سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: توسعه بازار و ترویج محصول، اصلی‌ترین کار هر تولیدکننده بعد از تولید با کیفیت و به صرفه آن است؛ هدفی که یکی از راه‌های رسیدن به آن، داشتن برنامه‌ای برای شناساندن محصول به بازار و تبلیغات هدفمند است؛ کاری که آنچنان هم ارزان نیست و نداشتن یک استراتژی مشخص و دقیق، نه‌تنها می‌تواند باعث هدر رفتن هزینه تبلیغات شود بلکه ممکن است نتیجه عکس در روند فروش هم داشته باشد.

تبلیغات

سري زده‌ايم به بازار تبليغات تا ببينيم چه گزينه‌هايي با چه قيمت‌هايي و براي چه اهدافي در بازاري كه توسط مشاوران تبليغات طراحي شده وجود دارد؛ بازاري كه با ورود روش‌هاي جديد به‌ويژه انواع مبتني بر اينترنت، گزينه‌هاي بيشتري پيش روي ما مي‌گذارد. اين نمونه‌ها، تصويري از اين بازار است، با قيمت‌هايي كه قطعا در زمان خريد خدمات، متغير قابل چانه‌زني است.

  • تبليغات فيزيكي

اين نوع از تبليغات چندين گزينه دارد؛ گزينه‌هايي مثل تبليغات چاپي و هداياي تبليغاتي. تبليغات چاپي در واقع به 2 نوع تبليغ خلاصه مي‌شود؛ تبليغات چاپي مطبوعاتي و غيرمطبوعاتي. نوع اول را همه ما مي‌شناسيم. اما نوع دوم به چاپ تراكت، كاتالوگ، بروشور و حتي ساك‌‌هاي دستي تبليغاتي محصول يا كسب و كاري مربوط مي‌شود كه مي‌خواهيم آن را به مشتري معرفي كرده و به نوعي او را به خريد محصولي خاص يا استفاده از خدمات مدنظرمان دعوت كنيم. تفاوت عمده‌ اين نوع تبليغات با نوع مطبوعاتي، محلي بودن آنهاست. بارها پيش آمده كه روي شيشه جلوي اتومبيل‌تان يا در منزل با تعدادي از تراكت‌ها مواجه شويد يا در يك نمايشگاه يا فروشگاه كاتالوگ يا كيسه‌هاي تبليغاتي محصولات متنوع را دريافت كنيد. نكته‌اي كه در اين شكل از تبليغات مهم مي‌شود طراحي و كيفيت چاپ است. در درجه اول طراحي بايد درخور كسب و كار ما باشد و با استفاده از رنگ‌ها و اشكال خاص توجه مشتري شما را به‌خود جلب كند. توجه كنيد كه حتي كيفيت چاپ اين تبليغات هم مي‌تواند عاملي براي جلب مشتري باشد. قيمت چاپ تراكت‌ يا كاتالوگ براساس تعداد و نوع كاغذ مورد‌نظر متفاوت است. مثلا اگر بخواهيد ۱۰۰۰ عدد كاتالوگ يك رو از جنس سلفون مات چاپ كنيد بايد هزينه‌اي حدود ۱۵۵ هزار تومان بپردازيد. اگر همين تعداد كاتالوگ را به‌صورت چاپ دو رو بخواهيد اين مبلغ به حدود ۲۵۵هزار تومان هم مي‌رسد. براي چاپ ۱۰۰۰ تراكت اگر اندازه كاغذ ‌A4مدنظرتان باشد بايد حدود ۴۰ تا ۶۰‌هزار تومان بسته به جنس كاغذ هزينه كنيد. اگر اندازه كاغذ به اندازه ‌A6كوچك شود معمولا كمتر از ۲۰۰۰ عدد نمي‌توانيد سفارش چاپ دهيد كه حدود ۲۹‌هزارتومان براي‌تان خرج برمي‌دارد البته در مواردي ممكن است با پرداخت هزينه بيشتر بتوانيد تعداد به نسبت كمتري چاپ كنيد. در مورد چاپ ساك‌دستي يا همان كيسه تبليغاتي جنس موردنظرتان خيلي مهم مي‌شود. مثلا براي چاپ هر عدد ساك با ابعاد ۶× ۲۴× ۱۷ و جنس گلاسه با روكش سلفوني بايد حدود ۱۱۰۰ تومان بپردازيد كه البته پيشنهاد ما چاپ روي ساك‌هاي پارچه‌اي است كه ماندگارتر بوده و قيمت آن در ابعادي برابر ۳۵× ۲۵ با گرماژ (واحد وزن) ۶۰ حدود هر عدد ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان است.

هداياي تبليغاتي روشي است براي آنكه محصول يا خدمات شما در ذهن مشتري جاي بگيرد و او را جذب كند. اين راه كمك مي‌كند روابط شما با مشتري‌هايتان تقويت شود و نگرشي مثبت در او ايجاد كند. نكته‌اي كه در اينجا مهم مي‌شود، به‌كار‌گيري خلاقيت و به‌جا بودن هداياست. هر چند ممكن است فكر كنيد اين راه هزينه زيادي در بردارد اما بايد گفت دادن هديه به مشتري‌هاي خاص، يكي از مقرون به صرفه‌ترين راه‌ها براي ايجاد اعتماد و روابط ارزشمند با مشتري است. موضوعي كه در هديه دادن بايد به آن توجه كنيد كسب و كار و نوع مشتري‌هاي شماست. مثلا چاپ سالنامه به‌عنوان هديه تبليغاتي براي مشاغلي كه مشتري‌هاي ثابت ندارند پيشنهاد نمي‌شود چون بايد مبلغ بالايي را براي تهيه آن متحمل شويد. اما اگر كسب‌و‌كاري داريد كه در آن مراوده شما با مشتري زياد است و مثلا سالانه حدود ۵۰ ميليون تومان با او تراكنش مالي داريد، مي‌ارزد كه حدود ۱۰ هزار تومان براي يك سالنامه هزينه كنيد. طيف اين هدايا از لحاظ قيمت و تنوع بسيار گسترده است. مثلا براي يك سالنامه در قطع ۲۲× ۱۳ و جلد گالينگور بايد حدود ۸ هزارتومان هزينه كنيد. اما اگر جلد اين سالنامه از چرم باشد قيمت آن براي هر عدد، ۹ هزار و ۹۰۰ تومان تمام مي‌شود، توجه كنيد كه معمولا تعداد چاپ سالنامه از ۱۰۰‌عدد به بالاست. هداياي ديگري مثل خودكار قيمتش در طرح‌هاي مختلف بين ۳۸۰ تا ۱۳۰۰تومان متغير است. هداياي لوكس‌تري مثل فلش مموري بسته به ميزان حافظه، قيمتي برابر ۱۴هزار تا ۳۵ هزار تومان دارد. پاور بانك‌ها و باند‌هاي بلوتوثي هم هدايايي هستند كه اخيرا در بازار تبليغات قدم گذاشته‌اند. يك پاور بانك تبليغاتي با توجه به ميزان قدرتش مبلغي بين ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان دارد و براي يك دستگاه باند بلوتوثي هم بايد حدود ۳۰ تا ۵۰‌هزار تومان هزينه كنيد. درنظر داشته باشيد كه در بعضي موارد بايد هزينه‌اي را هم به‌طور جداگانه براي ليزر لوگوي كسب و كار خود بپردازيد.

  • تبليغات محيطي

اين روش از تبليغات را كه به‌صورت بيلبورد، تلويزيون‌هاي شهري و تابلوهاي ال‌اي‌دي روزانه در سطح شهر مي‌بينيم در واقع يكي از نخستين راه‌ها براي تبليغات بوده‌است. طراحي در اين نوع از تبليغات بايد آنقدر قدرتمند باشد تا بتواند در چند ثانيه روي ذهن مخاطب تأثير بگذارد.

بيلبوردهايي كه در سطح شهر به آنها برمي‌خوريم، اغلب در انحصار برخي از شركت‌هاي تبليغاتي هستند و براي سفارش تبليغات بايد به آنها مراجعه كرد. در اين نوع از تبليغات علاوه بر طراحي، به‌كار بردن كلمات كليدي براي ثبت شدن در ذهن مشتري بسيار مهم است. بيلبوردها براي كسب و كارهاي خرد اصلا به‌صرفه نيستند چراكه بايد براي اجاره ماهانه آنها مبلغ زيادي پرداخت كرد. هزينه اجاره بيلبورد براساس محل قرارگيري و ابعاد آن محاسبه مي‌شود و از ۲ تا ۲۶۰‌ميليون تومان به‌صورت ماهانه در سطح كشور وجود دارد.

تلويزيون‌هاي شهري كه در فضاهاي باز مثل چهارراه‌ها، فرودگاه‌ها و پارك‌ها استفاده مي‌شوند نسبت به بيلبوردها در فضاي تبليغات شهري جديدتر هستند. اين راه هم مخصوص تبليغ كسب و كارهاي كلان يا فرهنگسازي‌ درباره موضوعات اجتماعي يا اقتصادي در سطح شهرهاست. اين تلويزيون‌ها را مي‌توان به‌صورت روزانه براي تبليغ اجاره كرد كه در مواردي به‌طور روزانه بايد حداقل ۱۵ ميليون تومان بپردازيد.

تابلوهاي ال‌اي‌دي در كشور ما اكثرا در كسب و كار‌هاي محلي استفاده مي‌شوند. معمولا سردر مغازه‌هاي گوناگون، رستوران‌ها يا فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي چشممان به اين تابلوها افتاده‌است. نورهاي رنگي و تك‌رنگ در اين تابلو‌ها و حركت حروف در آنها مشتري‌هاي را جذب مي‌كند اما بايد توجه داشته‌باشيد كه اين روش را با درنظر گرفتن نوع كسب و كارتان انتخاب كرده و آن را در جاي مناسب نصب كنيد. هزينه اين تابلوها اگر تمام رنگ باشند با ابعادي مثلا برابر ۲۰۰× ۵۶ سانتيمتر حدود ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان است و بديهي است كه هر چه ابعاد بزرگ‌تر شود و تعداد پيكسل‌ها افزايش يابد، قيمت بيشتر شود. اما در مورد تابلوهاي تك‌رنگ با اين ابعاد بايد حدودا نصف اين مبلغ را هزينه كنيد.

  • تبليغات الكترونيك

در زندگي امروز كه همه‌‌چيز با پديده اينترنت گره خورده شايد تبليغات به روش قديمي ديگر جوابگو نباشد.اين شكل از تبليغات در سراسر دنيا در حال پيشرفت است و تحقق آن نيازمند دانشي براي تحليل بازار و شناخت مشتري است.اين روش شاخه‌هاي گوناگوني دارد كه به يكي از آنها پرداخته‌ايم.

تبليغات كليكي به محصول يا خدمات شما كمك مي‌كند كه در وب‌سايت‌هاي گوناگون در معرض ديد ميليون‌ها كاربر قرار بگيرد. با مراجعه به شركت‌هاي تبليغاتي با رويكرد تبليغات ايميلي مي‌توانيد از آنها بخواهيد تا با توجه به طيف مشتري‌هاي شما و حوزه فعاليت‌تان تبليغ شما را در وب‌سايت‌هاي مربوطه قرار دهند. براي مثال بررسي مي‌شود كه مخاطب شما به چه موضوع‌هايي‌ علاقه‌مند است؟ آيا اخبار علمي مي‌خواند؟ اهل هنر است؟ 

يا به مطالب اقتصادي علاقه دارد؟ و موضوعات مرتبط با محصول شما چيست؟ هزينه‌اي كه آنها از شما دريافت مي‌كنند در واقع به ازاي هر كليكي است كه روي تبليغات شما انجام مي‌شود. تبليغات كليكي روشي مؤثر براي معرفي نشان تجاري، معرفي محصول يا خدمات و از طرفي كمكي براي بالا بردن ترافيك وب‌سايت شماست. قيمت هر كليك با توجه به هدف مدنظر شما متفاوت است؛ مثلا اگر بخواهيد تبليغات خود را در يك موقعيت جغرافيايي خاص قرار دهيد كه محصول و خدمات شما در آن منطقه موجود است، بايد به ازاي هر كليك ۱۶۰ تا ۱۸۰ تومان بپردازيد. يا اگر براي ارائه خدمات به مشتري‌هاي خاصي نياز داريد و به همين دليل مي‌خواهيد كه تبليغات شما در ساعت‌هاي خاصي به مخاطب نمايش داده شود، به‌ازاي هر كليك بايد حدود ۱۴۰‌تومان هزينه كنيد. همچنين اگر حساسيت خاصي در مورد سايت‌هاي نمايش‌دهنده تبليغ‌تان داريد لازم است از سرويسي استفاده كنيد كه تبليغ شما را در وب‌سايت‌هايي قرار دهد كه از نظر محبوبيت، مخاطب و طراحي به‌عنوان سايت‌هاي حرفه‌اي شناخته مي‌شوند. در اين حالت شما موظف هستيد مبلغ بيشتري براي هر كليك بپردازيد؛ حدود ۲۴۰ تومان. توجه كنيد كه برخي از شركت‌هاي تبليغاتي اين امكان را به شما مي‌دهند كه از پكيج‌هايي كه از تركيب اين سرويس‌ها تشكيل مي‌شوند بهره‌مندشويد.

  • پيشنهاد

تبليغات به تنهايي كافي نيست!
تبليغ براي فروش محصولات حالا ديگر به يك اصل در تجارت تبديل شده و محصولي كه تبليغ ندارد، نمي‌تواند در بازار رقابتي جايي پيدا كند. خيلي از سرمايه‌داران بزرگ و موفق معتقدند نيمي از سرمايه را بايد خرج تبليغات كرد و نيمي را خرج توليد محصول. چون اگر كالايي داشته باشيد كه بهترين كالاي بازار باشد اما مشتري از وجود آن اطلاعي نداشته باشد، از نظر فروش و تجارت با شكست مواجه مي‌شويد. البته بايد درنظر داشته باشيد كه تبليغات فقط راهي براي معرفي كردن محصول است، نه فروش آن به هر قيمتي؛ چرا كه تنها كيفيت آن محصول و صداقت در تبليغات مي‌تواند مشتري ثابت براي شما ايجاد كند.خوب است بدانيد كه تبليغات بد، اشتباه يا فراتر از واقعيت محصول، در درازمدت تأثير نامطلوب و گاهي نابودكننده‌اي روي فروش و جذب مشتري شما خواهد گذاشت.

قبل از ارائه محصول تبليغات را شروع كنيد
امروزه تبليغات به شكل‌ها و روش‌هاي مختلفي انجام مي‌شود. اما به‌طور كلي تبليغات به 2 دسته تقسيم مي‌شوند؛ يكي تبليغات قبل از عرضه محصول و يكي تبليغات بعد از عرضه محصول. بعضي از محصولات به تبليغات قبل از عرضه نيازي ندارند. اما بعضي از محصولات، هم به تبليغات قبل از عرضه نياز دارند و هم به تبليغات بعد از ارائه محصول به بازار. تبليغات خوب قبل از عرضه مي‌تواند اين حس را به مشتري القا كند كه اتفاق مهمي قرار است بيفتد كه بايد براي آن آماده شد. ضمن اينكه تبليغات قبل از عرضه اين خاصيت را دارد كه درصورتي كه خوب انجام شود، محصول از روز اول ورود به بازار به فروش مي‌رود و فاصله‌اي كه بين زمان عرضه تا شناخت مشتري مي‌افتد را از بين مي‌برد. اغلب، تبليغات قبل از عرضه را طوري طراحي مي‌كنند كه در ذهن مخاطب سؤال ايجاد كند تا او براي رسيدن به پاسخ سؤالش گوش به‌زنگ ارائه محصول بماند و در نخستين فرصت آن را خريداري كند.

از فضاي مجازي استفاده كنيد
روي فضاي مجازي حساب ويژه باز كنيد. اين روزها طراحان تبليغات از كنار هيچ موقعيتي به‌راحتي عبور نمي‌كنند. اقبالي كه ايراني‌ها به فضاي مجازي نشان داده‌اند موقعيت خوبي را براي تبليغات در اين فضا به‌وجود آورده است. به‌طور تقريبي 30ميليون نفر از مردم ايران از اينترنت استفاده مي‌كنند. اين يعني اينكه با تبليغ در سايت‌هاي پربازديد مي‌توانيد تبليغ‌تان را در معرض ديد جمعيتي حدود 10ميليون نفري قرار بدهيد كه نهايتا چيزي بين 5تا 10ميليون تومان هزينه دارد اما نصب بنر در شلوغ‌ترين جاي تهران كه شايد 3تا 4ميليون نفر بازديد‌كننده داشته باشد، براي مدت دوهفته چيزي حدود 100ميليون تومان هزينه دارد. علاوه بر اين مي‌توانيد با تبليغ در سايت‌هاي مرتبط، به مخاطب‌تان نزديك‌تر شويد و تبليغ هدفمندتري انجام دهيد. تبليغاتي كه حتي خودتان هم مي‌توانيد با راه‌اندازي يك سايت، رسانه‌اي براي انتشارش مهيا كنيد.

براي تبليغ پيامكي، گروه‌ها را از هم تفكيك كنيد
بعد از همه‌گير شدن تلفن همراه، تبليغات پيامكي به يكي از دم‌دستي‌ترين روش‌هاي تبليغاتي براي صاحبان كسب و كارها تبديل شده است. دليل محبوبيت آن هم اين است كه تبليغات پيامكي تقريبا تبليغ ارزاني محسوب مي‌شود. ضمن اينكه درصد بالايي از كساني كه پيامك برايشان فرستاده مي‌شود آن را مي‌بينند؛ نكته‌اي كه به تنهايي مسئله مهمي در سياست‌گذاري براي تبليغات ديجيتال است. براي بهتر نتيجه گرفتن، پيامك را متناسب با نوع محصول به شماره‌هايي كه فكر مي‌كنيد مخاطب هدف آن تبليغ هستند بفرستيد. تبليغات بي‌هدف، حتي مي‌تواند به نشان تجاري و فروش محصول شما آسيب بزند. به‌طور مثال، اگر براي يك باشگاه ورزشي مردانه تبليغ مي‌كنيد بهتر است پيامك را فقط به آقايان 15تا 50ساله بفرستيد. ضمن اينكه اگر عرضه محصول يا خدمت شما طوري است كه احتياج به حضور مشتري دارد، بايد بعد جغرافيايي را هم مدنظر داشته باشيد.

کد خبر 324508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha