محمدهادی دمیری: حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، با توجه به ضرورت حفظ امنیت غذایی خانوارها، از اولویت‌ها و اهداف همه دولت‌هاست.

استفاده از مكانيسم خريد تضميني و اعلام قيمت از سوي دولت ابتدايي‌ترين سياست دولت‌ها براي دستيابي به اين مهم است؛ سياستي كه در كشورهاي توسعه‌يافته كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با توجه به توسعه بازارهاي مالي دولت‌ها اين امر خطير را به بازيگران بازارهاي مالي محول كرده‌اند زيرا از يك سو باعث كاهش فساد مي‌شود و از سوي ديگر تخصيص بهينه منابع را در‌بر دارد. به‌عنوان مثال دفن مقدار زيادي سيب‌زميني خريداري شده از كشاورزان در ماه‌هاي گذشته نمونه‌اي آزاردهنده ازعدم‌تخصيص بهينه منابع است.

براي رفع چنين مشكلاتي مي‌توان با استفاده از مكانيسم قراردادهاي آتي بورس كالا، بازار محصولاتي چون گندم، جو و... را ساماندهي كرد. بورس‌هاي مطرح جهان با استفاده از ابزار قراردادهاي آتي ريسك حاصل از نوسان قيمت محصولات كشاورزي را براي توليد‌كنندگان كاهش و ريسك حاصل از تغييرات منفي قيمت را به سفته‌بازان منتقل مي‌كنند. درعين حال عرضه محصولات كشاورزي در بازار قراردادهاي آتي، نظام قيمت‌گذاري شفاف را در بازار محصولات كشاورزي برقرار مي‌كند.

البته در استفاده از اين ابزارها در بازارهاي مالي ايران توجه به 2نكته ضروري است: اول آنكه زيرساخت‌هاي موجود در بازار سرمايه تا چه حد امكان استفاده از اين ابزارها را فراهم مي‌سازد؟ دوم آنكه زمينه آموزش و فرهنگسازي‌ لازم براي آشنايي توليدكنندگان محصولات كشاورزي با اين ابزار مالي فراهم شود.

با توجه به مزيت نسبي ايران در توليد بعضي از محصولات كشاورزي مانند پسته و زعفران و وجود بازار مناسب صادراتي براي اين محصولات مي‌توان از اين ابزارمالي براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي به بازار سرمايه ايران استفاده كرد.

  • كارشناس بازارهاي مالي
کد خبر 324825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha