یکشنبه ۸ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمایه‌های نهفته و عظیمی در سطح شهر تهران وجود دارد که اگر کمی به آن‌ها دقت و توجه کنیم، اتفاقات عجیبی در شهر روی می‌دهد.

شهردار تهران با اعلام این مطلب افزود: بنابراین برای نجات شهری که در زیرساخت‌هایش دچار مشکل است و 40 سال بی‌برنامه اداره شده، نیاز به کمک و پشتیبانی نخبگان و بزرگان جامعه داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف که عصر روز هفتم مهر در جامعه مهندسان مشاور ایران حاضر شده بود، افزود: امروز در تهران دچار مشکلات جدی و اساسی هستیم که برخی می‌گویند از گذشته مانده است، اما ما نباید کاری کنیم که آیندگان هم بگویند مشکلات ما از گذشته بر جای مانده، چرا که ما گذشته آن‌ها هستیم.

وی افزود: برای اداره شهر و حتی کشور، نیازمند مولد بودن هستیم و اگر بخواهیم در راستای رفاه و بهبود کیفیت زندگی مردم تلاش کنیم، باید تولید ثروت، قدرت، معرفت و منزلت کنیم.

قالیباف اظهار کرد: امروز جوانان ما دو نیاز اصلی مسکن و شغل دارند که اگر ما بتوانیم به این نیازهای آن‌ها را پاسخ دهیم، هنرمندیم.

شهردار تهران با بیان این که دنیای امروز دنیای پول و امکانات نیست، گفت: امروز هر که بتواند بهتر ایده‌پردازی کند و از مهم‌ترین ثروت که زمان است، خوب استفاده کند، می‌تواند بقیه ابزار و امکانات را در کنترل خود درآورد.

به گفته قالیباف، شهر قبل از هر چیز نیازمند ایده‌پردازی است که در این بخش کم کاری شده است و در این راستا نیاز به پشتیبانی و کمک نخبگان و مهندسان مشاور داریم.

وی به ارتباط سازمان‌یافته شهر و شهروندان اشاره کرد و گفت: شهر یک موجود زنده است که انسان‌ها می‌خواهند در آن زندگی کنند، بنابراین باید این ارتباط ارگانیک را مورد توجه قرار دهیم.

شهردار پایتخت در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت‌های مهندسی مشاور خارجی گفت: نمی‌خواهم از شرکت‌های خارجی حمایت کنم، اما آن ها تجربیاتی دارند که ما نداریم. برخی از این شرکت‌ها کارشان به لحاظ ظرفیت، با حجم زیاد کاری که در تهران انجام می شود، قابل قیاس نیست، اما آن‌ها چنان ایده‌پردازی می‌کنند که در حوزه اجرا نه تنها نیاز مالی به دولتشان ندارند، بلکه آورده مالی نیز دارند که ما باید به این موضوع توجه کنیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به درآمدهای شهرداری اشاره کرد و گفت: هنگامی که من شهرداری تهران را تحویل گرفتم، درآمد شهرداری تا پایان سال 84 ، 992 میلیارد تومان بود، این در حالی است که معتقدم فقط برای حفظ وضع موجود شهر نیاز به 2500 میلیارد تومان داریم.

وی با بیان این که متاسفانه سایه نگاه سیاسی به حوزه‌های تخصصی نیز رسیده است، گفت: با این حال در یک برنامه هماهنگ قادریم، درآمد شهرداری را به 7500 میلیارد تومان برسانیم، بدون آنکه هزینه‌ای به مردم تحمیل کنیم. اما به هرحال امسال درآمد را به 3400 میلیارد تومان رساندیم که شورای اسلامی شهر تهران 2400 میلیارد تومان آن را به تصویب رساند.

به گفته وی روند کار در سال جاری به گونه‌ای بوده که ناگزیر شدیم لایحه 647 میلیارد تومانی متمم بودجه را به شورا ارایه دهیم.

قالیباف بار دیگر به سرمایه‌های نهفته در شهر اشاره کرد و گفت: با کمی توجه به این سرمایه‌ها حتی می‌توانیم در موضوعات مربوط به حمل و نقل که بیشترین هزینه را دارد و در آن از بودجه دولت استفاده می‌شود، از این سرمایه‌ها کمک بگیریم.

وی سپس با گلایه از نوع افکار و نگاه‌ها گفت: ما گاهی اوقات بیش از حد از خود تعریف می‌کنیم، اما اشکالات جدی و اساسی داریم و تا زمانی که این مهم باور نشود و بازنگری اساسی در نوع فکر و نگاهمان نکنیم، نان به هم قرض می‌دهیم.

شهردار تهران درادامه گفت: در بحث‌های جاری نیز مشکلاتی داریم. برای مثال در برخی طرح‌ها اصلا به مسایل درون شهری و برون شهری توجه نمی‌کنیم و پلی را که در بیابان می‌سازیم در شهر هم می‌سازیم، در حالی که روح شهر متفاوت است.

به گفته وی در حوزه شهرسازی ما نباید به معماری داخلی خانه‌های مردم کار داشته باشیم، ما باید به بر و کف و تراکم و نمای ساختمان توجه کنیم، زیرا این‌ها حق شهر است.

شهردار تهران در ادامه با بیان این که امروز نیازمند تغییرات هستیم، گفت: باید در تکنولوژی ساخت، کیفیت مصالح و نوع مصالح تغییر ایجاد کنیم.

وی به زمان طولانی برخی پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: چرا باید در تکنولوژی ساخت آن قدر مشکل داشته باشیم که یک پروژه 16 سال به طول بیانجامد. به نظر من اگر پروژه‌ای مثل میدان رسالت را با افزایش 10 درصدی هزینه 10 روز زودتر افتتاح کنیم، به نفع شهر و شهروندان است. البته به اسراف هم معتقد نیستم.

قالیباف در ادامه اظهاراتش با بیان این که با روش‌های سنتی 30 سال گذشته نمی‌توان کار مفیدی در حوزه مهندسان مشاور انجام داد، گفت: شهر ظرفیت دارد تا در ابعاد مختلف توسعه پیدا کند و ما با رویکرد محله محوری این کار را در پیش گرفته‌ایم.

به گفته شهردار تهران اخیرا مرکز مطالعات راهبردی شهرداری راه‌اندازی شده و این مرکز به کانون نخبگان شهر بدل خواهد شد.

وی در پایان گفت: باید کارآمدی دین در اداره جامعه را با شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثبات کنیم و از خرد جمعی بهره برد و این فرصت را در اختیار جوانان قرار دهیم.

کد خبر 32764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز