همشهری آنلاین: رئیس هیئت پارلمانی ایران که به سوریه و لبنان سفر و با سیدحسن نصرالله دیدار کرده است توضیحاتی درباره این سفر و رایزنی‌های صورت گرفته به رسانه‌ها ارائه داد.

به گزارش مهر، امیر خجسته رئیس هیات پارلمانی اعزامی به سوریه و لبنان در حاشیه جلسه علنی دوشنبه-23 فروردين- مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

وی گفت: برای دستیابی به اهداف خاصی که از سوی رئیس مجلس و دولت هماهنگ شده بود، این سفر به دعوت نمایندگان مجلس سوریه و لبنان و حزب‌الله لبنان انجام شد.

نماینده مردم همدان گفت: در این سفر با اعضای فراکسیون نمایندگان حزب‌الله در مجلس لبنان و رئیس مجلس لبنان دیدار کردیم.

خجسته اظهار داشت: در دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان بر سیاست‌های مشترک ایران و لبنان در رویارویی با دشمن مشترک صهیونیستی تاکید شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی از رئیس مجلس لبنان برای سفر به ایران به ایشان ابلاغ شد.

نماینده همدان تصریح کرد: در دیدار با رئیس مجلس و برخی اعضای دولت لبنان به صراحت اعلام کردیم جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای حمایت از مقاومت دارد.

خجسته ادامه داد: در  راستای کمک‌های نظامی به دولت لبنان نیز اعلام آمادگی کردیم و تاکید کردیم هیچ خط قرمزی برای کمک به ارتش لبنان و حزب الله برای مبارزه با تکفیری‌ها و اسرائیل نداریم.

وی با اشاره به رایزنی‌های ایران و لبنان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: تاکید کردیم که مردم لبنان باید خودشان سرنوشت شان را تعیین کنند و دخالت‌های خارجی از جمله اقدامات عربستان محکوم است.

رئیس هیات پارلمانی اعزامی به لبنان با اشاره به جلسه ۶ ساعته با سیدحسن نصرالله گفت: در این جلسه اعلام کردیم تنها راه نجات منطقه، مقاومت است و برنامه‌های نظامی حزب‌الله به عنوان یک امید در منطقه است.

خجسته اظهار داشت: حتی با نمایندگان مسیحی نیز صحبت کردیم و انها هم تاکید داشتند که اسرائیل شرِ مطلق است و مقاومت توانسته است اسرائیل را خوار و ذلیل کند.

رئیس هیات پارلمانی اعزامی به سوریه ادامه داد: سیدحسن نصرالله معتقد بود که حزب‌الله لبنان در ۴ جبهه می‌جنگد، جبهه مبارزه با صهیونیست‌ها، جبهه سوریه، جبهه تکفیری‌ها و جبهه کشورهای خودفروخته منطقه که حزب‌الله را به شدت تحت فشار قرار دادند، زیرا موقعیتشان در خطر قرار گرفته است.

وی با اشاره به بازدیدهای هیات پارلمانی ایرانی از جنوب لبنان گفت: ارتش پنهان حزب‌الله همیشه آماده‌باش است و هر حرکت صهیونیست‌ها را به شدت پاسخ خواهد داد.

رئیس هیات پارلمانی اعزامی به سوریه در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به سفر هیات پارلمانی به سوریه گفت: در این سفر با رئیس مجلس و نخست‌وزیر سوریه دیدار کردیم و در خصوص موفقیت‌های اخیر ارتش سوریه به آنها تبریک گفتیم.

خجسته با بیان اینکه بازسازی سوریه نیازمند ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، گفت: سوریه خواستار نقش‌آفرینی ایران و روسیه در روند بازسازی این کشور بود.

  • شرايط امنيتي خوبي در دمشق براي اعزام زائر ايراني فراهم شده

وی با اشاره به بررسی از سرگیری اعزام زائران ایرانی به سوریه گفت: مقامات سوریه در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند و شرایط امنیتی خوبی در دمشق برای این منظور ایجاد شده بود.

نماینده مردم همدان با اشاره به بررسی وضعیت ایرانیان مقیم سوریه در جلسات مشترک گفت: ۱۰ هزار ایرانی مقیم سوریه هستند که مقرر شد حکومت سوریه اقامت رایگان در اختیار آنها قرار دهد و وزیر کشور ما نیز قول داد گذرنامه‌های رایگان در اختیار آنها قرار دهد تا از بلاتکلیفی بیرون آیند.

وی تصریح کرد: مقامات سوریه معتقد بودند اگر در ژنو و در جریان گفتگوهای سوری- سوری توافقی حاصل شود که هیچ، وگرنه در میدان‌های جنگ تکلیف گروه‌های تکفیری و تروریستی روشن می‌شود.

خجسته با اشاره به سفر مقامات اقتصادی ایران به سوریه گفت: رستم قاسمی وزیر نفت دولت سابق برای بررسی بحث‌های اقتصادی و انرژی به سوریه سفر کرده بود و به زودی قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور امضا می‌شود.

کد خبر 330207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha