شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: به حال و هوای عید و خرید نوروزی نزدیک می‌شویم.

اگر هميشه خريد رفتن يا نرفتن شما، در رابطه‌تان با همسرتان چالش مي‌سازد، خوب است يك بار از زاويه نگاه ما هم ماجرا را ببينيد:

 

  • درگوشي با مردهاي بيزار از خريد

سخت پول درآوردن و خستگي جسمي و فكري از آن عواملي است كه گاهي مرد خانه را نسبت به خريد كردن بي‌ميل مي‌كند. بعضي مردها ممكن است كلا دوست داشته باشند خريد همسرشان كمتر شود و او را معذب كنند، بنابر اين مي‌گويند: «شما مي‌خريد انگار من خريدم». و براي خودشان حاضر به خريد نمي‌شوند. بهادادن مرد خانه به خريد مثل هميشه بايد بدون افراط و تفريط باشد. مردي كه خانواده را دائم از خريد حتي به اندازه و متناسب با وضع درآمدش منع مي‌كند، احساس بهانه‌گيري و نااميدي را به آنها مي‌دهد، اگر هم فقط خودش را محروم كند به نوعي به ديگران مي‌گويد: «من به‌خودم خيلي بها نمي‌دهم، من دل جواني ندارم و...». اهل‌بيت توصيه مي‌كنند كه «آراستگي شوهر براي زن، عفت او را زياد مي‌كند». اگر به‌خاطر محبت به همسرتان است كه آراسته‌ايد اما كمتر براي ظاهرتان خريد مي‌كنيد، محبت‌تان و علت خريد نكردن‌تان را به همسرتان بگوييد. اگرخريد كردن را كلا كار بي‌فايده‌اي مي‌دانيد و هميشه به پس‌انداز بيشتر بها مي‌دهيد، مراقب تله خساست شيطان باشيد چراكه شيطان دوست دارد شما شامل اين وعده خداوند نشويد «امام‌سجاد(ع): خداوند بيش از همه از كسي خشنود است كه رفاه بيشتري براي خانواده‌اش فراهم كند». اگر هم به اندازه، اهل خريد براي خود و خانواده‌تان هستيد اما همسرتان گرفتار اسراف شده است، بي‌تفاوت نباشيد. با محبت به او تذكر بدهيد و راه‌هاي جديد ديگري براي جذابيت زندگي‌تان پيشنهاد دهيد. مردهاي با اقتداري كه هم پول به همسرشان مي‌دهند و هم با بيان صادقانه شرايط مالي خود، با همسرشان همفكري مي‌كنند، كمتر نياز است خود را هميشه از خريد محروم كنند يا شاهد اسراف‌كاري‌هاي همسرشان باشند.

  • سنگيني اضافه خريد روي قلب خانم

اگر شما بانوي خانه بدون اينكه واقعا نياز به خريد چيزي داشته باشيد، نمي‌توانيد پيشنهاد يك فروشنده را رد كنيد، كلمه حراج مجبورتان مي‌كند خريد كنيد يا دلتان كه مي‌گيرد فقط خريد آرامتان مي‌كند، به نوعي ولع خريد پيدا كرده‌ايد. نياز كاذب به خريد، در افرادي كه كمتر آينده‌نگرند، شخصيت دروني‌شان كمتر به آنها رضايت مي‌دهد، نشانه‌هايي از افسردگي دارند، تمايل تأييدطلبي و نمايشي دارند بيشتر ديده مي‌شود. زندگي دختر پيغمبرمان را ببينيد. ايشان مي‌توانستند زندگي ظاهري خيلي مرفهي داشته باشند اما دغدغه‌شان را به قول مقام معظم رهبري فداي ارزش‌هاي بزرگ‌تري مثل تربيت نسل، پشتيباني از همسر، علم‌آموزي به زنان بي‌سواد شهر، جهاد، رشد معنوي و...كرده بودند. ولع خريد، كم‌كم حواس خانم خانه را از اوضاع فكري و مشغله‌هاي اعضاي خانواده و به‌خصوص همسر، به حاشيه‌هاي مد روز و... تغيير مي‌دهد. تب خريد مي‌تواند توقع زن از همسرش را آنقدر مادي كند كه ريشه برچسب‌زدن‌ها، بحث‌ها، مقايسه‌ها و... هم شود. مردها هم اغلب به همسران تجمل‌گرا و اسراف‌كار كمتر نگاه منطقي مي‌كنند و با آنها مشورت مالي نمي‌كنند. اين عدم‌همكاري به مرور مي‌تواند به زمينه‌هاي ديگر مثل وابستگي عاطفي هم كشيده شود. كافي است قبل از خريد، ليست نيازهاي‌تان و وسع همسرتان را با هم هماهنگ كنيد و هميشه يك سؤال را از خود بپرسيد: «اگر اين خريد رو نكنم چي مي‌شه؟» اين حواس‌جمعي و نشان دادن كدبانو بودن، توانمندي و محبت خانم را بيش از هميشه در دل همسر و خانواده‌اش محكم مي‌كند.

کد خبر 326422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha