همشهری‌آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مواضع کره‌شمالی مبنی بر داشتن فناوری هسته‌ای هم‌زمان با تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی را رد کرد.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو حق کره شمالی برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد اما این ادعای پیونگ‌یانگ را رد می‌کند که این کشور می‌تواند در این راستا تسلیحات اتمی نیز در اختیار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،او خاطرنشان کرد: ما درباره وضعیت در شبه‌جزیره کره بسیار نگران هستیم و معتقدیم که لازم است تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از اقدام‌هاي منفی به عمل آید.

لاوروف همچنین تأکید کرد که روسیه در کنار کشورهای دیگری نظیر چین با برنامه‌های کره شمالی براي پیشبرد فرآیند ساخت تسلیحات هسته‌ای مخالف است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، لاوروف اظهار کرد: ما به همراه دوستان چینی خود متوجه هستیم که ادامه اقدام‌هاي کره ی شمالی منجر به تهدیدی واقعی علیه امنیت کشورهایمان و بی‌ثباتی راهبردی در شمال شرق آسیا خواهد شد.

او افزود: چین و روسیه حق کره شمالی برای استفاده از انرژی هسته‌ای در راستای اهداف صلح‌آمیز را به رسمیت می‌شناسند اما بلندپروازی‌های پیونگ‌یانگ برای ساخت تسلیحات هسته‌ای برای این دو قابل قبول نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین با تاکید بر احترام دوجانبه بر قوانین بین‌المللی به عنوان مهم‌ترین عامل ثبات در جهان سیاست گفت، هرگونه مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل منجر به هرج و مرج و خلا قدرت می‌شود و نتیجه آن افراطگرایی خواهد بود.

او افزود: مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل و تلاش برای وادار کردن آنها به پذیرش نسخه‌های حلال مشکل براساس یک سری الگوهای بیگانه به طور جدی به ثبات در سیستم بین‌المللی آسیب می‌زند و در برخی موارد به هرج و مرج و خلا قدرت ختم می‌شود و جای آن را به سرعت افراطگرایان و تروریست‌ها پر می‌کنند؛ درست همان اتفاقی که ما در خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد آن هستیم.

کد خبر 330466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha