چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته موسسه ملی سلامت روان ایالات متحده، اختلالات اضطرابی شایع ترین بیماری روانی در این کشور است و ۴۰ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال با این اختلالات مبارزه می‌کنند. در این میان اضطراب و افسردگی دو اختلال توامان هستند و حدود نیمی از کسانی که از اضطراب رنج می‌برند، درجاتی از افسردگی را هم تجربه می‌کنند.

برای کاهش اضطراب و استرس چی بخوریم؟

درمان های خاص و داروها می‌توانند به کاهش بار اضطراب کمک کنند اما فقط یک سوم از مبتلایان ممکن است به دنبال راهکارهای درمانی باشند برای همین است که توصیه کارشناسان بر این است که راهکارهای تغذیه‌ای در مدیریت علائم این اضطراب اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر رعایت رژیم غذایی متعادل، نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن، اجتناب از الکل و جلوگیری از استعمال دخانیات می‌تواند به تسکین علائم اضطراب کمک کند. استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده نیز به تنظیم سطح قند خون و احساس آرامش بیشتر کمک می‌کند.

انواع توت

یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، و اجتناب از غذاهای فراوری شده برای مبتلایان به اختلالات اضطرابی مهم است. هرچه قندهای ساده بیشتری مصرف کنیم، قند خون سریع بالا و نهایتا پایین می‌آید. با افت قند خون برخی هورمون‌ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می‌شوند تا قند را حفظ کنند و حالتی شبیه شرایط و حالت‌های استرس در ما رخ می‌دهد. در این شرایط معمولا برخی تصور می‌کنند فشارشان پایین است و سعی می‌کنند شیرینی بخورند تا آرامش خود را بازیابند. به مرور شخصی که این رویه را پیش می‌گیرد به مواد قندی معتاد می‌شود و با آن آرامش می‌یابد. اثر این موضوع به خصوص در کسانی که نمود استرس در آنها به شکل اضطراب است، بیشتر دیده می‌شود.

اما علاوه بر این منوی کلی، شما ممکن است تعجب کنید که برخی از غذاهای خاص تا چه حد در کاهش میزان اضطرابتان موثر است:

موارد غذایی سرشار از منیزیوم شامل سبزیجات برگ سبز از قبیل اسفناج، چغندر، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات سبوس دار، در کاهش علائم اضطراب و ایجاد آرامش نقش مهمی دارند.

غذاهای غنی از روی مانند گوشت گوساله، جگر، زرده تخم مرغ، برای مبتلایان به اضطراب توصیه می‌شود.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب نیز همین اثر را دارد.

مصرف غذاهای پروبیوتیک نیز در کاهش اضطراب موثر است. پروبیوتیک های موجود در کفیر و سایر محصولات لبنی مفید است.

مارچوبه نیز خواص ضد اضطرابی‌اش تایید شده است.

مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه ب از قبیل بادام و آووکادو توصیه شده‌اند.

آیا آنتی‌اکسیدان‌ها ضد اضطرابند؟

به نظر می‌رسد احساس اضطراب با کاهش سطح آنتی اکسیدان‌ها ارتباط داشته باشد. بنابراین رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان ها ممکن است به کاهش علائم اختلالات اضطرابی کمک کند. غذاهای تعیین شده به عنوان منابع آنتی‌اکسیدان عبارتند از:

لوبیا

میوه‌هایی مانند سیب، آلو، گیلاس

انواع توت‌ها از قبیل تمشک، توت فرنگی، زغال اخته

آجیل شامل گردو

سبزیجات از قبیل کنگر فرنگی، کلم پیچ، اسفناج، چغندر، کلم بروکلی

ادویه‌جات و ترشی‌جات شامل زردچوبه و زنجبیل.

اگر علائم اضطراب شدید باشد و بیش از دو هفته با وجود رعایت رژیم غذایی متعادل طول بکشد، باید حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

فراموش نکنید که: عادت بدغذایی و تغذیه نادرست می‌تواند توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس زا کاهش دهد و درنتیجه مدیریت شرایط استرس زا خدشه‌دار می‌شود و این مساله به ضرر فرد است. دوم آنکه تغذیه خوب و درست به فرد کمک می‌کند از حداکثر توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیرد و با شرایط استرس زا بهترین مقابله را داشته باشد.

منبع: www.health.harvard.edu

کد خبر 331979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha