سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

درحالی‌که جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در پایان مذاکرات با وزرای خارجه کشورهای عربی و غربی در پاریس از تمدید آتش‌بس در حلب و ضرورت گسترش و دائمی‌کردن آن در کل سوریه سخن گفته‌است، گزارش‌ها از حلب از تدارک گروه‌های تروریستی و همچنین حملات ارتش سوریه به آنها حکایت دارد.

مذاکرات سوریه

وزارت دفاع روسيه ديروز با استناد به اطلاعاتي كه از مركز ويژه هماهنگي‌هايش در لاذقيه به‌دست آورده اعلام كرد، حدود 70نيروي مسلح به همراه چند خودروي تجهيزات نظامي از مرز تركيه وارد حلب شده‌اند. به گزارش ايسنا، اين اطلاعات را مركز ويژه هماهنگي‌هاي حميميم كه روسيه آن را براي گفت‌وگو با گروه‌هاي مخالف سوريه تاسيس كرده، تهيه كرده است. اين اطلاعات توسط ساكنان محلي حلب به اين مركز رسيده است. اين افراد و محموله نظامي وارد روستاي عندان در حلب شده‌اند كه در كنترل جبه النصره است.

در بيانيه وزارت دفاع روسيه آمده‌است، تروريست‌هاي جبهه النصره همچنان به عمليات نظامي عليه نيروهاي ارتش سوريه در شهر حلب ادامه مي‌دهند. در 2روز گذشته اين تروريست‌ها فرودگاه نظامي النيرب در حلب را هدف حمله قرار داده‌اند. اين مركز همچنين از چندين مورد نقض آتش‌بس موقت در دمشق و حما توسط گروه‌هاي مسلح خبر داده است.

آتش‌بس در حلب و لاذقيه اخيرا براي 2روز ديگر تمديد شده و وزيرخارجه آمريكا گفته‌است كه مذاكرات با روسيه براي تمديد اين آتش‌بس و گسترش آن به كل سوريه جريان دارد. كري در ادامه سخنانش گفت: البته اينها كلمات روي كاغذ هستند و در عمل همه‌‌چيز به اقدام فرماندهان و نيروهاي نظامي بستگي دارد.

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا دوشنبه‌شب درباره آخرين توافق ميان مسكو و واشنگتن در حلب گفت، دو طرف درباره اينكه نيروهاي جبهه نصره دقيقا در كجاي حلب مستقر هستند به تفاهمي رسيده‌اند كه اين بسيار مهم است و مذاكره در همين مسير ادامه مي‌يابد. منظور سخنگوي وزارت خارجه از اهميت تفاهم درباره مكان نيروهاي جبهه النصره در حلب اين است كه وقتي جاي اين نيروها مشخص شود، حملات ارتش سوريه به نقاطي غير از جاهاي مشخص شده نقض آتش‌بس به حساب خواهد آمد. اين در حالي است كه براساس گزارش‌هاي رسيده از حلب تروريست‌هاي جبهه نصره اكنون در نقاط مختلفي پراكنده هستند و جاي مشخصي ندارند.

جان كري دوشنبه‌شب با وزراي خارجه فرانسه، عربستان، تركيه و قطر، خانم موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و همچنين رياض حجاب مسئول هيأت مذاكره‌كننده مخالفان سوريه كه در رياض مستقر هستند، در نشست مشتركي ديدار و گفت‌وگو كردند. بررسي آخرين وضعيت مذاكرات ميان دولت و مخالفان سوريه كه در ژنو دنبال مي‌شد و اكنون تعليق شده‌ در كنار آخرين وضعيت ميدان جنگ در حلب ازجمله مسائل مورد بحث در نشست پاريس بوده است. وزيرخارجه فرانسه اعلام كرد كه دور بعدي اين نشست يك‌ماه ديگر در پاريس برگزار خواهد شد. كري در حاشيه اين نشست با عادل‌الجبير وزيرخارجه عربستان جداگانه گفت‌وگو كرده است.

  • ادامه جنگ در جنوب حلب

خبرگزاري فارس عصر ديروز در گزارشي از درگيري سنگين ميان ارتش و نيروهاي مقاومت سوريه با تروريست‌هاي جيش‌الفتح در جنوب غربي حلب خبر داد. براساس اين گزارش، نيروي هوايي سوريه ده‌ها بار مواضع تروريست‌ها را در اين منطقه بمباران كرده تا حملات آنها به شهرك راهبردي خان طومان در جنوب غربي حلب و در راه دمشق را دفع كند.

کد خبر 333488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha