گروه شهری: چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران برگزار شد

چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران اختصاص به تصویب الحاق 2 بند ذیل ماده واحده مصوبه مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولین جسمی و حرکتی، الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات استفاده از فضاهای زیرسطحی در شهر تهران، طرح پاکسازی سیما و منظر عمومی شهر تهران از برچسب های تبلیغاتی و تمدید مهلت اجرای مصوبه تعیین تکلیف و تثبیت واحدهای تجاری و اداری شهر تهران تا پایان سال جاری داشت. بنابراین گزارش، شهرداری تهران موظف شد حداکثر ظرف مدت 6 ماه نسبت به مطالعات اولیه استفاده از فضاهای زیر سطحی به منظور کاهش تراکم در محیط شهری، ایجاد فرصت‌هایی جهت جبران کمبود فضا در سطح زمین، امکان افزایش الگوهای شهری مطلوب با فراهم کردن فضاهای سبز و تفریحی در سطح، ایجاد ظرفیتی جدید برای توسعه حیات اجتماعی شهر یا ارتقاء کیفیت زیباشناختی در فضای شهری و... اقدام و جهت بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارائه کند.
در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر همچنین طرح «اصلاحیه و تمدید مهلت اجرای مصوبه تعیین تکلیف و تثبیت واحدهای تجاری و اداری شهر تهران» به تصویب رسید و برای تثبیت این واحدها تخفیف‌هایی قائل شد.
براین اساس واحدهای اداری که پیش از سال 80 احداث شده‌اند در صورت تثبیت کاربری خود تا پایان سال‌جاری از 35 درصد تخفیف عوارض تغییر کاربری برخوردار می‌شوند.
علاوه براین به صاحبان واحدهای تجاری که مشمول مصوبات کمیسیون ماده 5 درخصوص تثبیت واحدهای تجاری می‌شوند، مشروط به تعیین تکلیف واحدهای تجاری از اول مهر ماه تا 29 اسفند ماه 86، معادل 85 درصد عوارض مصوب شامل عوارض تغییر کاربری تعلق می‌گیرد و شهرداری مجاز به دریافت هیچ گونه وجهی مازاد بر آن نخواهد بود.
همچنین به صاحبان واحدهای اداری که پیش از سال 80 احداث شده باشند مشروط به تعیین تکلیف واحدهای اداری از تاریخ اول مهر ماه تا اسفند 86، معادل 65 درصد عوارض مصوب تغییر کاربری تعلق خواهد گرفت.
همچنین در صورتی که پرونده‌های تشکیل شده در شش ماه اول سال 86 از طرف شهرداری تهران بدون اقدام باقی مانده باشد، شهرداری تهران موظف است، بر اساس مصوبه‌های قبلی عوارض تثبیت تجاری 75 درصد و عوارض تثبیت 50 درصد را لحاظ کند.
چمران پس از پایان بررسی‌ها در این مورد، گفت: طرح جامع شهر تهران تا پایان سال آماده خواهد شد و پس از تهیه و اجرایی شدن این طرح، درخصوص تمدید قانون تخفیف برای تثبیت واحدهای تجاری و اداری در سال آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم. براساس یکی دیگر از مصوبات شورای شهر تهران، تمام فرهنگسراها و مجموعه‌های ورزشی و تفریحی متعلق به شهرداری تهران به امکانات و تجهیزات ویژه معلولان و جانبازان مجهز می شوند.
اعضای شورای شهر تهران در چهل و دومین جلسه علنی شورا با تصویب طرح الحاق 2بند ذیل ماده واحده مصوبه مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی شهرداری تهران را موظف کردند تا تمام فرهنگسراهای متعلق به این سازمان را به امکانات و تجهیزات مناسب ویژه معلولان و افراد کم‌توان جسمی وحرکتی مجهز کند.
بر اساس این مصوبه، تمام مجموعه‌های ورزشی و تفریحی متعلق به شهرداری تهران نیز باید به صورت تخصصی به امکانات و تجهیزات مورد نیاز معلولان و افراد کم توان جسمی و حرکتی مجهز شوند.
همچنین شهرداری تهران نیز مکلف به احداث 2 مرکز تخصصی ورزشی و فرهنگسرای ویژه معلولان و جانبازان شد.
پیگرد واحدهای خدماتی متخلف
واحدهای خدماتی متخلف که به نصب برچسب‌های تبلیغاتی روی در منازل شهروندان اقدام کنند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
در جلسه سه‌شنبه گذشته، شورای شهر طرح پاکسازی سیما و منظر عمومی شهر تهران از برچسب‌های تبلیغاتی را که یک فوریت آن در سی ونهمین جلسه مصوب شده بود، مورد بررسی قرار داد و با تصویب نهایی آن شهرداری تهران را موظف کرد تا نسبت به دریافت بهای خدمات (هزینه پاکسازی) از واحدهای خدماتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی  که نسبت به الصاق برچسب‌های تبلیغاتی یا نصب ترسیم و نوشتار و سایر موارد اطلاع رسانی به صورت غیرمجاز روی جداره‌ها و عناصر شهری بر خلاف ضوابط و مقررات موضوعه اقدام می‌کنند از طریق اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح و بر اساس مستندات مندرج اقدام کند.
بر اساس تبصره 2 این مصوبه، شهرداری تهران (سازمان زیباسازی) جهت اطلاع رسانی به شهروندان درباره مفاد موضوع این طرح و حقوق ذی‌نفعان باید نسبت به انجام هماهنگی لازم به تمام حوزه‌های مربوطه اعم از رسانه‌های جمعی همچنین استفاده از فضای تبلیغاتی محیط شهری، جذب همکاری و مشارکت شورایاری‌ها و معتمدین محلات و سایر موارد ممکن اقدامات لازم را اعمال کند.
همچنین شهرداری تهران طبق تبصره 3 موظف شد نسبت به پاکسازی برچسب‌های تبلیغاتی یا سایر موارد اطلاع رسانی غیرمجاز الصاقی، ترسیمی و نوشتاری بر جداره‌ها و عناصر شهری از محل اخذ بهای خدمات از واحدهای خدماتی متخلف اقدام کند.
شهرداری تهران باید به منظور تحقق مفاد این مصوبه همچنین به منظور بررسی راهکارهای پیشگیری از نصب، ترسیم، یا نوشتار آگهی‌ها و پیام‌های تبلیغاتی به صورت غیرمجاز بر جداره‌ها و عناصر شهری نسبت به تشکیل کار گروهی با دعوت از نمایندگان سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله شورای حل اختلاف، نیروی انتظامی، شرکت مخابرات و سایر مراجع ذی‌ربط اقدام کند.
شورای شهر تهران با این مصوبه، شهرداری تهران را موظف کرد تا نسبت به تأمین فضای اطلاع رسانی مناسب جهت اعمال منطقی تقاضای واحدهای خدماتی مجاز موضوع این طرح به‌عنوان فضاهای تبلیغاتی جایگزین متناسب با موضوعات تبلیغاتی واحدهای خدماتی یاد شده اقدام کند.
شهرداری تهران همچنین باید با توجه به سوابق هماهنگی‌های به عمل آمده با شورای حل اختلاف و سایر مراجع مربوطه درباره مواردی که امکان وصول بهای خدمات بر اساس ضرایب تعیین شده از شخص متخلف اعم از حقیقی یا حقوقی فراهم نباشد به منظور اعمال مجازات‌های جایگزین در ارتباط با قطع ارائه خدمات شهری (از جمله قطع تلفن، آب، گاز، برق و سایر موارد به تشخیص مرجع قضائی مربوطه) از طریق مراجع ذی‌صلاح  اقدام لازم را اعمال نماید.
شهرداری تهران همچنین باید نسبت به تدوین دستورالعمل اجرایی لازم جهت تحقق مفاد این مصوبه حداکثر طی مدت 2ماه با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در کار گروه موضوع تبصره 4 ذیل ماده واحده اقدام کند. به گفته رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با هماهنگی‌های به عمل آمده با شورای حل اختلاف در صورت عدم پرداخت جریمه جرایم جایگزین همچون قطع تلفن، آب، برق و گاز در نظر گرفته شده و شورای حل اختلاف نیز برای اجرای این مصوبه شعباتی را اختصاص داده است.
کد خبر 33097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز