دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - محسن امین: مالیات، اصلی‌ترین و بهترین جایگزین برای دلارهای نفتی در بودجه کشور است؛ درآمدی پایدار که برخلاف نفت، افزایش آن نشانه مشخصی از رونق کار، اقتصاد و تجارت است و هیچ‌گاه مانند درآمدهای نفتی، در کمتر از یک سال، نصف نمی‌شود.

درآمدي كه همزمان، نشانه شفافيت و پويايي در يك اقتصاد است؛ شفافيتي كه لازمه توسعه و پويايي همان اقتصاد است. با وجود اين، در كشور ما هنوز فرهنگ پرداخت ماليات به‌عنوان روشي صحيح براي اداره كشور جانيفتاده است. به همين دليل، در همين اواخر در گزارش‌هاي سازمان گمرك كشور مشخص شد كه 60 بازرگان عمده تاكنون هيچ‌گونه اظهارنامه مالياتي نداشته‌اند و حداقل بيش از ۳۰ نفر آنها كالاهايي به ارزش بيش از ۱۰۰ ميليون دلار وارد كشور كرده‌اند؛ مسئله‌اي كه نشان از نبود اطلاعات شفاف و دقيق در اين حوزه كشور است. وضعيتي كه شايد با قانون جديد ماليات، كمي بهبود پيدا كند؛ قانوني كه مبناي قضاوت را اعلان سود و زيان شركت‌ها براساس دفاتر حسابرسي قرار نمي‌دهد، بلكه موجودي و گردش مالي حساب‌هاي رسمي شركت‌هاي فعال و حتي حساب‌هاي شخصي با گردش مالي بالا را ملاك قرار مي‌دهد؛ حسابي شفاف كه شركت‌ها موظف به انجام مراودات مالي‌شان از طريق آن هستند.

شايد بايد بيشتر به اين نكته توجه كنيم كه شفافيت در همه زمينه‌ها، قدم اول براي رشد كشور است؛ شفافيتي كه بيش از آنكه مقوله‌اي اقتصادي باشد، فرهنگي است. اگر با توجه به آموزه‌هاي اخلاقي و ديني، حتي زماني كه ممكن است سود بالايي را از دست بدهيم، يادمان باشد كه در اتاقي شيشه‌اي هستيم و همه، از خداوند تا خانواده خودمان و بلكه سازمان ماليات كشور ناظر بر كارهاي ما و درآمدهاي حاصل‌شده هستند، قطعا دست به فرار مالياتي نمي‌زنيم؛ مالياتي كه البته بايد براي همه‌مان جا بيفتد كه به صحيح‌ترين شيوه ممكن هزينه مي‌شود؛ مالياتي كه جايگزين نفت در درآمدهاي كشور است و بايد بدانيم پرداخت نكردنش با استفاده از ابزار دروغ، بي‌شباهت به تحويل محموله‌هاي نفتي و پس ندادن پول فروش آن نيست!

اجازه بدهيد يك خبر قديمي را يادآوري كنم، قهرمان ما، كريم باقري است؛ هم به‌خاطر بازي‌هاي خوبش در تيم ملي فوتبال و هم به‌دليل اينكه او، در سال 86، به‌عنوان مؤدي مالياتي برتر از سوي اداره ماليات كشور برگزيده شده است.

کد خبر 333253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha