همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: مردان ایرانی، اغلب وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که درد امانشان را بریده است وبه حالت اورژانسی، به اورژانس درمانگاه‌ها و یا بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و این یک زنگ خطر جدی و رفتاری اشتباه است که متاسفانه در جامعه ما رایج شده است.

men health

مردان ايراني، به دليل مشغله‌هاي فراوان زندگي، كمتر به سلامت خود مي‌انديشند و اين درحالي است كه اغلب آن‌ها، نان آور خانواده هستند و مسئوليت زندگي بر عهده آن‌ها است.

مردان ايراني، اغلب، بيش از آنچه به سلامت خود فكر كنند، به سلامت خانواده‌شان مي‌انديشند و وقتي از آنها سوال مي‌كني كه چرا به سلامت‌تان اهميت نمي‌دهيد، اغلب مي‌گويند" فشار و بار زندگي، فرصت نمي‌دهد".

خطاب به آقايان فداكار ايراني بايد گفت: اگر خانواده خود را دوست داريد و صبح تا شب براي تامين زندگي و آرامش خانواده در تلاش هستيد، اولين اولويت زندگي‌تان آنهم براي حفظ آرامش خانواده، بايد سلامت خودتان باشد. فقط كافي است چند دقيقه و يا حتي چند ثانيه چشم‌هايتان را روي هم بگذاريد و به زماني فكر كنيد كه خداي ناكرده به دليل يك بيماري كه به دليل غفلت،‌ دير متوجه بروز و ابتلا به آن، شده ايد، زمينگير شده و يا...

آن وقت است كه متوجه مي‌شويد، خانواده شما، به بودن شما، آن‌هم بودني همراه با سلامت وشادابي شما، بيش از همه نيازمندي‌هايشان، نياز دارد.يك روز نبودن شما، مساوي با رنج‌ها و مسئوليت‌هاي زيادي است كه همسران و فرزندان‌تان بايد در نبودن شما، متحمل شوند.

  • بيماري‌هاي شايع در مردان

سرطان‌هاي پروستات، روده بزرگ، پوست، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، فشارخون، ديابت، بيماري‌هاي منتقله جنسي، آسيب‌هاي ناشي از حوادث جاده اي و رانندگي، استرس‌هاي شغلي و بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هوا، همه و همه تنها بخشي از مهم‌ترين بيماري‌هايي است كه مردان ايراني به آن، مبتلا هستند و يا در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

بيماري‌هايي كه برخي از آن‌ها با پيشگيري و مراجعه زود هنگام به پزشك، براحتي مي توان، از عوارض ناشي از آن در امان بود.

نقش خود مراقبتي در پيشگيري از بيماري‌ها

به نظر مي‌رسد كه نقش پيشگيري و خودمراقبتي در كاهش ابتلاي مردان به بيماري، بسيار مهم و تاثير گذار است و قطعا در اين باره، نقش دولت‌ها، همواره كليدي است.

ترويج فرهنگ خود مراقبتي، مي‌تواند در كاهش ابتلاي مردان به انواع بيماري‌ها تاثير شگرفي داشته باشد .فرهنگي كه سبب مي‌شود مردان و زنان و به طور كلي خانواده‌هاي ايراني، سالم باشند و سالم بمانند و بدين ترتيب نظام سلامت كشور هم متحمل صرف هزينه‌هاي فراوان براي درمان نشود.

اقدامات دولت يازدهم در امر پيشگيري

در دولت يازدهم، به خود مراقبتي توجه ويژه اي بيش از ساير دولت‌ها شده است. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در ابتداي تصدي پست وزارت اعلام كرد كه به درمان و بهداشت و يا همان پيشگيري توامان مي‌پردازد و حتي چند روز قبل هم خاطر نشان كرد كه بهداشت، و رسيدگي به بهداشت مردم، قلب فعاليت‌هاي وزارت بهداشت است.

در طرح تحول نظام سلامت، هم برنامه‌هاي جامعي براي بحث بهداشت و پيشگيري مردم طراحي شده است كه از جمله آن، مي توان به برنامه ارايه خدمات و مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي درماني ( خدمات نوين سلامت) به روستاييان شهرهاي زير 20 هزار نفر و عشاير، برنامه ارايه خدمات و مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي درماني به حاشيه نشينان و شهرهاي 20 تا 50 هزار نفر و شهرهاي بالاي 20 هزار نفر و كلان‌شهرها ، تكميل، توسعه واصلاح برنامه پزشك خانواده در مناطق شهري دو استان فارس و مازندران، برنامه ملي ترويج و توسعه خود مراقبتي، برنامه تقويت و نهادينه‌سازي همكاري‌هاي بين بخشي، برنامه‌هاي بهداشت عمومي، سلامت دهان و دندان، برنامه ملي پيشگيري وكنترل بيماري‌هاي غير واگير و عوامل خطر، برنامه جمعيت ارتقاي سلامت، باروري و فرزند آوري ، برنامه بهبود و اصلاح الگوي تغذيه جامعه ، برنامه‌هاي ارتقاي سلامت رواني، اجتماع و پيشگيري وكنترل بيماري‌هاي واگير، برنامه كاهش رفتارهاي پرخطر و برنامه سلامت در بلاياي طبيعي و انسان ساخت نام برد. برنامه‌هايي كه بنا به اظهار دكتر علي اكبر سياري، معاون بهداشت وزير بهداشت، براي هر كدام از آن‌ها روزها و ساعت‌ها وقت گذاشته شده‌ و همه آنها براي پيشگيري مردم از ابتلاي به بيماري‌ها طراحي شده است.

  • بسته خدمات جامع سلامت مردان تدوين شد

اما گرچه در همه اين برنامه‌ها، به بحث پيشگيري و بهداشت تمام مردم اعم از زن و مرد و پير و جوان و كودك توجه شده است اما در عين حال، در باره ترغيب مردان ايراني به بحث پيشگيري در آستانه روز ملي سلامت مردان،(ششم اسفند) از مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سوال كردم كه براي سلامت مردان ايراني كه ركن خانواده هستند چه كرده ايد؟
دكتر محمد اسماعيل مطلق، از تدوین بسته خدمات جامع سلامت مردان براي اولين بار در كشور خبر مي دهد و مي گويد: بسته خدمات جامع سلامت مردان، در راستاي طرح تحول نظام سلامت تدوين و اجرا مي‌شود.

به گفته، مدیرکل سلامت خانواده جمعيت و مدارس وزارت بهداشت، اين بسته در حال حاضر در حاشيه شهرها اجرا مي‌شود و در سال 95 هم قرار است، شهرهاي 50 تا 100 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد. در بسته خدمات جامع سلامت مردان، مردان ايراني، از لحاظ بيماري‌هاي جسمي و رواني معاينه مي‌شوند و در صورت بروز بيماري و يا نشانه اي از بيماري، تحت كنترل مستمر قرار مي‌گيرند.

او به اجراي آزمايشي بسته خدمات جامع سلامت مردان هم اشاه مي‌كند و مي گويد:‌ اجرای آزمایشی این بسته در شهرستان‌های باغملک، کردکوی، قم، سلماس و سبزوار با جمعیت هدف 33 هزار و 506 نفر انجام شد و نتايج اين برنامه آزمايشي نشان داد كه بالغ بر 53 درصد مردان ايراني، تغذیه ناسالم دارند و 25 درصد فعالیت فیزیکی مطلوب ندارند و و 16 درصد هم دخانیات، استعمال مي‌كنند.

ارتقای نظام ارائه خدمات سلامت مبتنی بر محیط‌های خانواده، تحصیل، کار و اجتماع متناسب با شرایط مردان، بهبود مهارت‌های زندگی در مردان، بهبود شیوه زندگی سالم در مردان مبتنی بر خودمراقبتی، ارتقای سلامت جنسی و باروری مردان و ارتقای ایمنی نظام حمل و نقل جاده ای کشور، از ديگر اهداف کلان برنامه ملی سلامت مردان است.

  • شعار امسال روز ملي سلامت مردان

 دكتر نوروزي ، دبیر انجمن اورولوژی ایران هم مي‌گويد: با توجه به شیوع بیماری‌های منتقله جنسی در جوانان و آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی، امسال اولویت روز ملی سلامت مردان، توجه به این دو موضوع اساسی است. بنابراین در روز ملی سلامت مردان به پیشگیری ازحوادث رانندگی نیزبه شدت توجه شده است. به همین خاطرنیز شعار این هفته به عنوان" فرمان سلامت در دست شماست" نام گذاری شده است.

  • 10نکات کلیدی برای سلامت مردان

دانشگاه علوم پزشکی تهران، هم به مناسبت هفته و روز ملي سلامت مردان، از مردان ايراني خواسته است كه حداقل به 10 نكته كليدي برای حفظ سلامتی و تندرستی‌شان توجه كنند.

  • مسئولیت عادات غذایی تا رابپذیرید

با انتخاب انواع و مقدار غذاهایی که نیاز دارید، مسئولیت عادات غذایی تان را بپذیرید. انتخاب‌های غذایی‌تان را در اولویت قرار دهید و ازنظر فیزیکی فعال باشید به طوری که بتوانید یک مرد سالم که می‌خواهید باشید.

  • غذاهای جادویی وجود ندارند

هیچ غذا یا روش غذا خوردن جادویی وجود ندارد. بعضی از غذاها هستند که مردان به خوردن آن‌ها نیاز دارند. مثل سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، غذاهای پروتئینی مانند حبوبات، تخم مرغ یا گوشت‌های بدون چربی و لبنیات مانند شیر.بدين ترتيب، یک درصد مواد مغذی را که برای سلامتی نیاز دارید شامل منیزیم، پتاسیم، کلسیم، ویتامین D، فیبر و پروتئین را دریافت خواهید کرد.

  • یخچالتان را با هویج،سیب وپرتقال پرکنید

غذاهای سالم را که به آماده‌سازی کمی نیاز دارند در یخچالتان قرار دهید. یخچالتان را با هویج، سیب، پرتقال، ماست کم چرب و تخم مرغ پرکنید.

میوه‌ها و سبزیجات تازه، کنسرو شده یا منجمد، گوشت‌های بدون چربی، کنسرو حبوبات، ماهی تن یا سالمون را در مقادیر زیاد ذخیره کنید.

  • غلات کامل انتخاب کنید

اطمینان حاصل کنید که نیمی از غلات شما کامل است. غلات کامل می‌توانند به ایجاد احساس سیری و تأمین مواد مغذی کلیدی کمک کنند، به جای برنج و نان سفید وسایر محصولات غله تصفیه شده، پاستا و نان تهیه شده از گندم کامل، برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر را انتخاب کنید.

  • عاداتی بسازید که وزن شمارا اضافه نکنند

با صرف نظر ازغذاهایی که چربی‌های جامد و شکراضافه شده بالایی دارند، کالری را کاهش دهید. گوشت‌های چرب مانند دنده، بیکن و هات داگ را محدود کنید. کیک‌ها، کلوچه‌ها، آب نبات‌ها و بستنی باید تنها گاهی مصرف شوند. برای تنظیم مقدار غذایی که می‌خورید از بشقاب‌های کوچک‌تری استفاده کنید.

  • آب دوست شما است

آب نسبت به بسیاری از انتخاب‌های عادی نوشیدنی، انتخاب بهتری است. نوشیدنی‌ها می‌توانند حدود 400 کالری در روزبه رژیم غذایی اضافه کنند، بنابراین نوشیدنی‌های دارای کالری بالا را محدود کنید.از نوشابه‌های انرژی زا، نوشابه‌های ورزشی و سایر نوشابه‌های شکردار، صرف نظر کنید.

  • چیزهایی را که مردان نیاز دارند مصرف كنند، بشناسید

نیازهای انرژی مردان با زنان متفاوت است. به مقدار غذا و نوع غذایی که نیاز دارید بر اساس قد، وزن، سن و سطح فعالیت بدنی‌تان پی ببرید.

  • از آشپزی برای بقا فراتر روید

دفعات بیشتری آشپزی کنید. بخارپز کردن سبزیجات، کباب کردن مرغ را امتحان کنید و برای اسپاگتی یک سس گیاهی خوشمزه از ابتدا تهیه کنید. خوردن غذاهایی که در منزل توسط خودتان پخته شده اند به شما اجازه می‌دهد مقدار و نوع چیزی را که می‌خورید کنترل کنید.

  • به محتویات غذاها توجه کنید

از برچسب اطلاعات تغذیه ای و برچسب مواد تشکیل دهنده برای پی بردن به محتوای مواد مغذی غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کنید. مصرف غذاهایی را که شکر یا چربی تشکیل دهنده اول واصلی‌شان است را کاهش دهید.

  • تحرك داشته‌ باشيد

در هرزمانی که می‌توانید فعال باشید. از دوستان یا خانوده تان بخواهید زمانی که برای پیاده روی، دوچرخه سواری یا دویدن طولانی می‌روید به شما بپیوندند. فعالیت‌هایتان را متنوع کنید تا انگیزه‌تان حفظ شود. برای خودتان 5 الی 2 ساعت یا بیشتر فعالیت بدنی متوسط در طول هفته را هدف قرار دهید. بازوها، پاها و عضلات هسته ای خود را حداقل دو روز در هفته تقویت کنید.فعال بودن برای مدت 10 دقیقه نیز تفاوت ایجاد می‌کند.

کد خبر 326136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha