چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: «معاون، یک مدیر است...» بیستمین کتابی است که مرتضی مجد فر تالیف وانتشارات امرود در 190 صفحه به بازار کتاب عرضه کرده است

 به گزارش همشهری آنلاین‌ این کتاب که می توان آن را از معدود کتابهایی نام نهاد که خاص معاونان نوشته شده است، علاوه بر عنوان اصلی، عنوان فرعی هم دارد که بر روی جلد و صفحه شناسنامه خودنمایی می کند:« نخستین مجموعه مستقل آموزشی برای معاونان آموزشی مدرسه ها در ایران" و این همان نکته ای است که مولف اثر در مقدمه به آن اشاره مِی کند:"معاونان آموزشی مدرسه ها ، قشر فراموش شده آموزش وپرورش ایران هستند . این گروه علاوه بر این که از دوره های آموزشی ویژه برخوردار نیستند، از داشتن کتاب های اختصاصی نیز بی بهره اند و حتی شاید بتوان با جرات گفت تاکنون هیچ کتابی به طور مستقل براِی آن ها منتشر نشده است...»

کتاب، فارغ از پیچیدگی های علمی و با زبانی روایی در صدد است با معاونان مدرسه ها ارتباط برقرار کند و اطلاعات مورد نیاز کار آنان در فعالیت های تعلیم و تربیتی مدرسه را در اختیارشان قرار دهد.

«معاون ، یک مدبر است» از بخش های متنوعی تشکیل شده است ومی تواند مورد استفاده معاونان مدرسه ها قرار گیرد.

مجموعه با گزارش گارگاه آموزشی خلاقیت و نوآوری در برنامه های معاونان آموزشی آغاز می شود . در این بخش که بیش از یک سوم کتاب را به خود اختصاص داده، مولف گزارشی از یک کارگاه آموزشی 3 روزه را که برای معاونان مدرسه ها برگزار کرده است، باجزئیات کامل و از زبان یک معاون مدرسه بیان می کند. در این گزارش 18 محور، نقشو یا وظیفه مرتبط با معاونان بیان شده است.

به غیر از این گزارش، کتاب 4 پیوست دارد. ضمیمه الف، مجموعه انضباط نام دارد که خود به 4 بخش تقسیم می شود:چرا دانش آموزان بی انضباطی می کنند؟، چه طور انضباط را در کلاس درس و مدرسه حاکم کنیم؟، چگونه نمره انضباط بدهیم- سلبی یا ایجابی؟ و 90 نکته برای تشویق دانش آموزان در امور انضباطی مدرسه بخش های گوناگون ضمیمه الف است.

ضمیمه ب ، مجموعه «مسایلی برای تفکر در کار» نام دارد کة 6 مطالعه موردی مستند سازی شده بر اساس تجارب مدرسه ای است. معاونان و کلاس بندی، معاونان و تفویض اختیار، معاونان و مدیرت صبحگاه، معاونان و آئین نامه انضباطی، معاونان وقضایای تربیتی، معاونان و تنبیه های کلامی و بدنی 6 بخش این ضمیمه است.

در ضمیمه ج یا همان مجموعه آینه ، گزارش هایی از کار معاونان مدرسه ها در ایران و جهان را می خوانیم. 4 ضمیمه این مجموعه عبارتند از: معاون هستید یا ناظم؟، معاونان به روایت معاونان، معاونان به روایت همکاران و دانش آموزان و معاونان مدرسه ها در سرزمین آفتاب تابان.

در بخش پایانی کتاب با عنوان«زنگ تفریح»با یک کمیک استریپ طنز روبرو هستیم درباره معاونان آموزشی نمونه که به نوعی چکیده مطالب کتاب با زبانی انتقادی و طنز است.
چاپ اول «معاون ، یک مدیر است» را انتشارات امرود تهران  در 2 هزار نسخه و به قیمت 2500 تومان منشر کرده است.

مرتضی مجدفر ، مولف این کتاب از کارشناسان آموزش و پرورش است که در سال‌های گذشته، صفحه آموزشی همشهری به همت او منتشر شده است.[ویژگی‌های یک مدرسه موفق]  این کتاب بیستمین اثر مستقل مجدفر در حوزه کتاب های آموزشی است.[رونمایی دو کتاب تازه از مرتضی مجدفر]

کد خبر 33085

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز