ترجمه امیررضا نوری‌زاده: بنا بر آمار منتشره از سوی کنگره آمریکا، این کشور همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات به کشورهای در حال توسعه در سال سال 2006 بوده است و پس از این کشور، روسیه و انگلیس قرار گرفتند.

در مقابل هند، پاکستان و عربستان سعودی بهترین مشتریان در بازار تسلیحاتی سال گذشته بوده‌اند. رقابت در بازار تسلیحاتی بسیار شدید است و کشورهای تولید کننده در پی افزایش سوددهی و گسترش نفوذ سیاسی از طریق فروش سلاح به کشورهای در حال توسعه هستند و آمار کلی در سال  2006 به   8/28 میلیارد دلار رسیده است.

البته این رقم به مراتب کمتر از   سال  2005 است که بالغ بر   8/31 میلیارد دلار شد و استقبال این کشورها در سال قبل با افزایش قیمت نفت توجیه می‌شود که باعث شد بسیاری از مشتریان تصمیم به   به‌روز  کردن تجهیزات نظامی‌شان بگیرند.

گزارش فوق‌الذکر که تحت عنوان انتقال سلاح‌های متعارف به کشورهای در حال توسعه توسط سرویس تحقیقاتی کنگره تهیه شده است، آمار جالبی در مورد ارتباط سیاست‌های جهانی و میزان فروش سلاح داراست.

برای مثال روسیه در سال‌های اخیر یکی از فروشندگان اصلی سلاح به  ایران بوده است که از جمله معاملاتش با این کشور می‌توان به فروش موشک‌های زمین به هوا در سال  2005 به ارزش  700 میلیون دلار اشاره کرد.

اما در مقابل افزایش تردیدها در مورد برنامه اتمی ایران درسال  2006 مسکو را از فروش قابل توجه سلاح به ایران در سال  2006 باز داشت.

اما روسیه در مقابل به معاملاتش با ونزوئلا و رهبر ضد آمریکایی‌اش هوگوچاوز ادامه می‌دهد و این قضیه به شدت مورد اعتراض بوش بوده است.

توافق روسیه با ونزوئلا شامل فروش 24 جنگنده جت سوخو 30 به ارزش یک میلیارد دلار و هلیکوپترهای جنگی و ترابری به ارزش 700 میلیون دلار بوده است.

روسیه همچنین تعداد زیادی مسلسل به ونزوئلا فروخته و قول ساخت کارخانه‌ای برای تولید فشنگ و مسلسل سبک به ارزش 500 میلیون دلار را داده است.

ریچارد گریمت، تحلیل‌گر مسائل دفاع ملی در سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا می‌گوید:  هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در سال‌های اخیر مواضع منفی در قبال آمریکاداشته است.

بنابراین فروش تسلیحات از سوی روسیه به این کشور موجب نگرانی آمریکا شده است چرا که چاوز وعده تشکیل یک قدرت نظامی مهم در آمریکای لاتین را داده است.

در این گزارش همچنین خاطرنشان شده است که آمریکا قراردادهای تسلیحاتی با کشورهایی داردکه سابقه آنها در مورد حقوق بشر و دمکراسی مورد انتقاد بوده است.

اعلام قراردادهای تسلیحاتی تازه با پاکستان در سال گذشته انتقادها در مورد اینکه دولت بوش مبارزه با تروریسم را در اولویت نسبت به لزوم گسترش دمکراسی در جهان قرار داده است، بار دیگر برانگیخت.

پاکستان از مشتریان اصلی سلاح‌های آمریکایی در سال 2006 بود و 36 جنگنده اف-16 به ارزش 4/1 میلیارد دلار و موشک‌ها و بمب‌هایی به ارزش 640 میلیون دلار خریداری کرد. همچنین در یک قرارداد جداگانه مقرر شد تا هواپیماهای قدیمی اف- 16 این کشور با صرف هزینه‌ای بالغ بر 890 میلیون دلار به‌روز شود.

از طرف دیگر در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکادر مورد حقوق بشر خاطرنشان شده بود که عملکرد پاکستان همچنان در مورد دمکراسی و حقوق بشر نگران‌کننده است.

اما دولت بوش مطرح کرده است که باید حمایت‌ها از دولت پاکستان را در مبارزه با تروریسم ادامه داد و به‌ویژه با توجه به حضور نیروهای طالبان و القاعده در مناطق شمال غربی این کشور در مرز افغانستان این امر ضروری است.

NYtime.com
اول اکتبر

کد خبر 32888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز