شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - عیسی محمدی: ممکن است که شما نیز، نقد‌ها و اعتراض‌هایی به بخش‌هایی از حاکمیت و نظام داشته باشید؛ که خوب کار نمی‌کنند، دل به‌کار نمی‌دهند، جا دارد که خیلی بیشتر و بهتر کار کنند و... فکر می‌کنید چه راه‌هایی برای عملیاتی کردن نقدهای خودتان دارید؟

انتخابات

راه‌هاي مختلفي وجود دارد؛ شكايت، مراجعه به نمايندگان مجلس مرتبط و نيز سازمان‌هاي مشخص شده، استفاده از رسانه‌هاي مستقل و سالم و... و البته استفاده از حق رأي دادن. كساني كه درگير پيگيري اخبار سياسي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي هستند، به‌راحتي مي‌توانند تشخيص بدهند كه در مجلس گذشته شوراي اسلامي و خبرگان، كدام نماينده‌ها خوب كار كرده‌اند و كدام‌يك، دچار رخوت و ركود و حتي خداي ناكرده، پسرفت بوده‌اند اما مردمي كه اينچنين درگير پيگيري اخبار نبوده و نيستند، بايد چه كنند؟ آنها نيز براي استفاده بجا از حق رأي خود و ايجاد تغيير مثبت در بدنه نظام و حاكميت، راه‌هايي پيش رو دارند. اين مقاله به شما كمك مي‌كند راه‌هاي شناخت يك كانديدا را بهتر بشناسيد تا رأي بهتري بدهيد.

  • سابقه دارد يا ندارد؟

شما قصد شركت در انتخابات را داريد اما سؤال اصلي اينجاست: به چه‌كسي بايد رأي بدهيد؟ جدا از رويكرد كلي كانديدا‌ها، شناخت فرد، فرد آنها نيز از اهميت فراواني برخوردار است. پس سؤال مهم‌تر اين است: يك كانديداي مجلس يا خبرگان را چگونه بايد بشناسيم؟ در اينجا، با 2‌مسير مختلف روبه‌رو مي‌شويم: كانديداي مورد نظر سابقه فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي يا فرهنگي و غيره را دارد يا اينكه سابقه چنين فعاليت‌هايي را ندارد. درصورتي كه سابقه مشخصي داشته باشد، پس كار شما راحت‌تر است.

  • اگر سابقه دارد، تكليف چيست؟

جست‌وجوي اينترنتي، مراجعه به سايت‌هاي شخصي، مراجعه به پورتال‌هاي سازماني كه كانديدا سابقه كار در آنها را داشته و دارد، استخراج بيوگرافي سياسي و اجتماعي و حرفه‌اي فرد، جست‌وجوي سخنراني‌ها در سايت‌هايي چون آپارات و...، مطالعه كتاب‌ها و مقالاتي كه توسط فرد نوشته شده و بازخواني انتقاد منتقدان به كانديداي مورد نظر و... از راه‌هاي مختلف شناسايي كانديداي مورد نظر شماست. خدا را شكر امروزه، بيشتر افراد دسترسي به اينترنت و گوشي‌هاي همراه هوشمند و... را دارند و مي‌توانند اين اطلاعات را استخراج كنند.

  • چه اطلاعاتي بايد كسب كنيم؟

براي انتخاب درست نيازمند چه اطلاعاتي هستيم؟ اطلاعات اوليه، شامل نام و نام‌خانوادگي كامل و... مي‌شود كه چندان راهگشا نيست؛ مگر اينكه نيازمند آنها باشيم براي جست‌وجوي بيشتر. اطلاعات ثانويه و مهم‌تر، شامل چنين مواردي مي‌شود: شعار كانديدا چيست؟ چه مرامنامه‌اي دارد؟ چه وابستگي حزبي‌اي دارد؟ چه وعده‌هاي انتخاباتي‌اي مي‌دهد؟ منابع مالي تبليغات و فعاليت انتخاباتي‌اش از كجا تأمين مي‌شود؟ چه مشاغل پيشيني داشته و آيا در آنها موفق بوده است و آيا شعارهايي كه مي‌دهد، با سابقه شغلي و حرفه‌اي او سازگار است؟ چه ميزان پايبندي به ارزش‌هاي جمهوري اسلامي داشته و دارد؟ آيا محكوميتي يا اتهامي در سابقه خود داشته است؟

  • اگر سابقه نمايندگي داشته است، چه؟

بسياري از كانديدا‌ها، سابقه نمايندگي مجلس را هم داشته و دارند. اين، مي‌تواند كليد بسيار مهمي براي شما باشد تا شناسايي كنيد كه طي دوران نمايندگي خودش، عملكرد خوبي داشته يا نداشته؟ در اين مورد مي‌توانيد به چنين مواردي دقت كنيد:
چه توصيه نامه‌ها و پيگيري‌هايي از جايگاه نمايندگي خودش انجام داده است؟
چه طرح‌هايي را به مجلس ارائه داده؟ اصلا طرحي ارائه داده است يا نه؟
چه رأي‌هايي به طرح‌ها و لايحه‌هايي كه در جلسات علني مجلس و نيز كميسيون‌ها مطرح بوده، داده است؟
نطق‌هايي هم داشته است؟ در چه موضوعاتي؟
ميزان غيبت او در جلسات علني مجلس و كميسيون‌ها چگونه بوده است؟
آيا موفق شده طرح‌هاي خوبي براي حوزه انتخابيه خودش، تصويب يا اجرايي كند؟ و....
البته مي‌دانيم كه پيگيري همه اينها، شدني نيست؛ اما اين رويكرد‌ها، مي‌تواند بخش‌هايي از اطلاعات مورد نياز شما براي تصميم‌گيري را فراهم آورد.

  • با چه كساني مشورت كنيم؟

جدا از جست‌وجو‌هايي كه خودتان مي‌توانيد داشته باشيد، مشاوره با افراد متخصص در حوزه‌هاي مختلف هم بسيار كارگشاست. اين دست افراد كساني هستند كه به واسطه تحصيلات، شغل يا علاقه خودشان، پيگير هميشگي و عميق رويدادهاي كشور بوده و شخصيت‌هاي مختلف را به خوبي مي‌شناسند. چنين افرادي را مي‌توانيد در مساجد، پايگاه‌هاي بسيج، دانشگاه‌ها، انجمن‌هاي اسلامي مختلف، محل كار و حتي در خويشاوندان و همسايگان خود پيدا كنيد. معمولا با دو، سه‌نفر كه مشورت كنيد، حتي اگر نظرات متضادي هم داشته باشند و متعلق به طيف‌هاي مختلف باشند، به يك دورنماي مشخصي مي‌رسيد كه بايد به چه كساني رأي بدهيد.

  • كجا‌ها حاضر شويم؟

كانديدا‌ها در زمان تبليغات، خيلي سعي مي‌كنند به محلات و مناطق مختلف بروند تا سخنراني كنند. در اين سخنراني‌ها حاضر شويد و رفتارهاي اين كانديدا‌ها را خوب مشاهده كنيد. يادتان باشد كه از نظر روانشناسي، با دقت در ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين رفتار‌ها و كلمات و گفتار‌ها و واكنش‌هاي افراد، مي‌توان به شناخت كاملي از آنها رسيد؛ چرا كه انسان‌ها هرقدر روي رفتار خود كنترل داشته باشند، گاهي از كنترل اين موارد ساده و ابتدايي غفلت مي‌كنند. نوع واژگان به‌كار رفته، نوع واكنش‌ها، اطرافيان كانديدا‌ها، سعه‌صدر آنها در مواجهه با مخالفان و منتقدان و... مي‌تواند جزو مواردي باشد كه بايد در آنها به خوبي دقيق شويد.

  • اگر سابقه فعاليت نداشت، چه؟

در اين صورت، مي‌توانيد به سايت شخصي فرد مراجعه كنيد. البته بخشي از اين افراد ممكن است در حوزه كاري و تخصصي خود، افراد موفقي باشند؛ مثلا وكيل يا استاد دانشگاه خوب و يا.... ولي با مراجعه به ستاد تبليغاتي فرد و نيز مشاهده اطرافيان و نوع مديريت آن و همچنين، جست‌وجوي اينترنتي مي‌توانيد به اطلاعات خوبي دست پيدا كنيد؛ ضمن اينكه تماس با محل كار و فعاليت قبلي فرد و پرس و جو نيز مي‌تواند ايده خوبي باشد. نظر متخصصان را هم براي شناخت اين افراد از دست ندهيد.

  • چه معيارهاي كلي‌اي داشته باشيم؟

هر كانديدايي سعي مي‌كند خودش را موجه جلوه بدهد و اين كاملا طبيعي است. پس زياد به حرف‌هاي خود كانديدا‌ها دل نبنديد؛ مگر اينكه دنبال پيدا كردن سند يا تأييد‌كننده براي آن باشيد، اما در كل، موارد زير يادتان باشد:
بين شعارهاي داده شده و هزينه‌هاي صرف شده، حتما هماهنگي وجود داشته باشد؛ اگر كانديدايي شعار ساده‌زيستي مي‌دهد، ولي هزينه انتخاباتي‌اش بالاست يا كت و شلواري كه مي‌پوشد چند ميليون تومان قيمت دارد، اين يعني دوگانگي و ريا.
كانديدايي كه خود را برادر و فرزند و نواده و عروس و داماد يك شهيد بزرگوار يا يك شخصيت نام آشناي ديني، سياسي و... معرفي مي‌كند و اين مانور دادن وي، بسيار بيشتر از تأكيدش بر شايستگي‌هاي فردي خود اوست، دارد شما را فريب مي‌دهد. معيار شما، فقط و فقط شايستگي‌هاي فردي كانديداي مورد نظر باشد.
اگر كانديدايي، شغل‌ها و مسئوليت‌هاي فعلي خود را فراوان برشمرد، به او شك كنيد؛ كار تخصصي، مي‌طلبد كه يك نماينده، صرفاً درگير يك شغل و مسئوليت باشد.
اگر كسي خداي ناكرده اقدام به خريد رأي كرد، حتما نماينده بدي خواهد شد؛ شك نكنيد.
اگر فردي در دوره مسئوليت‌هاي قبلي خود به وعده‌هاي خود عمل نكرده، پس براي حرف خود ارزشي قائل نيست و مناسب نمايندگي نخواهد بود.
جلب رأي با ناهار و شام و كمك‌هاي بلاعوض و...، نشانه رياكاري فرد است. اين افراد، تا پيش از اين كجا بودند؟
به اطرافيان فرد و نوع پوشش و برخورد و گفتار آنها بسيار توجه كنيد.
به وعده‌هاي بيش از حد بزرگ، توجه نكنيد؛ سنگ بزرگ هميشه نشانه نزدن است.

  • ليست‌ها فراموش نشود

برخي از جريان‌هاي سياسي كشور، در حال تدارك ليست‌هاي انتخاباتي هستند. كار راحت‌تر اين است كه با مطالعه رويكرد يك جريان و نيز حاميان آن و نزديكي و دوري آن با ارزش‌هاي راستين جمهوري اسلامي، به ليست مورد نظر يا دست‌كم به بخشي از آن رأي بدهيد. نكته بعدي، حاميان يك فرد يا ليست هستند؛ حاميان و اهميت آنها و سلامت اخلاقي و رفتاري و سياسي و انقلابيشان، مي‌تواند حرف‌هاي بسياري در خود داشته باشد.

  • معرفي يك سايت كارگشا

سايت مجلس نما يا همان «پويش ملي شفافيت داوطلبانه نامزدهاي انتخابات مجلس» با هدف شفافيت درباره كساني كه قصد دارند به مجلس بروند شكل گرفته و اطلاعات مفيدي را هم ارائه مي‌كند كه استفاده از آنها براي عموم آزاد است.

کد خبر 324874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha