چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و بعد از آن مصلای تهران تا همین سال گذشته، محلی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شمار می‌رفت؛ محلی که اولی ترافیک سنگین در تهران ایجاد می‌کرد و دومی به هیچ‌وجه برای برگزاری یک نمایشگاه طراحی نشده بود.

ساعت به وقت کتاب

 به هر حال نمايشگاه كتاب براي آنهايي كه ارديبهشت‌ماه هر سال از راه دور و نزديك به آن مي‌آمدند هم فال بود و هم تماشا، هرچند مشكلاتي مثل ايجاد ترافيك در شهر و شلوغي و ازدحام و هزار و يك مشكل ديگر را به همراه داشت. اما از امسال ديگر تهراني‌ها رنگ مشكلات چنين نمايشگاه‌هايي را نخواهند ديد. شهر آفتاب به‌عنوان محل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران، همزمان با برپايي بيست‌ونهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به‌طور رسمي افتتاح مي‌شود تا جايي باشد براي برپايي نمايشگاه‌هاي بزرگ كشور. خب حالا كه امسال نمايشگاه در شهر كتاب برپا شده، سؤال‌هايي هم در ذهن‌ها وجود دارد؛ اينكه چطور به شهر آفتاب برويم؟ چه خدماتي در اين شهر براي بازديدكنندگان درنظر گرفته شده است؟ و اينكه چه نكاتي را براي نمايشگاه‌گردي بايد رعايت كنيم؟ اينها سؤالاتي است كه اينجا مي‌توانيد پاسخ‌شان را بخوانيد.

  • متروسواري تا نمايشگاه

ساده‌ترين، بهترين و عاقلانه‌ترين راه اين است كه با ناوگان متروي تهران به نمايشگاه بيست‌ونهم برويد. خب حتما در خبرها شنيده‌ايد كه همين چند هفته قبل، ايستگاه متروي شهرآفتاب كه دقيقا در جوار نمايشگاه قرار دارد به بهره‌برداري رسيد و قطارهاي شهري شما را مستقيم به اين نقطه از شهر مي‌برند. ايستگاه متروي شهر آفتاب در مسير خط يك مترو قرار دارد؛ خطي كه از ميدان تجريش شروع شده و به شهر آفتاب منتهي مي‌شود. خب شما از طريق ايستگاه‌هاي تقاطعي هم مي‌توانيد وارد خط يك شويد. ايستگاه تقاطعي خط 3با خط يك، ايستگاه شهيد بهشتي، ايستگاه تقاطعي خط 2با خط يك، ايستگاه امام‌خميني(ره) و ايستگاه تقاطعي خط 4با خط يك، ايستگاه دروازه دولت است.

  • اتوبوس‌ و تاكسي‌سواري

راه‌حل منطقي ديگر اين است كه براي رفتن به شهر آفتاب از اتوبوس استفاده كنيد. شركت واحد اتوبوسراني تهران، ناوگان ويژه‌اي را براي رفتن مردم به نمايشگاه كتاب درنظر گرفته كه در ميدان‌ها و پايانه‌هاي اتوبوسراني اصلي شهر مستقر شده‌اند. ميدان تجريش، ميدان صنعت، ميدان نوبنياد، پايانه بيهقي، ميدان رسالت، پايانه شرق يا همان تهرانپارس، ميدان آزادي، ترمينال جنوب، ميدان راه‌آهن، پايانه خاوران، پايانه نعمت‌آباد و پايانه شاهد، جاهايي هستند كه اتوبوس‌هاي ويژه شهر آفتاب را مي‌توانيد در آنها به راحتي پيدا كنيد. استفاده از اين اتوبوس‌ها، ارزان‌ترين راه براي رسيدن به نمايشگاه است. در ضمن در همين محل‌ها، تاكسي‌ها و ون‌هاي ويژه‌اي هم مستقر شده‌اند كه شما را به نمايشگاه مي‌برند.

  • با اتومبيل شخصي تا نمايشگاه

اگر جزو كساني هستيد كه حتما مي‌خواهيد با اتومبيل شخصي به شهر آفتاب برويد، بايد خودتان را به آزادراه خليج‌فارس يا همان اتوبان تهران- قم برسانيد. شهر آفتاب كه از امروز ميزبان بيست‌ونهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران است دقيقا روبه‌روي حرم مطهر امام(ره) و در طرف ديگر اتوبان قرار دارد. اين روزها روي بنرهاي شهري به‌عنوان نشاني نوشته شده عوارضي تهران- قم كه همان روبه‌روي حرم مطهر است. خب بزرگراه امام‌علي(ع)، بزرگراه چمران و سپس آيت‌الله سعيدي، بزرگراه تندگويان، بزرگراه يادگار و به‌طور كلي مسيرهايي كه از شمال به جنوب پايتخت منتهي مي‌شوند و شما را به بزرگراه آزادگان مي‌رسانند، مي‌توانند شما را به اتوبان تهران-قم راهي كنند. فقط بايد حواستان به ورودي و خروجي‌هاي بزرگراه‌ها باشد.

  • پاركينگ براي اتومبيل‌هاي شما

خوشبختانه برخلاف جاهاي ديگري كه تا به حال نمايشگاه‌هاي بزرگ در آن برگزار شده و علاوه بر ايجاد ترافيك، مشكل پاركينگ داشته است، شهر آفتاب به هيچ‌وجه اين مشكل را ندارد و از ابتدا با توجه به كاربري آن، پاركينگ‌هاي وسيعي براي آن درنظر گرفته شده است. خودروهاي شخصي بايد در پاركينگ بزرگ كنار دانشگاه شاهد توقف كنند كه دقيقا در شمال شهر آفتاب قرار دارد. پاركينگ اتوبوس‌هاي برون‌شهري كه افراد را به شكل گروهي از شهرهاي ديگر راهي تهران و نمايشگاه كتاب كرده‌اند هم درست در ضلع غربي حرم مطهر قرار دارد. زائرسراي حرم امام‌خميني(ره) هم خدمات استراحت شبانه براي ميهمانان و بازديدكنندگان شهرستاني و كاروان‌هاي دانشجويي را درنظر گرفته است.

  • جايي براي سالمندان و معلولان

سالمندان و معلولان و جانبازان هم مي‌توانند از نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب به راحتي بازديد كنند. كافي است اين گروه خودشان را به روبه‌روي سالن 3برسانند و به ايستگاه ويژه معلولان و سالمندان بروند. در اين ايستگاه هم مي‌توان ويلچر گرفت و هم واكر و عصاي سفيد. در ضمن 2دستگاه خودروي مخصوص جابه‌جايي معلولان و سالمندان هم در اين ايستگاه مستقر شده كه اين گروه از بازديدكنندگان را به نقاط مختلف نمايشگاه مي‌برد. در اين ايستگاه، خدمات انجام تست قندخون و فشار خون براي سالمندان هم درنظر گرفته شده است. يك توصيه عمومي ما به همه بازديدكنندگان اين است كه قبل از رفتن به نمايشگاه، از سايت tibf.ir نگاهي به نقشه سالن‌هاي نمايشگاه بيندازند تا مكان تقريبي سالن‌ها دست‌شان بيايد.

  • چه زماني برويم؟ چه زماني نرويم؟

از 15تا 25ارديبهشت دو پنجشنبه و جمعه در پيش است كه توصيه مي‌كنيم اگر بازديد‌كننده حرفه‌اي هستيد و در طول هفته فرصت داريد، روزهاي آخر هفته را براي بازديد از نمايشگاه انتخاب نكنيد. هم راحت‌تر مي‌توانيد از غرفه‌ها بازديد كنيد و هم رفت‌وآمدتان به نمايشگاه راحت‌تر و بدون ترافيك خواهد بود. درضمن اگر دنبال كتاب خاصي هستيد، قبل از رفتن به نمايشگاه، مشخصات كتاب، سالن و محل استقرار ناشر در نمايشگاه را از طريق سايت‌ نمايشگاه به نشاني tibf. ir به دست بياوريد. اينجوري كارتان بسيار راحت‌تر خواهد شد و در نمايشگاه سرگردان نمي‌شويد. البته در محوطه نمايشگاه و در تمام سالن‌ها، ميز‌ها و غرفه‌هايي با عنوان اطلاع‌رساني رايانه‌اي وجود دارد كه مي‌توانيد با كمك آنها كتاب و ناشر مورد نظرتان را پيدا كنيد.

کد خبر 332781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha