همشهری آنلاین: سران کشورهای «گروه هفت» روز جمعه در پایان نشست دو روزه خود در ژاپن با ابراز نگرانی از گسترش افراطی گری و تروریسم، متعهد شدند تمامی تلاش خود را برای از میان برداشتن چالش‌های اقتصادی پیش روی رشد و توسعه دنیا بکار گیرند.

پایان نشست رهبران گروه ۷ با تاکید بر رفع مشکلات اقتصادی جهان و نگرانی از گسترش تروریسم

به گزارش ایرنا، چهل و دومین اجلاس سران گروه هفت با حضور رهبران آمریکا، فرانسه، آلمان، ‌ژاپن، انگلیس، کانادا و ایتالیا که روز پنجشنبه در شهر ایسه شیما ژاپن آغاز به کار کرده بود، امروز جمعه با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

شرکت کنندگان در این اجلاس در بیانیه پایانی خود خاطرنشان کردند که دنیا با مخاطرات اقتصادی فراوانی روبرو است و از وظایف این کشورها می بایست همکاری متقابل برای حل این مشکلات باشد که سد راه رشد اقتصادی شده است.

آنان در نشست پایانی خود همچنین گفتند به دنبال همکاری بیشتر برای مقابله با تهدیدهای سیاسی هستند و افزودند که در آینده همکاری ها برای از بین بردن تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز بیشتر خواهد شد.

رهبران گروه هفت تصریح کردند که مسئله پناهجویان و آوارگان جنگی از دیگر معضلاتی است که امروز دنیا تجربه می کند و برای حل این مشکل لازم است تروریسم ریشه کن شده و منازعات منطقه ای پایان یابد.

در بیانیه آمده است که «جی هفت» و اعضای آن دارای یک ماموریت ویژه برای مهار معضلات و مقابله با چالش ها و برطرف کردن مخاطرات جهان هستند.

آنان بر اعتمادسازی بیشتر تاکید ورزیده و در بیانیه آورده اند که باید بسته های محرک اقتصادی برای رشد در نظر گرفت و فرصت های شغلی ایجاد کرد و همکاری های جهانی را برای رفع چالش ها افزایش داد.

در بیانیه خاطر نشان شده است که باید فرصت های شغلی فراگیر در دنیا ایجاد کرد. باید کاری کرد که تقاضای پایین و مشکلات زیرساختی که مانعی برای رشد اقتصادی جهان است برطرف شود.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: اعضا در مورد زمان و شرایط بسته های محرک اقتصادی اختلافاتی دارند اما قبول کرده اند بر اساس شرایط هر کشور چنین کاری را صورت دهند و بخصوص آلمان پذیرفته است سیاست های مالی جدیدی در نظر بگیرد.

از معضلاتی که در این سند به آن اشاره شده بدهی های کشورهاست تا جایی که آمده است بدهی عمومی ژاپن دو برابر اندازه رشد اقتصادی این کشور است و دیگر کشورهای ثروتمند نیز کم و بیش با این مشکل روبرو هستند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که کشورش اجلاس را از روز گذشته میزبانی کرد گفت که ما از بحران اقتصادی سال 2008 درس عبرت گرفتیم و نمی خواهیم دوباره در آن شرایط قرار بگیریم.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز امروز گفت که همه کشورها قبول کرده اند از تمامی توان و شرایط بازار خود برای بهتر کردن اوضاع اقتصادی در داخل و خارج بهره بگیرند.

سران هفت کشور صنعتی همچنین در بیانیه خود تاکید کردند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به رای گیری مردم و همه پرسی بستگی دارد که روز 23 ژوئن انجام می شود.

در این بیانیه به منازعات دریاهای شرقی و جنوبی بدون ذکر نام چین اشاره شده و آمده است که باید از آزادی دریانوردی در این مناطق حراست و از درگیری ها خودداری شده و مشکلات به طور صلح آمیز حل و فصل شود.

مبارزه با تروریسم، بهداشت جهانی، مهاجرت، مسئله پناهجویان و تقسیم مشکلات آنها بین کشورهای اروپایی از دیگر مباحث ذکر شده در بیانیه پایانی است.

امروز تارنمای ژاپن تودی هم اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از پایان اجلاس به هیروشیما سفر می کند تا در مراسم ویژه در آن شهر که هدف بمب اتمی آمریکا در سال 1945 میلادی بوده است شرکت نماید.

آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن کشورهای عضو این گروه هستند که حدود 50 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

با ملحق شدن روسیه به این گروه در سال 1998 نام این گروه به «جی هشت» تغییر کرد اما بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، این کشور از گروه «جی هشت» برکنار شد و از سال 2014 کشورهای مهم صنعتی دنیا در قالب «جی هفت» و بدون روسیه با هم دیدار می کنند.

کد خبر 335046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha