دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - عیسی محمدی: حق اعتراض کردن جزو حقوق طبیعی و بدیهی بشر است؛ چرا که بالاخره هر یک از ما، حق و حقوقی داریم و گاهی وقت‌ها شاید این حق و حقوق ما از سوی عده‌ای دیگر پایمال شود.

انتخابات

 در اين صورت، يك نظام عدالت‌محور، راه‌ها و كانال‌هاي مختلفي را براي اعتراض‌كردن باز مي‌گذارد. اما‌‌ همانطور كه حق تجمع قانوني در قانون اساسي مشخص شده، به‌‌ همان نسبت بعضي تجمع‌ها نيز غيرقانوني دانسته شده است و مستوجب برخوردهاي قانوني. اگر شما هم گروهي داريد كه حس مي‌كنيد از طريق تجمع مي‌توانيد حرف و نظرخودتان را به گوش مسئولان برسانيد، مي‌توانيد از راه قانوني‌اش جلو برويد.

  • 1- مشخص‌كردن نوع تجمع

در ابتدا بايد مشخص كنيد كه مي‌خواهيد راهپيمايي برگزار كنيد يا تجمع و يا.... همين تقسيم‌بندي دقيق، مشخص مي‌كند كه بايد چه مسيري را طي كنيد. صدور مجوز راهپيمايي‌ها با وزارت كشور است. نشست‌ها و گردهمايي‌ها و... هم اگر در داخل سالن‌ها برگزار شود (يعني در اماكن و محل‌هاي سرپوشيده) مجوزش را استانداري مي‌دهد. البته در اينجا هم دوباره 2قسم مطرح مي‌شود؛ يك وقتي است كه احزاب و تشكل‌هاي داراي پروانه چنين نشست‌ها و تجمع‌هايي براي اعضاي خود برگزار مي‌كنند كه نيازي به مجوز ندارد؛ چون جلسات و نشست‌هاي درون حزبي محسوب مي‌شود. فقط نياز هست كه به فرمانداري اطلاع دهند تا اگر لازم بود امنيت آن پوشش داده شود. قسم ديگرش را هم كه در ادامه مطالعه خواهيد كرد.

  • 2- دانشجو‌يان، قصه‌شان فرق مي‌كند

دانشجو‌ها، آدم‌هاي پرشوري هستند و تجمع و اعتراض و... بين آنها امري عادي است. اگر گروهي از دانشجويان بخواهند تجمع برگزار كنند تكليف چيست؟ به روايت استاندار تهران اگر اين تجمع‌ها داخل دانشگاه‌ها باشند، مجوز آن را بايد هيأت نظارتي صادر كند كه تشكيل شده از حراست، معاونت دانشجويي، نماينده رهبري و اعضاي ديگري كه در آيين‌نامه‌هاي وزارت علوم است. با توجه به حساسيت دانشگاه‌ها، استانداري اين تفويض اختيار را انجام داده است.

  • 3- در شهر خودتان تجمع كنيد

تجمع‌هايي هستند كه تشكيل‌دهندگان آنها قصد دارند اعتراضي داشته باشند. به چه؟ به همه‌‌چيز؛ از حقوق گرفته تا سياست و... . اين تجمع‌ها، دو گونه‌اند؛ قانوني و خودجوش. براي قسم دوم كه البته هيچ قانوني نيامده است و به روايت استاندار تهران كاملا غيرقانوني است و با آن برخورد خواهد شد. براي مورد اول هم درصورتي كه موضوع و فرد درخواست‌كننده مشخص باشد مجوز صادر خواهد شد. فقط يك نكته اصلي اينجاست كه اگر قصد برگزاري تجمعي قانوني را داريد اين كار را بايد در شهر خودتان انجام دهيد. در استان تهران، فرمانداري‌هاي مختلفي داريم كه هر فرمانداري مجوز تجمع‌هاي تحت نظرش را صادر مي‌كند. لازم نيست معترضان حتما به تهران و ميدان انقلاب و بهارستان و... بيايند.

  • 4- زمان درخواست مجوز را رعايت كنيد

همانطور كه گفتيم برگزاري مراسم و تجمعات در مكان‌هاي سرپوشيده نيازي به مجوز ندارد؛ فقط بايد حداقل 2 روز قبل از برگزاري به استانداري يا فرمانداري اطلاع داده شود. البته توجه داشته باشيد 2 روز كاري كه شامل روزهاي تعطيل نمي‌شود. اما براي تشكيل تجمع در ميدان‌ها، پارك‌ها و نقاطي كه به قول حقوقدان‌ها، تجمع در آنها «تظاهر بيروني» داشته باشد مجوز كتبي استانداري لازم است. هر مجوزي هم فقط در محدوده استان مورد نظر و در قلمرو زمان و مكان درنظر گرفته شده معتبر است ولاغير. زمان درخواست مجوز، يك هفته قبل از تجمع ذكر شده است. اين درخواست نيز بايد و قطعاً به‌صورت «كتبي» و «حضوري» باشد. كساني كه مي‌خواهند تجمع برگزار كنند، «بايد» يك نماينده «رسمي» و «معرفي شده گروه» را مشخص كنند كه درخواست را تسليم فرمانداري كند. البته اين قانون، يك تبصره‌اي هم دارد كه زمان درخواست مجوز را به شرط غيرقابل پيش‌بيني بودن منوط به‌نظر استاندار مي‌كند.

  • 5- تعهد بدهيد

در قانون آمده است كه تمامي تجمع‌ها درصورتي كه مخل به اسلام و نظم عمومي نباشد و در آنها سلاح حمل نشود آزاد است. لذا مسئول تجمع بايد تعهد بدهد اين موارد را رعايت كند. البته همين قانون هم تشخيص اين امر را به استانداري‌ها و فرمانداري‌ها واگذار كرده است.

  • 6- اطلاعات مورد نياز را بدهيد

وقتي كه نماينده گروه به فرمانداري مي‌رود تا به‌صورت حضوري درخواست خودش را تسليم كند، بايد تكليف بعضي چيز‌ها را مشخص كند. اين موارد طبق قانون شامل اين نكات هستند:
موضوع تجمع و هدف از برگزاري آن
تاريخ برگزاري و ساعات آغاز و پايان تجمع
محل برگزاري تجمع
مشخصات كامل مسئولين اجرايي و انتظامي با معرفي‌نامه كتبي از گروه مربوطه
منظور از مسئولين انتظامي، يعني كساني كه از سوي گروه مشخص شده‌اند تا نظم و نظام برگزاري آن را برعهده بگيرند.

  • 7- ارجاع سريع به مراجع بالاتر

وقتي كه شما درخواست خودتان را به فرمانداري‌ها تحويل مي‌دهيد، اگر همه موارد ذكر شده در آنها كامل باشد، طي 24ساعت اين درخواست همراه با ضميمه‌هايي كه از سوي شما تحويل داده شده و كم و كسري هم ندارد به استانداري فرستاده مي‌شود. استانداري‌ها هم طبق قانون اساسي موظف‌اند كه هيچ مانعي در اين راه ايجاد نكنند و سريع مجوز‌ها و اجازه‌هاي لازم را صادر كنند.

  • 8- امنيت شما بر عهده ناجاست

استانداري بعد از مشاوره‌هايي كه با شوراي تأمين و ساير بخش‌ها دارد، در صورت موافقت، درخواست شما را تأييد مي‌كند، اين امر را به اطلاع فرمانداري و ناحيه انتظامي‌اي كه قرار است تجمع در آن برگزار شود مي‌رساند. در نتيجه اين ابلاغ، تأمين امنيت برنامه شما بر عهده نيروي انتظامي خواهد بود. اگر هم درخواست شما تأييد نشد مي‌توانيد اعتراض كنيد. فقط يك نكته يادتان باشد كه اگر در برنامه شما تغيير و تحولي داده شد حتما بايد به استانداري و فرمانداري اطلاع دهيد تا موافقت كنند.

  • 9- چند نكته باقيمانده مهم

هر تجمعي يا ماهيت و كاربرد و كاركردي سياسي دارد يا ندارد. اگر سياسي بود كه همه مجوز‌ها به استانداري مربوط مي‌شود. اما اگر غيرسياسي بود و مثلا جاهايي مثل وزارت ارشاد و... برگزار‌كننده آن بودند در اين صورت حتماً بايد به استانداري و فرمانداري اطلاع داده شود. طبيعي است كه اين جور تجمع‌ها هم براي گرفتن مجوز بايد از اداره يا سازمان يا وزارتخانه مربوط به‌خودشان پيگير اجازه‌نامه‌هاي لازم باشند. از سوي ديگر، استانداران موظف‌اند كه گزارش برگزاري تجمع را تا حداكثر 48ساعت به معاونت سياسي وزارت كشور ارسال كنند.

مسئول انتظامات داخلي گروه برگزار‌كننده بايد بعد از پايان برنامه، گزارش آن به همراه نوار سخنراني‌ها را به استانداري ارسال كند. يادتان باشد كه اگر خلاف قانون رفتار كرده و موجب اخلال در نظم يا مباني اسلام يا... شويد كه همه مواردش در قانون آمده، با شما برخورد قانوني خواهد شد.

کد خبر 324383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha