مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

شهردار تهران در مراسم افتتاح مجموعه بین‌المللی شهر آفتاب و آغاز به کار نمایشگاه کتاب در این مجموعه گفت: امروز شاهد بزرگ‌ترین واقعه فرهنگی در بزرگ‌ترین زیرساخت اقتصادی کشورهستیم.

 مراسم افتتاح مجموعه بین‌المللی شهر آفتاب

محمدباقر قاليباف ديروز با هدف كمك به اقتصاد ضعيف صنعت نشر نيز تفاهمنامه مشتركي با وزارت ارشاد و انتشاراتي‌ها به امضا رساند كه براساس آن در 5سال آينده هيچ وجهي از ناشران بابت حضور در نمايشگاه دريافت نخواهد شد.شهردار تهران در سخنراني خود اعلام كرد: براي من و مجموعه مديريت شهري افتخار بزرگي است كه يك مجموعه اقتصادي را باآغاز يك كار بزرگ فرهنگي افتتاح كرديم، امري كه مي‌تواند منشأ خير وبركت باشد.

قاليباف از نقش فرهنگ و كتاب و كتابخواني در تمدن‌سازي‌ اسلامي سخن گفت و اينكه ‌مهم‌ترين خصيصه و وجه تمايز تمدن و انديشه اسلامي با ديگر تمدن‌هاي دنيا درهمين است كه آنها با استثمار و استعمار تمدن خود را توسعه دادند و تمدن اسلامي و انقلاب اسلامي خودش را براساس انديشه، فرهنگ و كتاب و كتابت توسعه داده است.

شهردار تهران درعين حال به اين نكته اذعان كرد كه بعد از انقلاب آنطور كه بايد و شايد نتوانستيم به اين مهم بپردازيم. وي در ادامه گفت:‌ پارسال در اختتاميه نمايشگاه كتاب اشاره كردم كه شايد ما از جهت قوانين و مقررات دراين حوزه مسئوليت مستقيم نداشته باشيم اما تك تك ما مسئولان در هر كجا كه هستيم بايد به مقوله فرهنگ، كتاب و كتابخواني توجه داشته باشيم.
وي به مقايسه آمار مغازه‌هاي لوازم آرايش فروشي با كتابفروشي پرداخت و گفت: در شهري مثل تهران 8هزار مغازه لوازم آرايشي داريم و درمقابل 1200كتابفروشي داريم همچنين گردش مالي سالانه لوازم آرايشي 15هزار ميليارد تومان است درحالي‌كه اين گردش مالي در بخش كتاب كمتر از 1000ميليارد تومان است.

از نظر قاليباف در سال 93در كشور از نظر توليد كتاب رشد خوبي داشتيم اما تيراژ كتاب به 500جلد رسيد. اين درحالي است كه در دنيا با وجود گسترش كتاب‌هاي ديجيتال اما كاهش رشد انتشار كتاب‌هاي كاغذي روي نداد اما برخلاف اينكه مطالعه در دنيا سيرصعودي خود را طي مي‌كند دركشور ما رشد مناسبي ندارد. به همين دليل قاليباف گفت كه شهرداري خود را مكلف به توسعه زيرساخت‌هاي كتابخواني كرده است تاجايي كه 300كتابخانه در محله‌ها و پارك‌ها احداث كرد و هرسال در برپايي نمايشگاه ياد يار مهربان درموضوع كتاب و كتابخواني دانش‌آموزان تلاش مي‌كند و درعين تجهيز و تكميل كتابخانه‌هاي مدارس، حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها را نيز در دستور كار خود دارد.

  • باغ كتاب به‌زودي تكميل مي‌شود

شهردار تهران همچنين در حضور رئيس جمهور از ساخت مجموعه باغ كتاب به وسعت 65هزار مترمربع در اراضي عباس آباد خبر داد كه به‌زودي با تكميل آن در زمره 5مجموعه نمايشگاهي بي‌نظير كتاب در دنيا قرار خواهد گرفت و به‌عنوان نمايشگاه دائمي كتاب به فعاليت مي‌پردازد.

قاليباف از تلاش‌هاي شوراي شهر به‌منظور ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني نيز تجليل كرد و گفت: شوراي شهر تهران بيش از هزار ميليارد تومان اعتبار به‌صورت مستقيم براي حوزه كتاب تخصيص داده است ضمن اينكه نمايشگاه كتاب امروز هم مهم‌ترين زير‌ساخت در حوزه صنعت نمايشگاهي در جنوب غرب آسياست كه عمليات ساخت آن درسال 90آغاز شده و قرار است تا 270هكتار توسعه يابد.

شهردار تهران يكي از دلايل انتقال نمايشگاه كتاب به خارج از شهر را ترافيك و آلودگي هوا دانست و گفت: با تصميم شوراي اسلامي شهر تهران مركز نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به خارج از شهر منتقل شد كه البته نزديكي به فرودگاه بين‌المللي امام مي‌تواند دسترسي مناسبي براي مهمانان خارجي باشد ضمن اينكه ايستگاه متروي شهر آفتاب به‌دليل حجم بالاي مسافران اين ايستگاه با 25هزار مترمربع مساحت ساخته شد امري كه مي‌تواند دسترسي مناسبي براي نمايشگاه فراهم سازد.

قاليباف از تلاش‌هاي مضاعف همكاران خود به‌ويژه در 5‌ماه اخير به‌منظور تكميل نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب قدرداني كرد و گفت:‌ شوراي اسلامي شهر تهران نيز در پايان سال گذشته با وجود تمامي مشكلات مالي، بيش از 180ميليارد تومان اعتبار براي اين مجموعه درنظر گرفت تا شهر آفتاب به موقع در اختيار شهروندان قرار گيرد.

  • شهر آفتاب؛ راه‌حل برون‌رفت از معضلات ترافيكي پايتخت

فرمانده انتظامي تهران بزرگ هم در بازديد ميداني از مجموعه شهر آفتاب، ساخت اين نمايشگاه را باعث كاهش بخشي از مسائل و مشكلات ترافيكي پايتخت به‌ويژه هنگام برپايي نمايشگاه‌هاي عمومي پرمخاطب دانست و گفت: خروج نمايشگاه‌ها از محدوده پرتراكم و پرترافيك شهر و احداث نمايشگاه شهر آفتاب، يكي از اقدامات اثربخش، عملياتي و ماندگار مديريت شهري در جهت كنترل ترافيك است.

سردار سرتيپ پاسدار حسين ساجدي‌نيا در اين بازديد افزود: برگزاري هر نمايشگاه چه در محل سابق نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران و چه در محل مصلاي حضرت امام بخش قابل توجهي از ترافيك تهران را تحت‌تأثير خود قرار مي‌داد و باعث بروز مسائل و مشكلات عديده‌اي براي شهروندان مي‌شد.

  • برگزاري مانور مديريت بحران در نمايشگاه كتاب شهرآفتاب

مانور مديريت بحران با هدف ايجاد آمادگي سازمان‌هاي تخصصي براي رويارويي با حوادث احتمالي از سوي ستاد مديريت بحران ويژه نمايشگاه كتاب در شهر‌آفتاب برگزار شد. پشتيباني متقابل سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران از يكديگر در امور پيشگيري و كاهش خطرات و عمليات مقابله در حوادث احتمالي شهر‌آفتاب، ايجاد هماهنگي و وحدت رويه بين اعضاي ستاد مديريت بحران ويژه نمايشگاه، كاهش حوادث و خسارات احتمالي و تسهيل در ارتباطات بين‌سازماني و استفاده از سيستم ارتباط منسجم بخش ديگري از اهداف درنظر گرفته شده براي اين مانور بود.

بر مبناي سناريوي تدوين شده در اين مانور، طوفاني با سرعت 90كيلومتر بر ساعت در گستره شهر تهران به وقوع پيوست كه مجموعه شهر آفتاب را با پيامدهاي متعددي مواجه ساخت. غلامرضا احمدي، معاون آمادگي، عمليات و پدافند غيرعامل سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در اين‌باره گفت: در اين مانور با درنظر گرفتن يكي از محتمل‌ترين سوانح يعني آتش‌سوزي و شدت وزش باد وطوفان احتمالي به تمرين پرداختيم و تيم‌هاي آتش‌نشاني، اورژانس و هلال احمر اقدامات لازم را براي كنترل سوانح احتمالي در اين زمينه انجام دادند. احمدي همچنين ضمن اعلام درنظر گرفتن فضاي لازم براي احداث پدبالگرد در ضلع غربي نمايشگاه گفت: بازديد‌هاي لازم براي احداث پدبالگرد در اين محدوده انجام گرفته و مجوزهاي لازم در اين زمينه صادر شده است.

کد خبر 332743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha