مدیرعامل فرابورس ایران از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید اسناد خزانه اسلامی خبر داد و گفت:در هفته اخیر شاهد ورود و رغبت خیلی خوب سرمایه‌گذاران خارجی به اسناد خزانه اسلامی بودیم؛ چرا که ورود آنها از طریق این ابزارها به سهولت امکان‌پذیر است و نیاز به بررسی چندانی برای تحلیل این اسناد که از ضمانت مشخصی برخوردارند، ندارد.

امير هاموني به عرضه موفق اسناد خزانه اشاره كرد و گفت: از مهر امسال كه اين اسناد در نمادهاي مختلف بازگشايي شد تا الان 4هزار ميليارد تومان پذيرش شده و معاملات آن انجام گرفته است.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه، او با بيان اينكه تاكنون بالغ بر 410ميليارد تومان معامله روي اسناد خزانه اسلامي صورت گرفته است، گفت: بازار همچنان در حال عمق پيدا كردن است و بسياري از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت رغبت پيدا كرده‌اند كه وارد اين بازار شوند. علاوه بر اين، معامله‌گران شهرستان‌هاي مختلف، از طريق كارگزاران به بازار اسناد خزانه اسلامي ورود كرده‌اند و اين اسناد مورد استقبال آنها قرار گرفته است.

مديرعامل فرابورس ايران همچنين از استقبال خوب سرمايه‌گذاران خارجي از بازار اسناد خزانه اسلامي خبر داد و گفت: به هرحال از نگاه آنها خيلي مهم است كه ابزارهايي كه به بازار مي‌آيد، ضمانت دولتي داشته باشد. وي اظهار داشت: شايد ابزارهايي كه براي شركت‌هاي بخش خصوصي هست، هنوز نياز به اعتبار‌سنجي دارد اما تنها ابزارهايي كه ضمانت دولتي را با خود دارند، يكي اسناد خزانه اسلامي است و ديگري شركت‌هاي ذيل وزارت نفت كه براي تأمين مالي خود در بورس انرژي اقدام مي‌كنند. هاموني افزود: از طرفي بحث structured product يا همان «محصول مالي ساختار يافته» كه مدت‌هاست مدنظر ماست، در اين ابزار لحاظ شده و براي سرمايه‌گذاران خارجي هم كاملا شناخته شده است.

وي در پاسخ به سؤالي درخصوص ميزان خريد اين اوراق از سوي سرمايه‌گذار خارجي گفت: آمار دقيق آن به‌زودي اعلام خواهد شد؛ اما در هفته اخير شاهد ورود و رغبت خيلي خوب سرمايه‌گذاران خارجي به اسناد خزانه اسلامي بوديم ؛ چرا كه ورود آنها از طريق اين ابزارها به سهولت امكان پذير است و نياز به بررسي چنداني هم براي تحليل اين اسناد ندارد؛ به هرحال اين اسناد، ضمانت مشخص، بازدهي مشخص، قيمت‌گذاري مشخص و در نهايت معاملات ثانويه مشخصي دارند.

هاموني همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر مي‌كنيد اسناد اوليه‌اي كه عرضه شد تسويه‌اش در اسفند با موفقيت انجام شود، گفت: ما جلسات زيادي را با دولت و سياستگذاران اين حوزه ازجمله سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، وزارت اقتصاد و خزانه‌داري كل داشته‌ايم. با توجه به همتي كه دولت براي تسويه بدهي‌هاي خود با پيمانكاران و فعالان اقتصادي دارد، تمام تلاش مسئولان ذيربط كه ناشر اين اوراق هستند اين است كه حتي چند روز قبل از سررسيد، مبالغ اصلي اوراق پرداخت و ان‌شاءالله در موعد مقرر به آخرين دارندگان اوراق واگذار شود.

  • تلاش معامله گران 20شهر براي خريد اسناد خزانه

مدير نظارت بازار و بازرسي فرابورس ايران از مشاركت فعال معامله‌گران شهرستاني در معاملات اسناد خزانه اسلامي خبر دادو گفت: به غيراز تهران گستره معاملات اسناد خزانه اسلامي در كل كشور به محدوده 19شهر رسيد. افسانه اروجي با اشاره به استقبال فعالان بازار سرمايه از عرضه اوليه مراحل جديد اسناد خزانه در فرابورس ايران گفت: در اين مدت، علاوه بر معامله‌گران آنلاين و معامله‌گراني كه در تهران مشغول دادوستد اسناد خزانه اسلامي بودند، 19شهرستان در فرايند معاملات مشاركت كرده‌اند.

مدير نظارت بازار و بازرسي فرابورس ايران با تأكيد بر مشاركت خوب معامله‌گران شهرستاني در عرضه اوليه مرحله چهارم اسناد خزانه اسلامي افزود: در روز سه‌شنبه شاهد حضور خريداران 3شهرستان تبريز، يزد و رشت براي خريد در نماد «اخزا4» بوديم. وي با اشاره به فعاليت بيش از يك هزار ايستگاه معاملاتي فعال فرابورس در سراسر كشور براي خريد و فروش اسناد خزانه اسلامي تصريح كرد: تمام سرمايه‌گذاراني كه مايل به خريد و فروش اسناد خزانه اسلامي هستند مي‌توانند به هريك از ايستگاه‌هاي معاملاتي مستقر در شهرهاي مختلف مراجعه كنند. اروجي، مجموع ارزش معاملات 3نماد اسناد خزانه اسلامي در فرابورس را از ابتدا تاكنون بيش از 4هزار و 261ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: معامله‌گران آنلاين نيز در معاملات آخرين روز هفته گذشته يك هزار و 700ميليارد ريال از اسناد خزانه اسلامي را خريداري كردند.

کد خبر 324048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha