شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

حسین شیخ‌الاسلام: نیروهای گروه‌های تکفیری از روز پنجشنبه با نقض آتش‌بس در استان حلب سوریه بخشی از شهرک خان‌طومان در این استان را به اشغال خود درآوردند و گروه تکفیری جبهه‌النصره و همپیمانانش بر این استان تسلط پیدا کردند.

حادثه اخير به‌دنبال خروج مخالفان حكومت بشار اسد از مذاكرات ژنو شروع شد. همزمان انتشار تصاويري از جنگ‌هاي حلب نشان‌دهنده هدف قرار گرفتن برخي نيروهاي مقاومت ايراني در موج حملات گروه‌هاي تروريستي بود و هدف ايران‌هراسي در حملات ضد‌مقاومت را دنبال مي‌كرد. اين در حالي است كه تا پيش از اين واقعيت‌هاي ميداني سوريه به نفع مقاومت، ملت و حكومت سوريه بود. به همين علت نيز نمايندگاني كه از طرف رياض در ژنو مذاكره مي‌كردند، شرايط را مناسب نمي‌ديدند.

رژيم سعودي و همپيمانان تركيه‌اي و غربي آن ازجمله آمريكا بخش وسيعي از مواضع و سرزمين‌هاي اشغالي خود در سوريه را از دست رفته مي‌ديدند و به همين علت نيز تصميم گرفتند ميز مذاكره را ترك كنند و نگذارند روند سياسي حركت رو به جلويي داشته باشد. آنها احساس مي‌كردند در ادامه تحولات سياسي سوريه، بازنده كامل خواهند بود و چنانچه سوريه روي آرامش به‌خود ببيند منافع خود را در اتفاقات اين كشور از دست مي‌دهند.

بر همين اساس آنها تصميم گرفتند شرايط ميداني را تغيير دهند. آغاز حمله‌هاي وحشيانه ازجمله به بيمارستاني در شهر حلب مهم‌ترين اقدام آنها در تصميم جديدشان بود. گروه تروريستي جبهه‌النصره مسئول عمليات اخير بوده است. در عين حال پيروزي آنان در اين مناطق تفاوتي با عمليات‌هاي احرارالشام و جيش‌الاسلام ندارد. نيروهاي اين گروه‌هاي تروريستي به‌طور سيال جابه‌جا مي‌شوند و به همين علت نيز ايران و سوريه اصرار دارند احرار الشام و جيش‌الاسلام بايد جزو فهرست تروريست‌هاي سازمان ملل قرار گيرند.

حلب تنها جاي مهم باقيمانده‌اي بود كه تروريست‌ها در آن حضور داشتند و گروه‌هاي تروريستي از خاك تركيه براي اعزام نيروهاي جديد به آنجا استفاده كردند. سلاح مورد نياز براي اين جنگ نيز با تأمين مالي عربستان سعودي و از طرف آمريكا به حلب فرستاده شد. خان طومان نقطه راهبري استان حلب است كه در جاده جنوبي حومه حلب قرار دارد و تروريست‌ها توانستند آنجا را از دست نيروهاي مقاومت خارج كنند.

اين حملات به‌رغم آتش‌بس اتفاق افتاد ولي با پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده به‌طور حتم ارتش و نيروهاي مردمي سوريه اجازه نخواهند داد اين وضعيت ادامه پيدا كند و بر صحنه مذاكرات آتي تأثيرگذار باشد. به‌نظر مي‌رسد منطقه از دست رفته اخير به‌زودي به ملت سوريه بازگردد. منطقه خان طومان اگرچه براي حوزه جنوبي حلب نقطه استراتژيك و مهمي محسوب مي‌شود اما اشغال آن با مقاومت نيروهاي مردمي تأثيري بر مجموعه تحولات سوريه نخواهد گذاشت.

  • مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس
کد خبر 333078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha