شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بین الملل: در پی گفتگو بین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور اوکراین در روز جمعه خبرگزاری‌ها از توافقی که ممکن است به بحران در این کشور پایان دهد خبر می‌دهند. هیچ کدام از طرفین بعد از این نشست یک ساعته بیانیه‌ای صادر نکردند.

دفتر رئیس‌جمهور اوکراین پیش از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضوع اصلی این نشست بررسی چگونگی رهایی از این بن بست سیاسی خواهد بود.

خبرگزاری ریا نووستی در خبری از کیف اعلام کرد که گروه‌های ائتلافی در پارلمان اوکراین توافق کرده‌اند که ائتلاف پیشین خود را بار دیگر احیا کنند.

رئیس جمهور اوکراین در فرمانی که برای انحلال پارلمان داده بود به این موضوع اشاره کرده است که بسیاری از اعضای پارلمان فراکسیون‌های خود را تغییر داده‌اند و همین امر او را بر آن داشته است تا پارلمان را منحل کند.

خبرگزاری فرانسه نیز از کیف گزارش می‌دهد که به نظر می‌رسد این توافق فقط به معنی بازگشت اعضای پارلمان به فراکسیون‌های پیشین باشد و هنوز نمی‌توان از پایان بحران در اوکراین خبر داد.

هزاران تن از معترضان به تصمیم رئیس جمهور اوکراین بار دیگر در کیف تظاهرات کردند و همزمان با این تظاهرات مجلس سفلی دستور یوشچنکو در منحل کردن پارلمان اوکراین را محکوم کرد.

یانوکوویچ بار دیگر از رئیس جمهور اوکراین درخواست کرد که دستور انحلال پارلمان این کشور را لغو کند و رئیس‌جمهور اوکراین از لغوکردن دستورش امتناع کرده است.

در همین حال کرملین اواخر روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره‌ بحران سیاسی حال حاضر در اوکراین با یوشچنکو تلفنی گفتگو کرده است.

در بیانیه کرملین آمده است: پوتین نسبت به پیامدهای منفی ناشی از این بحران سیاسی به شدت نگران است و نسبت به تأثیر منفی این بحران بر اقتصاد اوکراین هشدار داده است.

دادگاه قانون اساسی در اوکراین در روزهای آینده موضوع مشروعیت تصمیم یوشچنکو در منحل کردن پارلمان این کشور را بررسی خواهد کرد.

دومای روسیه نیز به اتفاق آرا قطعنامه‌ای درباره موضوع دستور منحل شدن پارلمان اوکراین توسط رئیس‌جمهور این کشور صادر کرد.

در همین حال خانم یولیا تیموشنکو که رهبری یک ائتلاف طرفدار غرب در پارلمان اوکراین را بر عهده دارد، اردوگاه‌های طرفدار یانوکوویچ را به استفاده از رشوه و تهدید در تغییر مواضع نمایندگان متهم کرد.

تیموشنکو در گفت‌وگو با روزنامه تایمز - چاپ انگلیس - گفت: آنها (طرفداران یانوکوویچ) به خانواده‌های نمایندگان طرفدار غرب فشار می‌آورند تا موضع خود را تغییر دهند و یا آنها را با قول برای احراز شغل‌های دولتی می‌خرند.

یانوکوویچ چند روز پیش تلفنی با خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرد.

وی در این گفتگو‌ همچنین خواستار کمک به حل بحران سیاسی در اوکراین با میانجیگری مقامات اروپایی از جمله آلفرد گازنبائر، صدراعظم اتریش شد.

کد خبر 19023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز