همشهری آنلاین: فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در اولین مقصد از سفر منطقه ای خود وارد لبنان شد و در فرودگاه رفیق حریری بیروت مورد استقبال سمیر مقبل وزیر دفاع و معاون نخست وزیر لبنان قرار گرفت.

 سفر منطقه ای رئیس جمهوری فرانسه با دیدار از لبنان آغاز شد

به گزارش ایرنا از بیروت، وی قرار است پس از یك توقف 26 ساعته در لبنان، این كشور را به مقصد مصر و سپس اردن ترك كند.

جان اف لودریان وزیر دفاع و اودری ازولای وزیر فرهنگ و رسانه فرانسه به همراه چند تن دیگر، اولاند را در این سفر همراهی می كنند.

طبق برنامه اعلام شده، وی در ابتدای ورود به لبنان با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیدار می كند.

سپس دیداری با تمام سلام نخست وزیر در مقر دولت دارد و در پایان هر یك از این دو دیدار، سخنانی را عنوان می كند.

اولاند امشب در محل اقامت سفیر فرانسه در بیروت با فرانسوی های ساكن لبنان دیدار و در جمع آنها سخنرانی خواهد كرد.

روزنامه السفیر لبنان در شماره روز شنبه خود به نقل از منابع آگاه فرانسوی، دلیل اهتمام فرانسه به لبنان را صرفا به خاطر مساله پناهجویان دانست، چرا كه اروپایی ها به ویژه فرانسه نگرانی های جدی دارند كه هرگونه بی ثباتی در لبنان سبب به راه افتادن موج جدید مهاجرت به سمت اروپا شود.

این روزنامه با بیان اینكه سفر رئیس جمهوری فرانسه به لبنان فاقد هرگونه محتوای جدی است، نوشت: اولاند، علاوه بر شكست های دولتش در مبارزه با تروریسمی كه تا قلب این كشور پیش رفته، تاریخی از ناكامی ها را در عرصه های مختلف از سوریه گرفته تا عراق و خلیج فارس و پرونده هسته ای با خود یدك می كشد. علاوه بر این، محبوبیت اولاند در داخل فرانسه به شدت تنزل پیدا كرده است و نظرسنجی های اخیر نشان از كاهش محبوبیت وی به زیر 20 درصد دارد.

آخرین سخنرانی تلویزیونی اولاند بیش از 14% بیننده نداشت و 90% فرانسوی ها مایل به انتخاب مجدد وی برای ریاست جمهوری نیستند. همه این موارد حاكی از ضعف پایگاه مردمی اولاند دارد كه تاثیرگذاری فرانسه در قضایای داخلی و خارجی را به كمترین حد كاهش می دهد.

السفیر به نقل از همین منابع آگاه افزود: دولت كنونی فرانسه به ریاست اولاند در قضایای مختلف استقلالی از خود ندارد و سیاست های خود را بر اساس رویكرد سعودی ها تنظیم می كند. «دیپلماسی معامله» در زمان ساركوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه نیز در رابطه با قطر جریان داشت. در دوران ریاست اولاند، پاریس به جای قطر، مواضع خود را با سعودی ها هماهنگ و این رویكرد را بیش از پیش تقویت كرد.

السفیر نوشت: بر همین اساس است كه منابع آگاه فرانسوی حساب چندانی بر روی سفر اولاند به لبنان باز نكرده اند، زیرا رئیس جمهوری فرانسه هیچ طرح یا پیشنهاد یا ابتكاری راجع به قضایای لبنان به ویژه در مساله ریاست جمهوری با خود ندارد. بنابراین حضور وی در لبنان به معنای اهتمام ویژه پاریس به لبنان نیست، اگر هم چنین اهتمامی در كار باشد صرفا به دلیل خطری است كه فرانسه و اروپا از ناحیه پناهجویان سوری احساس می كنند. اروپایی ها نگران هستند كه هرگونه بی ثباتی در لبنان باعث شود این كشور نیز همانند لیبی، تركیه، سوریه و عراق، مركزی برای انتقال پناهجویان به اروپا شود.

به گفته منابع فرانسوی، اولاند هیچ طرحی برای ریاست جمهوری لبنان با خود ندارد و تلاش های قبلی وی در كشاندن پای ایران به این قضیه با شكست مواجه شده، ضمن اینكه تهران موضوع ریاست جمهوری را مساله داخلی لبنان عنوان كرده است.

السفیر ادامه داد: از سوی دیگر نمی توان امیدوار بود كه فرانسه در جهت تسلیح ارتش لبنان و نهادهای امنیتی این كشور كاری انجام دهد. رویكرد فرانسوی ها هیچ نشانی از كمك نظامی به ارتش لبنان ندارد و وعده های پیشین فرانسه در این زمینه به هیچ عنوان عملی نشده است.

در خصوص هدیه سعودی ها به لبنان نیز فرانسه با گذشت دو سال از اعلام این هدیه، نتوانسته ریاض را قانع به پرداخت مبلغ آن كند و ارتش لبنان تاكنون فقط 49 موشك میلان قدیمی دریافت كرده است.

پاریس همچنین موفق نشده است جلوی تصمیم سعودی ها برای توقف هبه را بگیرد یا حتی آن را وادار به تجدید نظر در این تصمیم سازد.

بر همین اساس روزنامه السفیر نتیجه گرفت كه حال و هوای این سفر نشان از آن دارد كه اولاند شیرینی با خود نیاورده و به نظر نمی رسد پاسخی برای سوال های فراوان لبنانی ها و یا راه حلی برای مشكلات این كشور داشته باشد.

کد خبر 330768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha