یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

خالق یکی از ماندگارترین سریال‌های قرآنی تاریخ تلویزیون پس از مدت‌ها مدارا با بیماری سرطان و پیش از برآورده شدن آرزویش برای تولید داستان زندگی حضرت موسی(ع) در ۶۳ سالگی چشم بر جهان فروبست.

مرحوم سلحشور پس از پخش «یوسف پیامبر» به محضر رهبر معظم انقلاب رسید.

به گزارش همشهري، فرج‌الله سلحشور كه بسياري از اهالي سينما او را با نام «حاج فرج» مي‌شناسند، از هنرمنداني بود كه با ورود به حوزه هنري كار بازيگري را آغاز كرد. نخستين فيلم او «توبه نصوح» محسن مخملباف بود كه اين روزها اثري كاملا شعاري به‌نظر مي‌رسد اما راه ورود بازيگرش را به سينماي حرفه‌اي هموار كرد. سلحشور سال 63 در «گوركن» محمدرضا هنرمند حضور يافت و «پرواز در شب» مرحوم رسول ملاقلي‌پور نخستين فيلم جنگي كارنامه او بود.

  • متخصص پروژه‌هاي قرآني

زنده‌ياد سلحشور از اوايل دهه 70به جرگه فيلمسازان پيوست و فيلم/سريال «ايوب پيامبر» را ساخت كه نخستين اقتباس او از داستان‌هاي قرآني بود. اين روند چند سال بعد با «مردان آنجلس» با موضوع داستان اصحاب كهف ادامه يافت و در دهه 80با «يوسف پيامبر» به اوج رسيد؛ سريالي كه زيباترين داستان يا احسن القصص قرآن كريم را به تصوير كشيد و تقريبا يك دهه از عمر سلحشور صرف تحقيق، نگارش و توليد اين مجموعه شد.

سلحشور يك‌بار در مهرماه 70نمايش ايوب پيامبر را در محضر رهبر معظم انقلاب اجرا كرد؛ اجرايي كه با تحسين ايشان همراه شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از ديدن نمايش فرمودند: «من كه آخوندم و اين همه در زندگي پيامبران مطالعه كرده‌ام، بعد از اين نمايش تو، معرفت و ارادتم به حضرت ايوب بيشتر شد.» زنده‌ياد سلحشور بار ديگر پس از پخش سريال يوسف پيامبر همراه عوامل و بازيگران آن به محضر رهبر انقلاب رسيد و مورد تقدير قرار گرفت.

  • داستان پيامبر قوم بني‌اسرائيل

سلحشور كه پس از موفقيت‌هاي داخلي و خارجي يوسف پيامبر پيگيرتر از گذشته در تدارك به تصوير كشيدن داستان‌هاي قرآني بود، براي سريال تازه خود داستان زندگي حضرت موسي(ع) و قوم بني‌اسرائيل را برگزيد. اين اقدام همزمان شد با بحران مالي تلويزيون و به تأخير افتادن توليد پروژه‌هاي الف ويژه و به‌نظر مي‌رسيد قرار است اين سريال تاريخي هم به سرنوشت ديگر پروژه‌هاي ناكام تلويزيون دچار شود.

سلحشور تيرماه سال گذشته با برگزاري يك نشست خبري از مردم براي راه افتادن كاروان توليد سريال حضرت موسي(ع) استمداد طلبيد؛ اتفاقي كه عملي شدن آن به محال مي‌مانست. او در مقابل نمايندگان رسانه‌هاي خبري گفت: «اثري مثل داستان حضرت موسي براي دولت و تلويزيون در اولويت نيست و ما نمي‌دانيم چگونه بايد پول تهيه كنيم! اين فيلمنامه با مشاركت 23نفر از علما، استادان علوم قرآني و كارشناسان ادبيات نمايشي در 4سال و نيم نوشته شده است.»

او با ابراز اميدواري از توجه نهادهاي فرهنگي، دولت و تلويزيون به توليد برنامه‌هايي با موضوع ضد‌سرمايه‌داري و ضد‌استكباري افزود: «36سال است سعي كرده‌ام در خدمت انقلاب و اسلام باشم و مردم مرا در اين مسير مي‌شناسند. اگر مردم مرا خادم خود مي‌دانند، كمك كنند تا سريال حضرت موسي(ع) را بسازم.» گرچه اين درخواست سلحشور بدون پاسخ ماند و در نهايت او در سحرگاه شنبه 8اسفند در آرزوي به تصوير كشيدن داستان زندگي حضرت موسي(ع) از دنيا رفت.

  • آرامش ابدي در جوار 2 امامزاده

مراسم تشييع زنده‌ياد فرج‌الله سلحشور ساعت 10صبح امروز يكشنبه 9اسفند در بزرگراه اشرفي اصفهاني خروجي باغ فيض برگزار و پيكر آن مرحوم در صحن امامزاده سيدجعفر(ع) و حميده خاتون(س) به خاك سپرده مي‌شود. كتايون رياحي، بازيگر نقش زليخا و مصطفي زماني بازيگر نقش حضرت يوسف در سريال يوسف پيامبر، محمد سرافراز، رئيس سازمان صدا و سيما، حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي، مجيد رجبي‌معمار، مديرعامل خانه هنرمندان ايران، محسن مؤمني شريف، رئيس حوزه هنري، حاج منصور ارضي، مداح سرشناس و جمعي از شخصيت‌ها و نهادها در فضاهاي مجازي و حقيقي درگذشت مرحوم سلحشور را تسليت گفتند.

کد خبر 326521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha