مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: کلنگ ساخت نخستین مرکز تمام اتوماتیک بازیافت خاک و نخاله کشور با ظرفیت ۳۳۰۰ تن در روز، چندی پیش در شرق تهران به زمین زده شد.

نخاله

اين مركز با بازده 80درصدي در طول يك سال مي‌تواند بيش از 600هزار تن شن و ماسه و 200هزار تن سيمان سبك بازتوليد كرده و مجددا به فرايند ساخت‌وساز بازگرداند.مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران با اشاره به احداث نخستين مركز تمام اتوماتيك بازيافت خاك و نخاله گفت: با توجه به حجم بالاي نخاله‌هاي ساختماني و عمراني در شهرهاي كشور و شهر تهران و براساس قانون مديريت پسماند كه پسماندهاي ساختماني هم در اين گروه قرار دارند و با تكيه بر اصل 44قانون اساسي مبني بر واگذاري فعاليت‌ها به بخش خصوصي شوراي شهر تهران مصوبه‌اي براي احداث نخستين مركز بازيافت نخاله به تصويب رساند. تأكيد شهردار تهران نيز بر اجراي اين مصوبه بود كه خوشبختانه چندي پيش نخستين مركز تمام اتوماتيك بازيافت خاك و نخاله كشور با ظرفيت 3300تن در روز كلنگ‌زني شد.

حسين جعفري در ادامه گفت: در فاز اول كه ساخت آن 12‌ماه طول خواهد كشيد ما قادر خواهيم بود در سال يك ميليون تن خاك و نخاله را بازيافت كنيم كه 600هزار تن آن شن و ماسه و 200هزار تن هم سيمان سبك خواهد بود.در شهر تهران در حال حاضر روزانه بيش از50هزار تن خاك و نخاله ساختماني توليد مي‌شود و به‌نظر مي‌رسد با گسترش ساخت‌وساز اين رقم افزايش مي‌يابد.

به گفته جعفري روزانه 5هزار كاميون خاك و نخاله ساختماني توليدي مراكز بازسازي و ساخت‌وساز ابنيه را به مراكز دپوي نخاله منتقل مي‌كنند. اين حجم خاك و نخاله مشكلات زيست‌محيطي فراواني را براي شهر به‌وجود مي‌آورد. اما احداث اين كارخانه علاوه بر كاهش هزينه مي‌تواند منبع درآمد خوبي براي شهر تهران ‌شود.

احداث اين مركز براي 100نفر اشتغال مستقيم وبراي 500نفر اشتغال غيرمستقيم به همراه خواهد داشت. مديرعامل سازمان پسماند محصولاتي كه از اين كارخانه به‌دست مي‌آيد را شامل موادي مي‌داند كه در فرايند ساخت‌وساز به‌كار خواهد رفت. وي در اين‌باره گفت: شن و ماسه بخش عمده‌اي از محصولي است كه در اين كارخانه بازيافت مي‌شود كه سالانه بالغ بر 600هزار تن خواهد بود. ديوارهاي پيش ساخته، كف‌پوش‌ها و مواداوليه راهسازي و ساختمان و سيمان سبك و گچ و آهك نيز از بازيافت نخاله‌هاي ساختماني به‌دست خواهد آمد.

  • تبديل نخاله‌ها به محصولي براي فروش

رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران به بيان جزئياتي از احداث نخستين كارخانه بازيافت نخاله‌هاي ساختماني پرداخت و گفت: كلنگ احداث كارخانه تبديل پسماندهاي ساختماني و عمراني به محصولاتي مانند موزاييك و كف‌پوش به سرمايه‌گذاري بخش خصوصي با زمين زده شد. اقبال شاكري با اشاره به اينكه سرمايه‌گذار اين پروژه پيش از اين در زباله‌ سوز كهريزك سرمايه‌گذاري كرده بود، ادامه داد: اين سرمايه‌گذاري به روش B.O.O انجام شده است يعني سرمايه‌گذار با سرمايه خود طي سه سال پروژه‌ را راه‌اندازي و 9سال از آن بهره‌برداري مي‌كند، در ادامه مي‌تواند تجهيزات خود را به جاي ديگري منتقل و يا قرارداد جديدي با شهرداري منعقد كند.

رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران تصريح كرد: با راه‌اندازي اين كارخانه نخاله‌هاي ساختماني كه براي شهر يك معضل محسوب مي‌شوند به يك محصول قابل فروش در بازار تبديل مي‌شود علاوه بر اين، نه‌تنها سالانه چند ميليارد سود عايد شهرداري مي‌شود بلكه سالانه بيش از 20ميليارد تومان نصيب سرمايه‌گذار مي‌شود و به اين ترتيب ترس سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در اين زمينه‌ها ازبين مي‌رود.

وي افزود: روزانه 50هزار تن نخاله‌ و پسماند ساختماني و عمراني در زمان ركود ساخت‌وساز به مركز علي‌آباد منتقل مي‌شود و اين رقم در زمان رونق ساخت‌وساز به 100هزار تن افزايش مي‌يابد. شاكري خاطرنشان كرد: بايد ساير سرمايه‌گذاران را براي راه‌اندازي كارخانه‌هاي مشابه و سرمايه‌گذاري در اين حوزه تشويق كرد. البته شهرداري تهران بايد در اين زمينه تسهيل‌گري كند و دولت نيز در تضمين‌هايي كه سرمايه‌گذاران به آن نياز دارند، شهرداري را ياري رساند.

  • واگذاري فاز دوم مركز بازيافت پسماند ساختماني به شركت‌هاي شن و ماسه

معاون فرماندار تهران ‌ روز گذشته با اشاره به كلنگ زني نخستين مركز بازيافت پسماند ساختماني اظهار كرد: به شهرداري تهران پيشنهاد كرديم در فاز‌هاي آينده مراكز بازيافت، اولويت واگذاري با 5 شركتي باشد كه بايد معادن شن و ماسه را ترك كنند. غلامحسين آرام تصريح كرد: در نهايت معادن شن و ماسه بايد از منطقه 18شهر تهران جمع‌آوري شود اما با توجه به نيروي انساني موجود در اين مجموعه‌ها، واگذاري فاز‌هاي بعدي پسماند ساختماني به اين 5 شركت مي‌تواند موضوع اشتغال نيروي انساني اين معادن شن و ماسه را نيز پوشش دهد.

وي خاطرنشان كرد: روزانه 50هزار تن پسماند ساختماني در شهر تهران توليد مي‌شود كه متأسفانه بخشي به‌صورت دفن و پراكنده در اطراف شهر تخليه مي‌شود اما با راه‌اندازي اين مركز بازيافت زباله ساختماني امكان بازيافت 10درصد پسماندهاي نخاله‌ها و آوار فراهم مي‌شود، از اين‌رو با توجه به اهميت راه‌اندازي و سرعت بخشيدن به آن، از شهرداري مي‌خواهيم كه فضا را براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي مهيا كند و اولويت واگذاري با شركت‌هاي شن و ماسه باشد. وي افزود: مصوبه قانوني كارگروه پسماند شهرستان به شهرداري تهران اعلام شده است و اميدواريم هر چه سريع‌تر فاز يك مركز بازيافت پسماند ساختماني به بهره‌برداري برسد.

کد خبر 332922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha