چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نتایج انتخابات پارلمانی پر تب و تاب اوکراین حاکی از آن است که احزاب حامی غرب به احتمال زیاد به پیروزی ناچیز اما سرنوشت‌ساز دست می‌یابند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که تنها کمتر از یک درصد آراء انتخابات پارلمانی اوکراین هنوز شمارش نشده، نتایج کلی این انتخابات نشان می‌دهد که ائتلاف سیاسی انقلاب نارنجی به رهبری ویکتور یوشچنکو رییس جمهور و یولیا تیموشنکو اصلاح‌طلب، به طور اطمینان‌بخشی نسبت به سایر احزاب پیش افتاده است.

مخالفان حامی مسکو نیز برای کسب اندک کرسی‌های باقیمانده به رقابت می‌پردازند.

بر این اساس، حزب تیموشنکو موفق به کسب 30.80 درصد آراء شده است و ائتلاف حزب اوکراین ما و حزب دفاع شخصی مردم به رهبری یوشچنکو با کسب 14.24 درصد آراء در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

رقیب دیرینهی این دو سیاستمدار یعنی ویکتور یانوکویچ نخست‌وزیر اوکراین هنوز به شکست حزب متبوعش اعتراف نکرده است؛ اما طبق نتایج اعلام شده حزب مناطق اوکراین به رهبری یانوکویچ که با کسب بیش از 34.24 درصد آرا همچنان بزرگ‌ترین حزب پارلمان تلقی می‌شود در مقایسه با 45.03 درصد آرایی که مجموعا توسط ائتلاف انقلاب نارنجی کسب شده از کورس رقابت‌ها عقب مانده است.

به نظر می‌رسد امیدهای یانوکویچ برای تشکیل ائتلاف حاکم با شرکت احزاب سیاسی کوچک‌تر به سبب شکست تقریبا حتمی سوسیالیست‌ها (حامیان کلیدی حزب نخست‌وزیر) به یاس و ناامیدی بدل شده است.

با شمارش 99.02 درصد آراء انتخابات اوکراین، مشخص شده که سوسیالیست‌ها تنها حائز ‌2.88 درصد کل آراء شده‌اند که این رقم از حد نصاب 3 درصد مورد نیاز جهت ورود به پارلمان اوکراین کمتر است.

در همین حال، زانا اوسنکوچورنا از اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، اظهار داشت: بعید است در میزان آرای کسب شده برای حزب سوسیالیست تغییری رخ بدهد.

این در حالی است که بدون حضور سوسیالیست‌ها، بزرگ‌ترین ائتلاف سیاسی که نخست‌وزیر اوکراین بتواند تشکیل دهد باز هم از ائتلاف رقبای حامی غرب عقب خواهد ماند.

تایج شمارش آراء همچنین نشان می‌دهد که کمونیست‌ها 5.37 درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند و حزب کوچک بلوک لیتوین موفق به کسب 3.95 درصد آراء شده است.

یک مقام ارشد در دفتر ریاست جمهوری اوکراین، بیان کرد: تا ‌٨٥ و ‌٩٠ درصد مطمئن است که ائتلاف نارنجی، اکثریت کرسی‌های پارلمانی را از آن خود خواهد کرد.

وی در این باره گفت: شاید این اکثریت قاطع و بزرگ نباشد اما این ائتلاف در مرز برتری با دو یا 3 کرسی قرار دارد.

در همین حال، خبرگزاری رویتر گزارش داد: یولیا تیموشنکو از شرکای اصلی ائتلاف نارنجی اوکراین، اظهار داشت که متحدان وی در راستای سرنگون کردن نخست‌وزیر و تشکیل یک دولت جدید لیبرال به اندازه‌ی کافی حائز کرسی‌های پارلمانی شده‌اند.

تیموشنکو نخست‌وزیر سابق اوکراین، پس از دیدار و گفت‌وگو با رییس جمهور ویکتور یوشچنکو گفت: ائتلاف انقلاب نارنجی نسبت به حامیان ویکتور یانوکویچ به برتری محسوسی دست یافته است.

وی افزود: ما تردید نداریم که حائز اکثریت کرسی‌های پارلمان خواهیم شد.

تیموشنکو که اظهارات خود را پس از دیدار و مذاکره با رییس جمهور کشورش بیان داشت، همچنین گفت: ما توافق کردیم که پس از اعلام نتایج رسمی از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین بلافاصله کار تشکیل دولت کلیدی و نهادهای اجرایی کشور را آغاز کنیم.

کد خبر 33105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز