دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری دو - الهام مرادی: قدیم‌ها اینطور بود که مادربزرگ‌های ما به پارچه‌فروشی می‌رفتند و بعد یک قواره پارچه چادری می‌خریدند و بعد هم آن را می‌دوختند.

چادر

 اما حالا چادرهاي آماده به بازار آمده‌اند، هرچند روش سنتي تهيه چادر هنوز هم طرفدار دارد. به هر حال اين روزها اگر به يك فروشگاه حجاب كه اين روزها زياد هم شده‌اند سر بزنيد با انواع و اقسام مدل‌هاي چادر مواجه مي‌شويد كه هر يك ويژگي‌هاي خودش را دارد. اگر مي‌خواهيد با اين خصوصيات آشنا شويد، اين مطلب به كارتان مي‌آيد.

چادر ساده: چادر ساده به چادر نماز هم معروف است. البته قبل از آن هم اين چادر‌ها به‌صورت رنگي استفاده مي‌شدند و علاوه بر كاربردش سر سجاده و نماز، پوششي براي اهل خانه و در منزل بود. چادر نماز يا چادر ساده را با يك قواره ۵ متري از پارچه آن، مي‌شود به راحتي دوخت؛ يك نيم‌دايره كامل كه شعاع آن برابر قد استفاده‌كننده است. چادر ساده، پوششي رسمي براي زنان كشور ماست. اين چادر با وجود سادگي در طراحي، به‌دليل تنوع در جنس پارچه‌اش مي‌تواند متنوع باشد؛ پارچه‌هايي كه طرح‌هاي ريز و درشت دارند به‌عنوان پارچه‌هاي مجلسي، ساده‌تر‌ها براي محل كار و استفاده روزمره، سبك‌ها مخصوص فصل‌هاي گرم و سنگين‌تر‌ها براي فصل‌هاي سرد.

چادر قجري: اسم اصلي‌اش چادر كمري است و به‌خاطر رواج آن در دوره قاجار، به چادر قجري معروف شده است. يكي از دلايلي كه باعث از دور خارج شدن اين چادر‌ها شد، كشف حجاب دوره پهلوي بود. از آن زمان تا همين چند سال پيش هم استفاده از اين مدل چادر منسوخ شده بود. چادر قجري را بايد از سر پوشيد. كمربند اين چادر باعث مي‌شود بخشي از وزن آن از روي سر كم شود. چادر قجري، چادري يك تكه است، اما با ديدن اين چادر از جلو گمان مي‌كنيد كه از 2تكه مجزاي دامن و چادر تشكيل شده است. اين نوع چادر دوسوم بيشتر از چادر معمولي به پارچه نياز دارد. اين نوع از چادرها براي افرادي مناسب است كه اندامي لاغر دارند؛ طراحي آن به‌گونه‌اي است كه افراد را كمي كوتاه قد‌تر از آنچه هستند نشان مي‌دهد.

چادر عربي: قديم‌ها نمي‌شد جايي سراغ چادر عربي را گرفت. مگر اينكه آشنايي به مكه و كربلا سفر مي‌كرد و سوغاتي مي‌آورد. جذابيت سر كردن اين نوع از چادر هم به‌خاطر كم بودن آن بود. كم‌كم پاي چادرعربي به شهرهاي مختلف كشور ما باز شد و خياط‌ها هم با يك مهندسي معكوس، الگوي آن را ياد گرفتند و استفاده از اين نوع چادر نه‌تنها رواج پيدا كرد بلكه باعث خلاقيت‌هاي زيادي هم در زمينه طراحي چادر شد. چادرعربي با پارچه‌اي سبك دوخته مي‌شود. براي اينكه اين چادر به‌راحتي روي سر بايستد، تكه پاييني آن را دولا مي‌دوزند. چادر لبناني، چادر بيروتي، چادر جده‌اي، چادر اماراتي و... از انواع چادرهاي‌عربي هستند كه شاكله كلي آنها يكي است اما در جزئياتي مثل آستين با هم تفاوت دارند.

چادر ملي: طراحي اين نوع از چادر تركيبي است از چادر ساده و چادر عربي. چادر ملي، چادري است كه از پشت شباهت زيادي به چادر ساده دارد و حسن بزرگ چادر عربي يعني آستين را هم مي‌توان در آن ديد. چادرهاي ملي با يراق‌دوزي‌ها و سر آستين‌هاي گيپور و مدل‌هاي مختلفش خيلي زود ميان بانوان باب شد و هنوز هم طرفداران زيادي دارد. اگر دوست داريد دختر كوچك‌تان هم كم‌كم چادري شود، انواع مدل‌هاي اين چادر را مي‌توان براي كودكان هم در سايزهاي پايين يافت. چادر ملي از انواع چادرهايي است كه براي تهيه آن نه‌تنها بايد به قد چادر توجه كرد بلكه قد آستين و قرار گرفتن چادر روي شانه و مواردي اين چنيني هم در انتخاب و خريد آن تأثير دارد.

چادر دانشجويي: چادر دانشجويي نوع تعديل يافته چادر ملي و عربي است و خيلي‌ها كه از نزديك اين چادر را نديده و آن را سر نكرده‌اند، آنها را يكي مي‌دانند. ابعاد چادر دانشجويي چيزي است بين چادر ملي و چادر عربي. اين نوع چادر با داشتن درزي در قسمت بازو‌ها و البته يك آستين آزاد و نه چندان بلند، چادري راحت و آزاد محسوب مي‌شود. اين چادر را به اين دليل به دانشجو‌ها نسبت مي‌دهند كه چادري راحت است و درصورت استفاده از آن مي‌توان به راحتي كيف را روي دوش انداخت و جزوه (يا هر وسيله ديگري) را در دست گرفت. چادر دانشجويي با وجود يك كش كه پشت سر قرار مي‌گيرد، به‌راحتي روي سر مي‌ماند و كمتر با مشكلي مثل ليز خوردن و افتادن از سر روبه‌رو است.

چادر شالدار: چادر شالدار را كه از دور ببينيد، شك مي‌كنيد كه اين يك چادر است يا مانتو! با اين حال چادر بودن آن از نزديك بيشتر مشخص است. بالاتنه‌اي بسيار بلند دارد كه تا نوك پا مي‌رسد و آستين آن هم بلند است. چادر شالدار، به نوعي همان مانتوي بلند است كه يك شال سر خود دارد. در نگاه اول سر كردن چادري شالدار كاري راحت به‌نظر مي‌رسد كه نياز به استفاده از روسري و شال يا مقنعه ندارد. درصورتي كه اينطور نيست. كساني كه چادر شالدار سر مي‌كنند نياز به سر كردن يك روسري يا پوششي ديگر را از زير اين چادر به‌خوبي احساس مي‌كنند. در مورد نياز به پوشيدن مانتو از زير اين چادر هم همين گمانه‌زني‌ها وجود دارد. چادر شالدار از معدود چادرهايي است كه انواع رنگي آن را به‌راحتي مي‌توان در بازار پيدا كرد.

  • حافظ شخصيت و متانت

مراجع تقليد درباره چادر مشكي چه مي‌گويند؟

در كتاب مسائل جديد، درباره چادر مشكي از علما چنين سؤالي شده است: «عده‌اي همراه با تبليغات فرهنگي دشمن در روزنامه‌ها و سخنراني‌هايشان مي‌گويند: چادر مشكي براي بانوان مكروه است و بايد پوشش جديد با رنگ‌هاي متنوع جايگزين چادر مشكي شود. آيا چنين حرف و اقدامي صحيح است؟» و حالا پاسخ‌ها را بخوانيد:

مقام معظم رهبري: اين صحبت صحيح نيست و بهترين حجاب پوشيدن چادر است و چادر سياه هم بي‌اشكال است و كراهت ندارد.

آيت‌الله العظمي فاضل‌لنكراني(ره): چادر مشكي بهترين نوع حجاب است و پوشيدن لباس‌هايي كه جلب توجه مي‌كند حرام است.

آيت‌الله‌العظمي تبريزي (ره): زن بايد بدن خود را در غيروجه و كفين از نامحرم بپوشاند و نيز بايد زينت خود را بپوشاند و لباسي كه زينت حساب مي‌شود بايد آن را هم بپوشاند و چادر سياه مثل عباي سياه كراهت ندارد.

آيت‌الله‌العظمي مكارم‌شيرازي: با توجه به اينكه در حال حاضر رنگ مشكي براي حفظ پوشش زنان بهتر است كراهت آن ثابت نيست.

آيت‌الله‌العظمي مظاهري: چادر مشكي براي خانم يك سنت شرعي و ملي است، وانگهي بايد در حفظ آن كوشا باشيم و اگر اينگونه حرف‌ها درست بود، علما و بزرگان و مراجع معظم تقليد بهتر از ديگران مي‌دانستند. مقيد بودن در حالي كه چادر يك امر ضروري براي همسران آنان است.

کد خبر 329419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha