سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

۵ سال جنگ در سوریه نه‌تنها تعداد زیادی کشته، مجروح و آواره به جا گذاشته، بلکه بازار پررونقی از فروش اعضا را نیز در این کشور به‌وجود آورده است.

سوریه

طبق آمار منتشر شده از سوي سازمان ملل، بيش از 200هزار نفر طي اين سال‌ها جان خود را از دست داده و نزديك به 12ميليون نفر هم آواره شده‌اند. اما آمار تكان‌دهنده ديگري نشان مي‌دهد در اين سال‌ها بازار قاچاق اعضاي انسان نيز رشد زيادي داشته است و حدود 18هزار نفر اعضاي بدن خود را فروخته‌اند.

حسين نوفل، رئيس بخش پزشكي‌قانوني در دانشگاه دمشق، مداركي جمع‌آوري كرده كه تأييد‌كننده اين تعداد فروش عضو توسط مردم كشور بحران زده سوريه است. در تحقيقي كه از سوي مؤسسه «اينترنشنال مديا ساپورت» انجام شده، از قول نوفل آمده كه عمل‌هاي مربوط به خارج كردن اعضاي اين افراد يا در مناطق مرزي سوريه يا در اردوگاه‌هاي آوارگان در كشورهاي مجاور ازجمله عراق، تركيه، مصر و اردن به‌صورت مخفيانه و غيرقانوني انجام شده است. احمد الصياد، دادستان كل دمشق، آمار موجود را حتي بالاتر اعلام كرده و معتقد است طي اين مدت بيش از 20هزار عمل جراحي غيرقانوني با هدف قاچاق اعضا انجام شده است.

قيمت اعضاي خارج شده از كشوري به كشوري ديگر متفاوت است؛ به‌طور مثال در تركيه قيمت كليه به 10هزار دلار مي‌رسد، در لبنان و سوريه به 3هزار دلار و در عراق تنها هزار دلار براي يك كليه پرداخت مي‌شود. فروش اعضاي ديگر بدن ازجمله قرنيه يا طحال هم رواج پيدا كرده و قيمت يك قرنيه در مواردي به 7هزار و 500دلار مي‌رسد. طبق اين تحقيق، در پاره‌اي موارد نيز اعضاي بدن قربانيان جنگ بدون رضايت خانواده‌هاي آنها و از سوي پزشكان و نيروهاي بيمارستان‌ها خارج و فروخته شده‌اند.

کد خبر 334217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha