شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

سودابه قیصری: مردم، انواع و اقسام دلیل ها را مقصر و عامل اصلی کج خلقی و بی حالی خود می دانند.

آب و هوا، روز سخت کاری یا ترافیک. گاهی اوقات، خستگی شدید یا کج خلقی، مشکل احساسی پیچیده ای نیست بلکه معمولاً مربوط به نوع تغذیه می شود.

جینا ساترلند- متخصص تغذیه- می گوید: ثابت شده است که انتخاب های غذایی، بیش از گذشته با بدحالی و افسردگی مرتبط هستند؛ بنابراین قبل از اینکه برای گذاشتن ظرف های کثیف در ظرفشویی به همسر خود غر بزنید، به این فکر کنید که چه غذایی را در این ظرف ها سرو کرده اید.

ساترلند غذاها و مواد مغذی را در جریان خلق و خو بسیار مهم می داند.

کربوهیدرات‌ها

بسیاری از مردم هنوز هم کاهش وزن را با نخوردن کربوهیدرات ها مرتبط می کنند، در حالی که کربوهیدرات ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم و متعادلند.برای اینکه در طول روز انرژی لازم را داشته باشید، بسیار مهم است که حتماً از غلات سبوس دار و حبوبات استفاده کنید.

سرتونین(یک ماده شیمیایی در مغز و مرتبط با حالات عاطفی) تحت تأثیر نوع تغذیه است.اختلالات احساسی و اخلاقی مانند عصبانیت های فصل زمستان یا اختلالات فصل (SAD) نیز با فقدان سرتونین در بدن مرتبط هستند و از این نظر، کربوهیدرات ها می توانند به تولید سرتونین کمک کنند.

پروتئین

غذاهای سرشار از پروتئین مانند تن ماهی، شیر، مرغ، جوانه گندم و تخم مرغ نیز تولید سرتونین در بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.

اسیدهای چربی امگا 3

ماهی آزاد، قزل آلا و دیگر غذاهای سرشار از امگا۳ نیز در بهترشدن حالات احساسی مؤثرند.

ویتامین C

ثابت شده است که ویتامین C نیز به بدن در کنارآمدن با شرایط پراسترس کمک می کند و عملکرد سیستم اعصاب را بهبود می بخشد. آب پرتقال خالص و سایر مرکبات، منابعی بسیار غنی از ویتامین C هستند.

ویتامین E

تجربیات پزشکی نشان داده است افرادی که دچار افسردگی هستند نیز به نوعی از کمبود ویتامین E رنج می برند. هر چند روغن دارای چربی بالایی است ولی باید به طور متعادل آن را مصرف کرد. به طور مثال، روغن کانولا سرشار از ویتامینE است. آجیل های مختلف نیز منبع غنی این ویتامین هستند.

کد خبر 3283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز