي افزود: دف انواع مختلفي دارد و برخى از انواع ان چهار ضلعى و پنج ضلعى است.

وي در خصوص رابطه دف با سنت و فرهنگ منطقه كردستان اظهار داشت، در ميان دراويش كرد دف سازى مقدس است و هنگامى كه پاره مى‌شود مى‌گويند دف شهيد شد. در بدنه داخلى دف حلقه‌هاى فلزى نصب مى‌شود و تعداد اين حلقه‌ها با تعداد دراويش حاضر در خانقاه برابر بوده است.

دف نوازان

در اين مراسم علاوه بر استاندار كردستان، بيژن كامكار نوازنده برجسته دف كشور و جمعى از دف نوازان صاحب نام ديگر در اين مراسم حضور داشتند.

به گزارش ايسنا، عبدالمحمد زاهدی استاندار كردستان در آیین اختتامیه ششمین جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» اظهار کرد: دف ساز موسیقی عاشق است و اگر خوب به آن نگاه کنیم انسان به یاد حرکت مجنون به سمت شهر لیلی می‌افتد.

وی افزود: در این حرکت، عاشق کوه‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها را پست سر می‌گذارد و در نهایت در عشق فنا می‌شود.

استاندار کردستان عنوان کرد: کردستان سرزمین فرهنگ و هنر است و معتقدم، هنر کردستان می‌تواند بر بام هنر ایران بدرخشد زیرا این ظرفیت در استان وجود دارد.

وی در ادامه به برگزاری ششمین جشنواره دف نوای رحمت اشاره و بیان کرد: شاهد هنرنمایی زیبای هنرمندان در این جشنواره بودیم و روز گذشته در اجرای ۱۰۰۰ دف، شکوه این ساز عرفانی به ایران و تمام جهان مخابره شد.

زاهدی ادامه داد: کردستان نه تنها در موسیقی سنتی، بلکه در موسیقی کلاسیک هم ظرفیت‌های بسیار خوبی را از خود نشان داده است.

دف نوازان

زاهدی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیین نکوداشت استاد حمیدرضا اردلان از اندیشمندان و فرهیختگان کُرد در جشنواره ششم دف نوای رحمت، عنوان کرد: استاد حمیدرضا اردلان علم و هنر را با یکدیگر تلفیق کرده و یک عالم در حوزه هنر است.

وی در پایان قول مساعد داد که جشنواره هفتم دف نوای رحمت به صورت بین‌المللی برگزار شود.

کد خبر 346647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha