سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: وقتی از خرید برمی‌گردید و وسایل را جا‌به‌جا می‌کنید توجه‌تان به چیز خاصی جلب نشده است؟ همه‌‌چیز عادی است؟

جنگ تن به تن با دشمن طبیعت

به‌نظر شما با اين حجم از پلاستيك حاصل از خريد‌هاي روزانه چه مي‌توان كرد؟ با يكسري كارهاي ساده مي‌شود درصد زيادي از مصرف پلاستيك را كاهش داد و هزينه اين جنس پراستفاده مخرب را براي طبيعت كم كرد. چرخ خياطي‌تان را به راه كنيد، پارچه‌هاي اضافه‌اي كه كنار كمد روي هم چيده‌ايد را بيرون بياوريد و نقش مديريتي خودتان را در خانه با اجراي چند كار ساده مانند دوختن يك ساك و برنامه‌ريزي براي پلاستيك‌هاي موجود در خانه، به خوبي اجرا كنيد.

  • فكرتان را به‌كار بيندازيد

ظاهرا در خريدهاي روزمره، ما ناگزير از استفاده از پلاستيك هستيم چرا كه بايد اين وسايل را به شكلي به خانه منتقل كنيم. ولي با كمي دور‌انديشي مي‌توانيم مصرف پلاستيك‌هاي دسته‌دار و... را به حداقل برسانيم. براي اين كار مي‌توانيد چند ساك پارچه‌اي با سايزهاي متفاوت بدوزيد و آنها را هميشه در چرخ خريد يا ماشين‌تان قرار دهيد. حالا مي‌توانيد از فروشنده بخواهيد ميوه‌ها و خوراكي‌هاي شما را داخل اين كيسه‌ها بريزد. از تنوع پارچه‌هاي‌تان استفاده كنيد و كيسه‌هايي را براي خريدهاي خانه بدوزيد. براي اين‌كار، سه‌طرف 2تكه پارچه را بدوزيد و 2 عدد دسته براي ساك سبك خوش‌نقش جديدتان كوك بزنيد. اين يكي را در كيف دستي‌تان قرار دهيد و هميشه همراه خود داشته باشيد. زمان‌هايي كه براي خريد كتاب يا لباس مي‌رويد اين وسايل را داخل ساك دست‌دوز خودتان بگذاريد. براي هر كدام از اعضاي خانواده‌تان هم از اين ساك‌هاي بهاري بدوزيد و به آنها هديه بدهيد. دوخت‌شان وقتي از شما نمي‌گيرد، مي‌توانيد آنها را با عشق تهيه كنيد و به ديگران نيز اين طبيعت دوستي را پيشنهاد بدهيد.

  • پلاستيك‌ها را دور نريزيد

براي بعضي خريد‌ها مجبوريد از پلاستيك استفاده كنيد؛ پس بعد از رسيدن به خانه آنها را دور نريزيد. مرتب تا كنيد با روشي مانند پيچيدن سمبوسه، آنها را جمع كنيد و داخل يك پلاستيك بزرگ‌تر قرار دهيد. حالا هم حجم‌شان كمتر شده است و هم مرتب شده‌اند. مي‌توانيد از اين پلاستيك‌ها يكي دو بار ديگر استفاده كنيد.

  • جعبه پلاستيك‌ها

اگر فرصت تا كردن پلاستيك‌ها را به روش قبلي نداريد، آنها را درون يك جعبه دستمال كاغذي كه به تازگي خالي شده است قرار دهيد: ابتدا يكي از آنها را درون جعبه ببريد، سپس قسمتي از پلاستيك بعدي را درون دسته‌هاي اولي جا بدهيد و همينطور ادامه بدهيد تا جعبه دستمال كاغذي پر شود. با اين روش حجم پلاستيك‌ها كم مي‌شود و جاي مخصوص به‌خودشان را پيدا مي‌كنند. بيرون آوردن‌شان هم كار ساده‌اي ‌مي‌شود.

  • كيسه زباله نخريد

از همين پلاستيك‌هايي كه به داخل خانه مي‌آوريد مي‌توانيد به‌عنوان كيسه زباله استفاده كنيد، اين يعني لازم نيست پلاستيك جديدي كه فقط كاربردش قرار دادن زباله‌ها درون آن است، تهيه كنيد. شايد بگوييد حجم آنها كم است. خب اين بهتر است و شما مي‌توانيد زباله‌ها را سريع‌تر از خانه خارج كنيد و منتظر اين نمانيد تا تمام كيسه زباله به آن بزرگي پر شود. عده ديگري هم احتمالا مي‌گويند اين پلاستيك‌ها بعضي وقت‌ها نازك‌اند يا سوراخ كه شيرابه پس مي‌دهند. جواب اين مسئله هم راحت است؛ از دو يا سه پلاستيك كوچك درون هم استفاده كنيد!

  • به تغذيه روزانه بچه‌ها هم فكر كنيد

براي تغذيه همراه بچه‌ها فكري كرده‌ايد؟ بهتر است ظرف مخصوص چاشت براي آنها تهيه كنيد تا با استفاده از آن، ساندويچ‌هاي دستپخت شما و ميوه و تنقلات خانگي ديگر را همراه خود به مدرسه ببرند. با اين روش هر روز پلاستيك‌هاي جديدي براي اين كار استفاده نمي‌شود. همين روش را مي‌توانيد براي ناهار همراه همسرتان در محل كار، انجام دهيد. اگر بنا به هر دليلي نتوانستيد ظرف‌هاي غذا را در كيف بچه‌ها و مرد خانه‌تان جا بدهيد، مي‌توانيد از زيپ كيپ‌ها استفاده كنيد. اين نوع از پلاستيك‌ها مقاوم‌تر هستند. زيپ بالاي محفظه پلاستيكي اجازه ورود هوا به داخل آن را نمي‌دهد و شما مي‌توانيد از اين پلاستيك چندين روز استفاده كنيد و حتي آنها را با آب سرد بشوييد تا براي استفاده مجدد به كارتان بيايد.

  • درون فريزر را مديريت كنيد

موادي كه قرار است داخل فريزر قرار بگيرند را در ظرف‌هاي در دار قرار دهيد؛ ظرف‌هايي كه تقسيم بندي دارند و در هر خانه آن مي‌توانيد مواد غذايي خاصي را بريزيد و راهي فريزر كنيد. اين كار مانع استفاده زياد از پلاستيك‌هاي نازك مي‌شود و فضاي دروني فريزر شما نيز مرتب‌تر و به سامان‌تر به‌نظر مي‌رسد.

کد خبر 331854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha