شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه عرب در سایه فشار‌های عربستان و با وجود مخالفت عراق، الجزایر و لبنان، نام حزب‌الله لبنان را در لیست "تروریستی" خود قرار داد.

حزب الله

به گزارش ايسنا؛  به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، این نشست که در سطح وزرای خارجه اتحادیه عرب در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، به تنش و درگیری لفظی بین وزرای خارجه برخی کشورها منجر شد.

وحید مبارک سیار، قائم مقام وزارت خارجه بحرین که کشورش ریاست نشست اتحادیه عرب را برعهده داشت در یک کنفرانس خبری گفت: در این نشست همه کشورها به جز لبنان،‌ عراق، و الجزایر، با تصمیم مذکور موافقت کردند.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب طی چند سال اخیر به حالت تعلیق درآمده است.

این اقدام اتحادیه عرب در خصوص حزب الله لبنان بعد از گذشت یک هفته از اقدام مشابه شورای همکاری خلیج فارس و با فشار و لابی کشورهای عضو این شورا به ویژه عربستان صورت گرفت.

در این نشست اختلافات میان عربستان و عراق بالا گرفت و گفته می‌شود درگیری‌های لفظی بین نمایندگان دیپلماتیک دو کشور به وجود آمده است.

یک منبع در وزارت خارجه عراق در این باره گفت که هیات عربستانی صد و چهل و پنجمین نشست شورای اتحادیه عرب را به نشانه اعتراض به سخنان ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در دفاع از نیروهای مردمی کشورش و حزب الله لبنان ترک کردند.

سخنگوی وزارت خارجه عربستان هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

وزیر خارجه عراق در سخنان خود در نشست مذکور با دفاع تمام قد از نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به "حشد شعبی" و حزب الله لبنان آنها را محافظان کرامت و عزت اعراب خواند و گفت، کسانی که آنها را متهم می‌کنند خود تروریست هستند.

در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب همچنین هفت مصوبه در خصوص طرح فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح درباره فلسطین و جنایت‌های اسرائیل و مذاکرات در یمن مطرح شد.

در این نشست از طرح فرانسه استقبال شده و شرکت کنندگان اعلام کردند که از سرگیری هرگونه مذاکرات برای حل و فصل درگیری‌ها میان اعراب و اسرائیل باید براساس مبانی مشخص و جدول زمان‌بندی مشخص برای پایان بخشیدن به اشغال‌گری فلسطین و قدس شرقی و ارائه تضمین‌های بین المللی در این خصوص صورت پذیرد.

شرکت کنندگان در نشست اتحادیه عرب به شدت سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم کرده و اعلام کردند که این اقدامات کاملا غیرقانونی بوده قدس شرقی و اطراف آن و منطقه الاغوار تا همیشه اراضی فلسطینی باقی خواهند ماند.

آنها همچنین ادامه سیاست‌های اشغالگران درخصوص بازداشت هزاران فلسطینی از جمله کودکان، زنان و رهبران سیاسی و نمایندگان و همچنین ادامه بازداشت اداری شهروندان فلسطینی را محکوم کردند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب بار دیگر تاکید کردند که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است و تمام اقدامات اسرائیل برای تغییر شرایط جغرافیایی و طبیعی ونیز ترکیب جمعیتی بلندی‌های جولان اشغالی در سوریه کاملا محکوم است.

آنها همچنین اقدامات اسرائیل در به دست گرفتن منابع طبیعی در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه و ساخت سد و غارت منابع آبی این منطقه را کاملا محکوم کردند.

درخصوص بحران یمن نیز شرکت کنندگان بر حمایت خود از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری فراری این کشور تاکید کردند. آنها از حوثی‌های یمن و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن خواستند تا به توافقات ژنو از جمله آزادسازی تمام بازداشت‌ شده‌های سیاسی و غیر سیاسی و ایجاد شرایط برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان و همچنین آتش بس پایبند باشند.

کد خبر 328048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha