چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: بی‌ثباتی سیاسی تا زمان برپایی جشن‌های سال نو در اوکراین ادامه خواهد یافت و حوادث بسیار غیرمنتظره‌ای در این کشور رخ خواهد داد.

اولین جلسه پارلمان اوکراین 23نوامبر(جمعه 2آذر) برگزار می‌شود و نمایندگان همه فراکسیون‌های پارلمانی از این تصمیم حمایت کرده‌اند اما با نزدیک شدن این تاریخ شکاف موجود در میان اطرافیان رئیس‌جمهوری که با دورنمای تشکیل ائتلاف در ارتباط است روز به روز نمود بیشتری پیدا می‌کند.

ویاچسلاو کریلنکو رهبر حزب طرفدار رئیس‌جمهوری یعنی حزب اوکراین ما علنا وعده داد که یاران وی روز 23‌نوامبر توافقنامه ائتلاف را با حزب یولیا تیموشنکو امضا خواهند کرد اما روز جمعه گذشته مشخص شد که حزب اوکراین ما قصد دارد شورای سیاسی حزب را درتاریخ 26‌نوامبر برگزار و موضوع پیوستن به ائتلاف را بررسی کند.

علاوه بر این، شورای سیاسی در مورد ایجاد حزب حامی رئیس‌جمهوری که پیش از انتخابات برنامه‌ریزی شده بود نیز تصمیم خواهد گرفت. این موضوع با ترکیب ائتلاف ارتباط مستقیم دارد.

در میان یاران ویکتور یوشنکو سیاستمدارانی وجود دارند که خواهان اتحاد با حزب یولیا تیموشنکو هستند اما یک گروه هم از ایده ایجاد اکثریت پارلمانی با حزب مناطق به ریاست یانوکوویچ حمایت می‌کند.

گرچه روسلان کنیازوویچ نماینده حزب اوکراین ما اخبار مربوط به گفت‌وگو‌های پشت پرده با حزب یانوکوویچ را  اکیدا  رد می‌کند. یوری لوتسنکو همکار وی به تازگی علنا اعلام کرد که برخی یاران رئیس‌جمهوری در حال دسیسه چینی هستند.

به گفته وی، ویکتور بالوگا رئیس دبیر خانه ریاست‌جمهوری که برخی از نمایندگان مردد در مورد مفید بودن اتحاد با بلوک تیموشنکو کاملا به وی وابسته هستند، مهم‌ترین نقش را در این زمینه دارد.

وی وعده داده است که ویکتور یوشنکو رئیس‌جمهوری این هفته وارد بازی می‌شود و نظر قطعی خود را درحمایت از ائتلاف نارنجی اعلام می‌کند اما مشکل این جاست که هنوز همه اعضای فراکسیون‌های تیموشنکو و یوشنکو توافقنامه سیاسی را درخصوص آینده ائتلاف امضا نکرده‌اند.

به همین دلیل اتحاد نیروهای نارنجی امکان کسب 226 رأی را در پارلمان نمی‌دهد.

رهبران احزاب زمان باقی مانده تا برگزاری جلسه پارلمان را صرف جلب نمایندگان احزاب رقیب خواهند کرد و نیروهای نارنجی سعی می‌کنند حمایت اعضای بلوک تیموشنکو را به دست آورند نمایندگان این بلوک هم به نوبه خود حزب مناطق را به تلاش برای تطمیع اعضای فراکسیون نارنجی متهم خواهند کرد.

این در حالی است که یکی از منابع روزنامه در حزب اوکراین‌ما اعلام کرده است: حزب مناطق سمت رئیس پارلمان را که بلوک حامی رئیس‌جمهوری خواهان کسب آن است به بلوک لیتوین وعده داده است.

الکساندراستویان رهبر حزب مناطق هم به خبرنگاران گفت: نامزدی لیتوین به همراه نامزدی سایر افراد مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما هم حزبی‌های یانوکوویچ حتی انتصاب ایوان پلوش رئیس شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین را در سمت رئیس پارلمان منتفی نمی‌دانند.

وی مدت هاست بر ایده اتحاد بلوک طرفدار رئیس‌جمهوری با حزب مناطق یانوکوویچ اصرار می‌ورزد. استویان اطمینان دارد که تشکیل ائتلاف بیش از یک ماهی که قانون اساسی برای این کار در نظر گرفته است طول می‌کشد و کشور شاهد حوادث غیرمنتظره بسیار زیادی خواهد بود که بیشتر آنها به عزل و نصب‌ها مربوط خواهد شد.

en.rian.ru
17 نوامبر 2007

کد خبر 37204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز