یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - زهرا کریمی: «چند روز پیش در مترو، مادری از ناسازگاری فرزندش با معلم حرف می‌زد؛ از اینکه خودش شاغل است و وقت نمی‌کند خیلی به درس پسرش که کلاس هفتم است رسیدگی کند و همین موضوع باعث شده که مدام فرزندش با معلم خود چالش داشته باشد.

ماجراهای مدرسه

اين مادر جوان كه فكر مي‌كرد رسيدگي به تكاليف فرزندش نيز جزو وظايف معلم است نه او و همسرش، مي‌گفت كه معلم به پسرش به‌دليل ناقص بودن تكاليف جريمه داده و باعث شده تا فرزندش با عصبانيت و گريه به خانه بيايد و از اين موضوع گله و شكايت كند. اين مادر كه از همان لحظات ابتدايي فكر ادب كردن معلم به ذهنش خطور مي‌كند، به فرزندش مي‌گويد جريمه‌ها را در يك برگه بنويسد و اجازه دهد تا فردا خود او جريمه‌ها را براي معلم ببرد. روز بعد اين مادر در مواجهه با معلم و در حضور فرزندش با عصبانيت، برگه‌ها را پاره و به سمت معلم پرت مي‌كند كه همين موضوع، دعوا را به اتاق مدير مدرسه مي‌كشاند و ناسازگاري‌هاي بعدي را به همراه مي‌آورد.» اگر فرزند شما هم با معلمش در مدرسه مشكل دارد و هنوز نمي‌دانيد بايد چگونه به او در اين زمينه كمك كنيد، بهتر است به راهكارهايي كه دكتر ايراندخت فياض، استاد دانشگاه و عضو كميسيون تعليم و تربيت شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي درخصوص نحوه مواجهه والدين با مشكلات معلم و فرزند ارائه داده‌اند، توجه كنيد:

  • به فرزندتان اطمينان دهيد كه معلم ،حامي او است

نكته اول كه توجه به آن از بروز مشكلات در طول دوران مدرسه فرزندتان جلوگيري مي‌كند اين است كه والدين قبل از ورود فرزندشان به مدرسه از خوبي‌هاي معلمان براي او بگويند تا فرزندشان اطمينان پيدا كند كه معلم قرار است حامي او باشد. مي‌توانند از خاطرات خوبي كه خودشان با معلمانشان داشته‌اند يا تجربيات جالبي كه از معلم خود آموخته‌اند براي فرزندشان صحبت كنند. والدين بايد مراقب باشند كه حتي لحظه‌اي يا با كلمه‌اي شخصيت معلم را نزد فرزند خود تضعيف نكنند.

  • حرف‌هاي فرزندتان را خوب گوش دهيد

حال اگر فرزندتان با معلم خود در مدرسه به مشكل برخورد و با عصبانيت به خانه آمد و موضوع را براي شما تعريف كرد و اشك ريخت، بهتر است در ابتدا خوب به حرف‌هاي او گوش دهيد. يادتان باشد كه عكس‌العمل اوليه شما براي كودكتان در اين مرحله بسيار مهم است. رفتار شما در اين زمان به او نشان مي‌دهد كه بايد به ناسازگاري‌ها و لجبازي‌هايش با معلم ادامه دهد يا صبور باشد. بچه‌هاي دوره ابتدايي كمي احساساتي‌تر هستند براي همين از فرزندتان بخواهيد همه جزئيات را بگويد و تا وقتي كه او صحبت مي‌كند اظهارنظري نكنيد. اجازه دهيد همه حرف‌هايش را بزند و بعد به او بگوييد كه بايد باهم همفكري كنيد تا راه‌حلي براي حل اين مشكل پيدا كنيد.

  • از رفتار معلم انتقاد نكنيد

از رفتار معلم در اين مرحله و نزد بچه‌ها انتقاد نكنيد و نگوييد كه او نبايد اين كار را مي‌كرد؛ مثلا ممكن است فرزند شما ابراز كند كه معلم يكي از بچه‌ها را بيشتر از سايرين موردتوجه قرار مي‌دهد. در اين مرحله اصلا عكس‌العملي از خود نشان ندهيد. نه تأييد كنيد و نه كار معلم را رد كنيد. فقط به فرزندتان بگوييد كه حال او را مي‌فهميد و او را نوازش كنيد.

  • صبور باشيد

در چند روز اول پس از تعريف كردن ماجرا توسط فرزندتان صبور باشيد و موضوع را با معلم او درميان نگذاريد. صبر كنيد شايد فرزندتان خودش به اين نتيجه رسيد كه تصور اشتباهي از معلم خود داشته است. اين موضوع در رابطه با دانش‌آموزان دوران راهنمايي و دبيرستان بيشتر ديده مي‌شود. آنها چون قدرت ادراكشان بيشتر است راحت‌تر و زودتر به اشتباه خود پي مي‌برند.

  • آيا معلم تنها با فرزند شما اين مشكل را دارد؟

موضوع مشكل فرزند خود را از زبان مادر ساير دانش‌آموزان نيز جويا شويد و ببينيد كه آيا اين مشكل تنها درخصوص فرزند شما وجود دارد يا اينكه گلايه‌اي است كه همه دانش‌آموزان آن را در خانه بيان مي‌كنند.

  • قوانين كلاس را به فرزندتان گوشزد كنيد

به فرزندتان توضيح دهيد كه ممكن است قانوني را نقض كرده و معلم از او ناراحت شده باشد. به او توضيح بدهيد كه كلاس براي خود قوانيني دارد كه بايد همه به آن توجه كنند؛ همه بايد تكاليف‌شان را بنويسند، به حرف معلم گوش كنند، به معلم و ديگران در كلاس احترام بگذارند و اگر همه اين كارها را به خوبي انجام دهند هيچ دليلي ندارد كه معلم با آنها به‌درستي رفتار نكند.

  • با معلم همفكري كنيد

هميشه روي كمك معلم براي بهتر شدن رفتار فرزندتان حساب كنيد. همه معلمان با آغوشي باز به والدين كمك مي‌كنند. اگر ديديد مشكل فرزندتان با معلم همچنان ادامه دارد زماني بگذاريد و با معلم درخصوص اين مشكل صحبت كنيد؛ البته كاملا آرام و منطقي. اگر مشكلي در خانواده وجود دارد كه ممكن است سوء‌رفتار فرزندتان را تشديد كند به معلم بگوييد. يا اينكه اگر سابقا فرزند شما با معلم ديگري نيز اين مشكل را داشته بيان كنيد؛ به نوعي از معلم بخواهيد كه با شما در حل اين مشكل همفكري كند و از او به اين خاطر تشكر كنيد. يادتان باشد كه معلم نيز مثل همه ما ممكن است در زندگي‌اش شرايطي داشته باشد كه روي كار او تأثير بگذارد. شايد اگر در آن لحظه به فرزند شما بي‌توجهي كرده به‌دليل فشاري بوده كه در زندگي شخصي‌اش به او وارد شده است؛بنابراين معلم‌ها را هم درك كنيد.

  • اما چند نكته...

براي افزايش سازگاري فرزندتان با معلم، نكات مثبتي كه معلم دارد را مورد توجه قرار دهيد و از او به‌خاطر اين نكات مثبت و نحوه تدريس در حضور فرزندتان تشكر كنيد. حتي اگر با برخي از رفتارهاي معلم فرزندتان مخالف هستيد قدرشناس زحمات او باشيد. تكاليف فرزندانتان را چك كنيد تا باري از دوش معلم برداشته باشيد. اگر مي‌دانيد فرزندتان در موضوع خاصي مشكل دارد حتما به معلم اطلاع دهيد و هميشه به‌خاطر داشته باشيد كه كليد حل مشكلات فرزند با معلم، برقراري ارتباط مؤثر والدين با معلم است.

کد خبر 332401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha