همشهری آنلاین: هفت کشور صنعتی در یک بیانیه مشترک، روسیه را به خاطر "ادامه نقض تمامیت ارضی اوکراین" محکوم کرده‌اند و به آن هشدار داده‌اند که در این باره آماده وضع تحریم‌های بیشتر هستند.

اوباما اولان

به گزارش ایسنا، سران کشورهای انگلیس، آلمان، آمریکا، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و کانادا که برای نشست در بروکسل به سر می‌برند، در این بیانیه گفته‌اند آماده "تشدید تحریم‌های هدفمند و اقدامات معنادار بیشتر" برای مجازات روسیه هستند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در این باره به خبرنگاران گفته است: "ما نمی‌توانیم بی‌ثباتی بیشتر در اوکراین را تحمل کنیم. ما‌ قبلا هم تصریح کرده‌ایم که در این باره یک رویکرد سه مرحله‌ای داریم: حمایت از اوکراین در زمینه اقتصادی، مذاکرات با روسیه و اگر پیشرفتی صورت نگیرد، احتمال تحریم‌های شدیدتر هم وجود دارد."

این نخستین نشست کشورهای صنعتی پس از آن است که روسیه را به خاطر الحاق کریمه از این گروه حذف کردند و از گروه هشت به گروه هفت تبدیل شدند.

ناآرامی در شرق اوکراین که هم‌مرز با روسیه است، در روزهای اخیر بالا گرفته است. نیروهای جدایی‌طلب هوادار روسیه و نیروهای دولتی درگیر حفظ مواضع و پیش‌روی هستند. کشورهای غربی، روسیه را متهم می‌کنند که در ادامه ناآرامی‌ها در شرق اوکراین دست دارد. مسکو این اتهام را رد می‌کند.

این نشست در اصل قرار بود در سوچی روسیه برگزار شود اما با حذف روسیه، به بروکسل پایتخت بلژیک منتقل شد که مقر اصلی اغلب سازمان‌ها و نهادهای اروپایی است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفر به سه کشور اروپایی به سر می‌برد. وی در سفر به لهستان که پیش از نشست بروکسل بود، با رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین دیدار کرد و در این ملاقات، وعده کمک‌های بیشتر آمریکا به این کشور را داد.

مسئله دیدار سه رهبر در نرماندی

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در مراسم بیست و پنجمین سالگرد سقوط کمونیسم در لهستان، به "ترفندهای پلید" روسیه تاخت و ابراز امیدواری کرد که اوکراین الگوی لهستان را در مقاومت مقابل اشغال و استبداد و برقراری دموکراسی دنبال کند.

این سفر اوباما قرار است با حضور او در مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد پیاده‌شدن نیروهای متفقین در نرماندی پایان بگیرد.

آن عملیات سرنوشت جنگ جهانی دوم را رقم زد. آن‌زمان فرانسه هنوز در اشغال ارتش آلمان بود و عملیات نرماندی، پیش‌روی متفقین و شکست نهایی آلمان نازی را در پی آورد.

هرچند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست گروه هفت در بروکسل حاضر نیست ولی در مراسم سالگرد عملیات نرماندی در فرانسه حضور دارد. با این حال این دو رئیس‌جمهور هنوز برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه در دستور کار خود ندارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری جدید اوکراین هم قرار است پیش از تحلیفش در این مراسم حاضر شود. وی گفته است که پرهیزی از دیدار با پوتین ندارد. پوتین هم در مصاحبه‌ای با یک تلویزیون فرانسوی گفته است از هیچ‌کدام از چهره‌های حاضر در مراسم، دوری نمی‌کند.

کد خبر 261572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha