همشهری آنلاین: یولیا تیموشنکو که حزبش در انتخابات پارلمانی اوکراین از دیگر رقیبان پیشی گرفته‌است، از رئیس‌جمهور اوکراین خواست یک "دولت نارنجی" طرفدار غرب تشکیل دهد.

شمارش بیش از 50 درصد آرای انتخابات پارلمانی اوکراین نشان می‌دهد، حزب سیاسی غرب‌گرای یولیا تیموشنکو با کسب 50.2 درصد آرا از دیگر رقبای خود پیشی گرفته‌است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کمیسیون انتخابات مرکزی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: حزب "مناطق" وابسته به ویکتور یانوکوویچ نخست‌وزیر اوکراین با به دست آوردن 30.31 درصد آرا در رده دوم قرار گرفته‌است.

این در حالی‌است که حزب ویکتور یوشچنکو موسوم به "اوکراین ما، دفاع مردمی" با کسب 15.56 درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارد.

یولیا تیموشنکو در انقلاب نارنجی سال 2004 که با حمایت غرب همراه بود از متحدان یوشچنکو به شمار می‌رفت.

در بیانیه کمیسیون انتخابات مرکزی اوکراین همچنین آمده است حزب کمونیست اوکراین در انتخابات پارلمانی اخیر تنها 5.08 درصد از آرا و حزب کوچک 4.17 درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

حزب سوسالیست اوکراین نیز تنها موفق شده 3.19 درصد از آرا را به دست آورد.

بر این اساس در مجموع شش حزب حد نصاب لازم برای راهیابی به پارلمان اوکراین را به دست آورده‌اند.

بر اساس آماری که تقریباً از تمام حوزه‌های انتخاباتی اوکراین به دست آمده‌است 62.51درصد از واجدان شرایط اوکراین در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور شرکت کردند.

مطابق با آمار و ارقام رسمی نزدیک به 37 میلیون شهروند واجد شرایط رأی‌دهی در اوکراین به پای صندوق‌های رأی فرا خوانده شده بودند تا اعضای جدید پارلمان کشورشان را انتخاب کنند.

دفاتر رأی‌گیری صبح یکشنبه 30سپتامبر(هشتم مهر) ساعت 7 به وقت محلی کار خود را آغاز کردند. در مجموع 20 حزب و تشکل سیاسی در این انتخابات برای دستیابی به 450 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت کردند.

حزب تیموشنکو در انتخابات پارلمانی مارس سال 2006 تنها 22.29 درصد آرای را به دست آورده بود بنابراین در انتخابات اخیر 10 درصد پیشرفت داشته است.

از طرف دیگر آرای حزب مناطق به ریاست ویکتور یانوکوویچ نخست‌وزیر اوکراین در مقایسه با انتخابات سال 2006، بیش از 2 درصد رشد داشته است.

در این حال آرای حزب ویکتور یوشچنکو در مقایسه با انتخابات پارسال حدود 1.5 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 32886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز