شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

همشهری دو - دکتر امیرحسین بانکی پورفرد: امور مختلفی در زندگی می‌تواند به صمیمیت زوجین آسیب برساند؛ یکی از آن امور ابراز نفرت است.

عشقی از جنس روزنامه

اشخاصي كه زود ابراز عشق مي‌كنند، ابراز نفرتشان هم زودتر از ديگران است. اجازه بدهيد از تمثيلي كمك بگيريم. روزنامه، نوع كاغذي كه برايش استفاده مي‌شود و اصلا نوع چاپش به‌گونه‌اي است كه معلوم است كه روزنامه است؛ يعني يك‌بار كه خواندي دور مي‌اندازي. لذا يك كاغذ قوي و يك جنس قوي براي روزنامه انتخاب نمي‌كنند چون كه مي‌خواهد يك‌بار استفاده شود. اگر سردتان شود اين روزنامه را مي‌توانيد سريع آتش بزنيد؛ يك كبريت كافي است. روزنامه سريعا با يك كبريت روشن مي‌شود و تمامش به يكباره مي‌سوزد. اما با همان سرعت كه آتش مي‌گيرد، زود هم آتش‌اش خاموش مي‌شود و تنها خاكسترش باقي مي‌ماند.

عشق‌هاي خياباني چنين وضعيتي دارند. اين عشق، خيلي سريع در وجود دختر يا پسر شعله‌ور مي‌شود، بدون آنكه آنها به اندازه كافي يكديگر را بشناسند و از خانواده و فرهنگ هم اطلاعات صحيحي داشته باشند. اين نوع عشق‌ها خيلي زود هم تمام مي‌شوند و به سردي مي‌گرايند.

در مبحث احساسات هم بعضي شخصيت‌ها اينگونه‌اند؛ زود شعله ور مي‌شوند و زود هم فروكش مي‌كنند، زود ابراز احساسات مي‌كنند و بعد از مدتي هم به نفرت برمي‌گردند؛ دوراني عاشق هم مي‌شوند و دوراني متنفر مي‌شوند از هم. شايد شما در دوران دبيرستان يا دانشجويي اينها را ديده باشيد كه طرف يك دفعه با يك برخورد با شما پسرخاله شد و چقدر زود گل گفت و گل شنيد و در يك برخورد هم‌چنان برخورد زشتي كرد كه تمام شد. اينها بعضا احساسات فردي است كه عشق را تبديل مي‌كند به نفرت. ولي در زندگي روزمره، ما بايد نسبت به همسرمان مراقب باشيم كه حتي اگر بدي ديديم و ناراحتي ديديم، حق نفرت و ابراز نفرت نداريم. نفرت با صميميت جمع نمي‌شود؛ يعني مثل يك اسيد است كه همه‌‌چيز را از بين مي‌برد. پيامبر(ص) مي‌فرمايند: «هيچ مرد مومني از زن مومنش نفرت ندارد. اگر خويي را از زنش نپسنديد يك صفت ديگري در خانمش هست كه به آن دل ببندد».

کد خبر 332957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha