محمد علی‌زاده اصل: صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه ایران به چند دسته متفاوت تقسیم می‌شوند که هریک قواعد و مقررات مخصوص به‌خود را دارند.

1-صندوق سرمايه‌گذاري در سهام: در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام حداقل 70درصد دارايي‌هاي صندوق صرف خريد سهام و حق تقدم سهام و حداكثر30درصد دارايي‌هاي صندوق به‌صورت وجوه نقد، سپرده‌هاي بانكي، اوراق مشاركت و گواهي سپرده نگهداري مي‌شود. بازخريد واحدهاي سرمايه‌گذاري به قيمت روز توسط ضامن تضمين شده است.

2-صندوق سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت و با پيش‌بيني سود: اين صندوق از نوع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت است و حداقل 70درصد دارايي‌هاي صندوق صرف خريد اوراق مشاركت، سپرده‌هاي بانكي و گواهي سپرده نگهداري مي‌شود و حداكثر30درصد دارايي‌هاي صندوق صرف خريد سهام و حق تقدم سهام مي‌شود. پرداخت سود در مقاطع تعيين‌شده صورت مي‌پذيرد. اين نوع صندوق‌ها معمولا بازدهي مشابه سپرده بانكي دارند. اين نوع صندوق‌ها براي افرادي كه ريسك‌پذير نيستند توصيه مي‌شود.

3-صندوق سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت و حداقل سود تضمين‌شده: اين نوع صندوق مشابه صندوق سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت است، با اين تفاوت كه حداقل ميزان سود، توسط صندوق تضمين شده است. صندوق در مقاطع تعيين‌شده در اميدنامه، سود تضمين شده سالانه روز شمار را به‌حساب سرمايه‌گذاران واريز مي‌كند.

4-صندوق سرمايه‌گذاري نيكوكاري: هدف از تشكيل صندوق، جمع‌آوري سرمايه از اشخاص نيكوكار و تشكيل سبدي از دارايي‌ها و مديريت اين سبد به‌منظور كسب منافع و سپس صرف تمام يا بخشي از منافع در امور نيكوكارانه است. اين صندوق از نوع صندوق سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت و با پيش‌بيني سود است.

5-صندوق شاخصي:حداقل 85درصد دارايي‌هاي صندوق صرف خريد سهام شركت‌هاي بورس مي‌شود. اين صندوق‌هاي شاخص بورس اوراق بهادار تهران را مبناي خود قرار مي‌دهند و تلاش مي‌كنند با حداقل هزينه مديريتي و معاملاتي به بازدهي معادل شاخص يادشده دست يابند.

6-صندوق سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان: اين صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تأسيس شده و به جمع‌آوري سرمايه از عموم و تخصيص آن به سرمايه‌گذاري در ساخت پروژه ساختماني مشخص و سپس فروش واحدهاي ساختماني آن مي‌پردازند.

7-صندوق سرمايه‌گذاري پروژه: اين صندوق نهاد مالي است كه با اخذ مجوز از سازمان بورس تأسيس شده و به جمع‌آوري سرمايه از عموم و تخصيص آن به سرمايه‌گذاري در ساخت و تكميل پروژه معين در اساسنامه، مي‌پردازد.

8-صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله: شما با خريد واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله موسوم به ETF، پول خود را در اختيار صندوقي قرار مي‌دهيد كه با استفاده از يك تيم مديريت حرفه‌اي سعي مي‌كند تا با تشكيل سبدي از سهام و انواع اوراق بهادار، سود كسب كند. واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس (ETF) در طول روز همانند سهام معامله مي‌شود.

  • معاون تأمين سرمايه بانك ملت
کد خبر 326517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha