همشهری آنلاین: نیویورک تایمز نوشت: نژادپرستی درون جامعه آمریکا وجود دارد؛ 'دونالد ترامپ' نامزد پیشتازان جمهوریخواهان برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا فقط آن را به طرز عیان به تصویر کشید.

دونالد ترامپ

به گزارش ايرنا، نیویورك تایمز در این مطلب كه در ستون دیدگاه‌های این روزنامه درج گردیده است می‌نویسد:

دیدگاه‌ها و نقطه نظرات دونالد ترامپ مدعی نامزدی جمهوریخواهان برای گروه‌هایی از رای دهندگان آمریكایی شناخته شده است. در حقیقت این اصول اعتقادی خود این مردم است كه از زبان تفرقه افكنانه و جاهلانه و متعصب 'ترامپ ' شنیده می‌شود.

این مردم با ترامپ موافق‌اند كه این مهاجران مكزیكی اند كه تجاوز به عنف می‌كنند و مواد مخدر را به درون مرزهای آمریكا قاچاق می‌كنند. آنها هم همچون ترامپ معتقدند كه هیچ مسلمانی نباید اجازه ورود به خاك آمریكا را بیابد.

اینها همان آمریكایی‌هایی هستند كه معتقدند این نا به هنجاری زبانی واژه 'سیاه پوست' كاملا متناسب است و آرزویشان بازگشت رویای از دست رفته ' آمریكای بزرگ ' است كه تا قبل از اجرای ' پیمان قانون مدنی' همواره مطرح بود.

واقعا چشم انداز ریاست جمهوری ترامپ هولناك است.
نوعی تعصب جاهلانه و جدال برانگیز در پشت كلام نامزد پیشتاز جمهوریخواهان مستتر است كه هم خشم و هم رعب را در انسان بر می‌انگیزاند.

تمام این دیدگاه‌هایی كه در كلام ترامپ مطرح می شود درون جامعه آمریكا وجود دارد. نژادپرستی در حال شكل دادن جامعه آمریكاست. هم در كنش و واكنش‌های فردی و اجتماعی وجود دارد و هم تا عمق سازمانها و نهادهای حكومتی رسوخ كرده است.

در مارس گذشته وزارت دادگستری آمریكا كشف كرد كه پلیس و دادگاه‌های محلی در شهر 'فرگوسن' در روندی عادی حق سیاه پوستان را كه در قانون اساسی نیز بر آن تصریح شده است، نقض می‌كنند و بازجوها هم از قدرتشان سوء استفا می‌كنند.

ماجرای قتل دختران سیاه پوست آفریقایی - آمریكایی بدست پلیس هم از دیگر موارد آشكار تبعیض نژادی در جامعه آمریكاست. این دختران هدف ترتیبات انضباطی نامتناسب جامعه قرار گرفته بودند و یا حملات بی‌سابقه علیه مسلمانان هم از دیگر موارد آشكار نژادپرستی درون جامعه آمریكاست.

باید رفتارهای نفاق افكنانه در جامعه متوقف شود. تمام كسانی كه این رفتارها را انجام می‌دهند نژادپرست واقعی‌اند. این تمایل جامعه آمریكا به سمت نژادپرستی هم باب طبع بسیاری از سیاستمداران شده است.

ترامپ هم به خوبی فضا را مساعد دید و نیرویی تازه به مردمی بخشید كه با او هم عقیده‌اند. نژادپرستی و تبعیض نژادی، زندگی در جامعه آمریكا را هم شكل می‌دهد.

پروفسور ' توماس جیمه نز' استادیار دانشگاه استنفورد آمریكا در این باره می‌گوید: 'ترامپ و هوادارانش سوت سگ نژادپرستی را تبدیل به شیپور سگ نژادپرستی كرده‌اند'.

بیان دیدگاه‌های نژادپرستانه در این مبارزات انتخاباتی آنقدر انكار ناپذیر است كه حتی سیاستمداران بشدت محتاط و مراقب و دیپلمات پیشه هم برای مستند كردن صحبت‌هایشان به این واقعیات اشاره می‌كنند.

هیلاری كلینتون نامزد ریاست جمهوری در ماه آوریل در سخنانی در همایش 'شبكه اقدم ملی ' National Action Network اشاره كرد: ' چالش دور و دراز آمریكا با نژادپرستی هنوز خیلی مانده است تا تمام شود و ما این واقعیت را در این انتخابات شاهد هستیم.'

كلینتون اشاره‌ای به تنش‌ها و درگیری‌های نژادپرستانه و یا روابط جامعه و پلیس، نابرابری‌ها و یا معضلاتی كه سیاه پوستان و لاتین تبارها با آن دست به گریبانند نكرد.

البته شدت و تناوب نژادپرستی آنقدر در لایه‌های جامعه فرو رفته است كه نمی‌تون آن را از جامعه زدود.

در سال 2008 كه باراك اوباما به ریاست جمهوری آمریكا برگزیده شد یك سوال مطرح شد؛ آیا آمریكا نژادپرستی را پشت سر گذاشته است؟

اما این یك امید مضحك و خنده دار بود و ما امروز پاسخی روشن‌تر از همیشه به این سوال داریم: ' نه '.

به گفته پروفسور جیمه نز، كشور آمریكا فقط در یك برشی كوتاه از زمان بدون حساس بودن نسبت به رنگ پوست زندگی كرد. رئیس جمهور شدن 'اوباما' هم این مدعا را تصدیق كرد. اما این خوش‌بینی كوركورانه بود.

ما باید یك ترس منطقی داشته باشیم ضمن آنكه هرگز از اثرات دامنه دار نژاپرستانی هم غافل نمانیم و سعی نكنیم آن را بپوشانیم و تصور كنیم كه زمان و تغییر داده‌های سرشماری آن را تغییر خواهد داد و ساماندهی خواهد كرد.

این ترامپ و هوادارانش هستند كه این موج وحشت را حتی در دل مردمی ایجاد كرده‌اند كه مدعی‌اند اصلا صدای سوت سگ نژادپرستی را نمی‌شنوند و یا مردمی كه سوگند یاد می‌كنند اعتقادی به ارواح و اشباح ندارند.

کد خبر 332445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha