عباس ثابتی‌راد: ‌تهران تا سال ۹۷ باید به تولید بیش از ۲۰مگاوات برق با بهره‌گیری از انرژی‌های نو استحصال گاز متان از زباله دست یابد.

هرساعت ۳ مگاوات ساعت برق در نیروگاه کهریزک تولید می ‌شود

در واقع شهرداري تهران براساس برنامه 5ساله قرار است برق بيش از 9هزار خانوار تهراني را از محل سوزاندن و استحصال گاز متان از زباله تأمين كند. اما اين پايان ماجرا نيست. براساس مطالعات صورت‌گرفته زباله‌هاي توليدي شهروندان تهراني قابليت توليد بيش از 80مگاوات ساعت برق را دارد؛ يعني نزديك به نيم ميليون از خانوارهاي تهراني مي‌توانند از محل زباله‌هاي شهري تهران، برقشان را تأمين كنند. 2كارخانه هاضم و زباله‌سوز در حال حاضر در شهر تهران فعال هستند كه 5مگاوات ساعت برق توليد مي‌كنند.

اما همانطور كه شهردار تهران در ديدار با وزير كشاورزي و محيط‌زيست فنلاند گفت «بازيافت زباله‌هاي توليدي تهران يكي از مهم‌ترين مسائل ما به شمار مي‌رود» محمدباقر قاليباف به «كيمو تيليكانين» گفت كه افزايش حجم توليد برق از زباله‌ها به 7هزار تن از سياست‌هاي قطعي شهرداري تهران است و محل‌هاي مورد نياز براي راه‌اندازي زباله‌سوز در شهر تهران مشخص شده و آماده سرمايه‌گذاري در اين زمينه توسط سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي هستيم.

  • برنامه‌ها براي روزهاي آينده

براساس برنامه 5 ساله شهرداري‌ تهران اين نهاد موظف است تا انرژي‌هاي نو را به‌كار گيرد و با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در زيست توده و استحصال گاز متان، تا سال97 بتواند20مگاوات برق در ساعت از پسماند توليد كند. مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران با اعلام اين مطلب به همشهري گفت كه وضعيت توليد زباله در شهر تهران و نحوه مشاركت مردم در طرح تفكيك پسماند، به‌گونه‌اي فزاينده در سال‌هاي گذشته افزايش يافته‌است.

با وجود اينكه هم‌اكنون سازمان پسماند وضعيت خوبي براي پردازش زباله‌هاي توليدي تهران دارد و همه زباله‌هاي شهر را پردازش مي‌كند، اما حفظ محيط‌زيست و همچنين سرمايه‌هاي ملي ايجاب مي‌كند كه ما به سمت استفاده از فناوري‌هاي روزآمد برويم. حسين جعفري با اشاره به اينكه براي دستيابي به چنين هدفي، يك مشاور بين‌المللي براي فعاليت در اين بخش دعوت به‌كار شد، افزود: مشاور بين‌المللي در ابتدا در بخش احداث و راه‌اندازي زباله‌سوزها فعاليت كرده و مطالعات گسترده‌اي در اين زمينه انجام داد. خوشبختانه با توجه به مطالعات مشاور و همچنين بررسي خود شهرداري تهران، اين ظرفيت براي زباله‌سوز مثبت شناخته شد. هم‌اكنون نتيجه اين مطالعات، احداث 2كارخانه زباله‌سوز هر كدام با ظرفيت 1600تن زباله در روز است.

  • توليد 80 مگاوات برق

در حال حاضر هر ساعت 3مگاوات برق از نيروگاه زباله‌سوز 200تني واقع در كهريزك توليد مي‌شود و 2مگاوات برق ديگر نيز از نيروگاه هاضم آبعلي توليد مي‌شود. جعفري با اشاره به احداث 2كارخانه زباله‌سوز 1600تني گفت: پيش‌بيني ما اين است كه با سوزاندن 3200تن زباله در تهران بتوان بيش از 80مگاوات برق توليد كرد. به گفته وي، براساس برنامه‌ريزي صورت‌گرفته، فراخوان بين‌المللي براي احداث اين دوكارخانه داده شده و تاكنون 45شركت بين‌المللي براي احداث اعلام آمادگي كرده‌اند كه از ميان آنها 15شركت انتخاب شده‌اند تا از ميان آنها يك فهرست كوتاه از شركت‌هاي توانمند و صاحب تجربه براي كار احداث اين دو نيروگاه انتخاب شوند. جعفري‌يادآور شد: اميدواريم كه با اقدامات خوب شركت سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران و همچنين با كمك مشاور بين‌المللي ما بتوانيم قرارداد زباله‌سوز را حداكثر تا پايان فروردين‌ماه به نتيجه برسانيم.

  • تأمين برق1300خانوار

هم اكنون كارخانه زباله‌سوز ‌كهريزك 3مگاوات ساعت برق توليد مي‌كند كه به گفته حسين جعفري اين ميزان برق قابليت تأمين انرژي حدود 1300خانوار تهراني را دارد. در بياني ساده برق توليدي زباله‌سوز واقع در كهريزك‌ مي‌تواند 3هزار لامپ 100واتي را روشن كند.‌به گفته مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران، در اين روش تنها توليد برق از پسماند داراي اهميت نيست بلكه در سوخت نيروگاه زباله‌سوز مهم اين است كه از سوخت فسيلي استفاده نمي‌شود و اين روش كاملا سازگار با محيط‌زيست است.

به‌ويژه اينكه گاز ناشي از سوختن زباله به روشي كاملا پيشرفته كنترل مي‌شود و مورد پالايش قرار مي‌گيرد. در واقع استفاده از انرژي‌هاي نو اقدامي مهم و در راستاي اهداف مديريت شهري و برنامه‌هاي بالادستي كشور است. به گفته وي، طي روزهاي آينده ديدارهايي با وزير كشاورزي و محيط‌زيست فنلاند صورت مي‌گيرد و اميد است همانطور كه شهردار تهران تأكيد داشت با حضور سرمايه‌گذاران خارجي بتوان ظرفيت‌هاي بالفعلي كه ‌ وجود دارد را به عمل تبديل كرد.

کد خبر 326765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha