همشهری آنلاین: وزیران خارجه گروه هفت روز دوشنبه در پایان نشست دوروزه خود با انتشار «بیانیه هیروشیما» بر عاری سازی جهان از تسلیحات اتمی و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

تاکید وزیران گروه ۷ بر عاری سازی جهان از سلاح اتمی و مبارزه با تروریسم

به گزارش ایرنا، این بیانیه به دنبال دو روز بحث و تبادل نظر و پس از بازدید وزیران امور خارجه گروه 7  از محل یادبود قربانیان انفجار اتمی هیروشیما در سال 1945 میلادی، منتشر شد.

در این بیانیه آمده است كه كشورهای عضو این گروه خواستار جهانی عاری از تسلیحات اتمی هستند اما چالش هایی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

در بیانیه هیروشیما از كره شمالی به عنوان كشوری كه سازنده تسلیحات اتمی است و‌ آنها را آزمایش می كند یاد شده كه یك مانع بزرگ برای دنیای عاری از تسلیحات هسته ای است.
بیانیه ادامه می دهد: گروه هفت همه تلاش خود را برای ایجاد جهان بدون سلاح اتمی و حصول ثبات بین المللی بكار می گیرد و برای تحقق این هدف شرایط را مهیا خواهد كرد.

آنان همچنین متعهد شدند كه به تلاش های خود بر ایجاد دنیایی امن برای همه و ایجاد شرایط برای جهانی عاری از سلاح هسته ای و ترویج ثبات بین المللی بیفزایند.

در بیانیه همچنین به طور مستقیم به مساله هسته ای شبه جزیره كره اشاره شده و آمده است: رسیدن به این هدف با وجود برنامه تسلیحات كشتار جمعی كره شمالی كار سختی است.

«بیانیه هیروشیما» كه دقایقی قبل منتشر شده است، می افزاید: بحران هایی در جهان وجود دارد كه رسیدن به اهداف را دشوار می ساز كه از جمله آنها می توان به بحران در سوریه و اوضاع اوكراین اشاره كرد.

در بیانیه آمده است كه در كنار این بحران ها كره شمالی همچنان اقدامات تحریك آمیز انجام می دهد و این، وضعیت را بغرنج تر و پیچیده تر می كند.

در بیانیه خاطر نشان شده كه وزیران خارجه «گروه هفت» در جریان اجلاس خود در باره اوضاع بحرانی خاورمیانه، بحران پناهجویان، مسائل امنیتی و تروریسم و ریشه كن كردن این پدیده شوم بحث و تبادل نظر كرده و در خصوص حل و فصل این گونه مسائل اتفاق نظر دارند.

مبارزه با پدیده تروریسم بویژه تسریع و تشدید مبارزه با داعش در عراق و سوریه از جمله محورهای دیگر بیانیه پایانی این نشست دو روزه بود.

در این بخش از بیانیه آمده است: تروریسم تهدید علیه امنیت جهانی است و همكاری بین المللی در مبارزه با این پدیده شوم بسیار ضروری است.

«فومیو كیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن قبل از شروع نشست وزیران خارجه گروه هفت گفته بود كه بیانیه هیروشیما با هدف صلح جویی و دنیای عاری از سلاح اتمی در پایان این نشست منتشر خواهد شد.

در نشست دو روزه وزیران خارجه «جی هفت» كه به میزبانی شهر هیروشیما برگزار شد، وزیران خارجه كشورهای آمریكا، آلمان، انگلیس، كانادا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن حضور داشتند.

یكی از اتفاقات خبری این نشست، حضور وزیر امور خارجه آمریكا درمحل یادبود كشته شدگان حادثه بمباران اتمی هیروشیما بود.

وی در نشستی خبری در باره حضورش در این مكان گفت: در بازدید از پارك و موزه یادبود قربانیان اتمی هیروشیما، عمیقا تحت تاثیر قرار گرفتم و امیدوارم باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا نیز از این پارك دیدن كند.

وی افزود: به عنوان اولین وزیر خارجه آمریكا كه از بنای یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما دیدن كردم شخصا تحت تاثیر قرار گرفتم.

هیروشیما در ششم اوت 1945 توسط آمریكا بمباران اتمی شد كه بر اثر آن 140 هزار نفر كشته شدند.

كری ابراز امیدواری كه باراك اوباما نیز در جریان چهل و دومین نشست سران جی هفت در ماه آینده میلادی از این بنای یادبود دیدن كند.

مقام های كاخ سفید در حال بررسی احتمال توقف باراك اوباما در هیروشیما در جریان این نشست هستند.

نشست سران جی هفت، ششم و هفتم خردادماه سالجاری در ایسه شما در استان میه در ژاپن برگزار می شود.

کد خبر 330221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha