همشهری آنلاین: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلاینده‌های زیست محیطی یافت شده در ماهی‌ها موجب اختلال در سیستم دفاعی طبیعی بدن انسان در دفع سموم مضر می‌شود.

آلاینده‌های ماهی منجر به اختلال در سیستم دفاعی بدن می‌شود

 ماهی

به گزارش خبرنگار مهر، طبق مطالعات موسسه اقیانوس شناسی دانشگاه کالیفرنیا، باید توجه بیشتری بر ریسک ناشی از مصرف غذاهای آلوده دریایی بر سلامت انسان شود.

پروتئین یافت شده در سلول‌های تمامی گیاهان و حیوانات، موسوم به P-gp، به خارج کردن مواد شیمیایی خارجی از بدن کمک می‌کند. این پروتئین به خاطر توانایی‌اش در انتقال داروهای شیمی درمانی به خارج از سلول‌های سرطانی معروف است. اما بدون وجود این پروتئین، مواد سمی آزادانه و بدون محدودیت وارد سلول‌ها می‌شوند.

محققان برای تعیین چگونگی تاثیر این پروتئین در پاکسازی سلول‌ها از آلاینده‌های صنعتی و کشاورزی موجود در غذاهای دریایی، خصوصیات بیوشیمیایی این پروتئین را در انسان و موش مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها با تمرکز بر آلاینده‌هايی که به طور معمول در خون و ادرار انسان و همچنین در بافتهای عضلانی ماهی یافت شده بودند، دریافتند که این آلاینده‌ها شامل ترکیباتی مانند آفت‌کش د.د.ت و مواد شیمیایی صنعتی هستند.

محققان کشف کردند که تمام آلاینده‌ها سبب تضعیف توانایی پروتئین P-gp در محافظت از سلول‌ها می‌شوند. به عنوان مثال یکی از این آلاینده‌ها که معمولا به عنوان یک بازدارنده در فوم یا پلاستیک استفاده می‌شود، به روش مشابه داروهای شیمی درمانی و داروهای دیگر، به این پروتئین متصل شده و به جای آنکه به خارج از سلول منتقل شود، توانایی پروتئین را برای عملکرد دفاعی‌اش مهار می‌کند. مصرف ماهی آلوده می‌تواند سبب کاهش کارایی این سیستم دفاعی حیاتی در بدن شود.

محققان خاطرنشان کردند که نوزادان و لارو ماهی دو قشر آسیب‌پذیر در برابر این آلاینده‌ها هستند. به ویژه نوزادانی که از شیر آلوده مادر تغذیه می‌کنند، با دریافت غلظت بالایی از آلاینده‌ها و پروتئین محافظ سلول کمتر، بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند.

لاروهای ماهی نیز بر اثر آلوده شدن با این مواد، کارایی سیستم دفاعی بدن خود را در برابر هیدروکربن نفت در جایگاههایی که نفت نشت می‌کند از دست می‌دهند.

کد خبر 331243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha