مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

زهرا رفیعی: بیشترین مخاطبان نظام سلامت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند اما این بدان معنا نیست که مردان در معرض بیماری قرار ندارند.

پزشک و بیمار

با وجود اينكه امسال چندمين سالي است كه هفته سلامت مردان برگزار مي‌شود، اما همچنان مردان با فرهنگ «بي‌توجهي به سلامت» خود زمينه‌هاي آسيب‌هاي جسمي و اجتماعي را فراهم مي‌كنند.

به گزارش همشهري هفته ملي سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند هر سال با هدف حساس‌سازي مردان نسبت به سلامت خود و افزايش دسترسي آنان به اطلاعات سلامتي برگزار مي‌شود. امسال نيز با محوريت سلامت باروري در مردان اين هفته شروع شده است و علاوه بر اين به مسائلي مانند شيوه زندگي سالم، پيشگيري از حوادث ترافيكي، ارتقاي سلامت رواني، پيشگيري از حوادث قلبي و عروقي و عوامل خطر آن، ارتقاي سلامت باروري مردان، سلامت مردان و خانواده و پيشگيري از حوادث شغلي پرداخته شده است. با وجود اين مردان عموما در مراحلي از بيماري به پزشك مراجعه مي‌‌كنند كه كار از كار گذشته است.

دكتر عباس بصيري، رئيس انجمن اورولوژي ايران در گفت‌وگو با همشهري با ابراز تأسف از اين ويژگي فرهنگي گفت: مردان تقريبا در مراحل پيشرفته‌تري از بيماري به پزشك مراجعه مي‌كنند و ما فقط مجبوريم درمان‌هاي علامتي، نگهدارنده و ضد‌درد برايشان تجويز كنيم. در مراكز درماني و كلينيك‌ها بارها ديده شده يك خانم با در دست داشتن برگه آزمايش همسر، برادر يا پدرش به پزشك مراجعه كرده و پيگير سلامت مردان خانواده خود شده است. بخشي از اين ماجرا به اشتغالات مرد خانواده مربوط مي‌شود و بخشي ديگر به‌دليل بي‌توجهي به سلامت است.

  • مردان بيشتر در معرض خطرند

اميد به زندگي در مردان 74 و در زنان 79سال است. فاصله ۵ ساله نشان مي‌دهد كه زنان، هم كمتر از مردان در خطرند و هم بيشتر از آنها به سلامتشان و علائم اوليه بيماري‌ها اهميت مي‌دهند. رئيس انجمن اورولوژي ايران با بيان اينكه متأسفانه مردان از ابراز بيماري خود احساس شرمساري مي‌كنند، عنوان كرد:‌ مردان نسبت به زنان بيشتر در معرض آسيب‌هاي فيزيكي، بيماري‌هاي شغلي، حوادث ترافيكي، تومورها و... قرار دارند و اين در حالي است كه متأسفانه اين افراد از مراجعه به پزشك و بيان مشكلات خود احساس شرم مي‌كنند زيرا بر اين باور هستند كه پذيرش بيماري قدرت مردانگي آنها را زير سؤال مي‌برد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا نظام سلامت براي مردان به‌صورت ويژه برنامه‌اي دارد يا خير، گفت: مهم‌ترين كاري كه نظام سلامت اخيرا در مورد مردان انجام داده است، پرداخت بخشي از هزينه‌هاي درمان ناباروري است. البته بخشنامه‌هاي مربوطه در گيرودار مراحل اداري با ناهماهنگي‌‌هايي مواجه است. براي معاينه سالانه بيماري‌هاي زنانه فرهنگسازي لازم انجام شده ولي مردان بررسي‌هاي دوره‌اي را ناديده مي‌گيرند. مردان بيشتر از زنان در محيط‌هاي آسيب‌زا كار مي‌كنند، سيگار مي‌كشند، مواد ‌مخدر مصرف مي‌كنند ولي براي ايجاد فرهنگ مراجعه به پزشك و خودمراقبتي نظام سلامت براي آنها كار قابل توجهي انجام نداده است ولي بزرگ‌ترين بي‌توجهي به سلامت را خودشان در حق خودشان مي‌كنند.

وقتي صحبت از ناباروري مي‌شود انگشت اتهام به سمت خانم‌ها مي‌رود اما اين در حالي است كه نقش زنان و مردان در بروز ناباروري برابر است؛ يعني زماني كه زوجي دچار ناباروري مي‌شوند 50درصد علت به خانم و 50درصد ديگر به آقا مربوط مي‌شود. متأسفانه مردان براي ابراز بيماري‌هاي خود دچار شرمساري و ناراحتي مي‌شوند و به همين دليل براي معاينات بيماري‌هاي مربوط به مردان كمتر به پزشك مراجعه مي‌كنند. دكتر غلامرضا پورمند، نايب‌رئيس انجمن اورولوژي ايران در اين‌باره گفت: سال 1978نخستين نوزاد به روش درمان‌هاي كمك‌باروري به دنيا آمد. تولد اين نوزاد اين مسئله مهم علمي را اثبات كرد كه با يك اسپرم سالم، امكان باروري ميسر است. تنها 15درصد از زوجين با مشكل باروري مواجه مي‌شوند كه در اين ميان يك‌تا2درصد زوجين به كمك روش‌هاي كمك‌باروري صاحب فرزند نمي‌شوند و مابقي با تكميل پروسه درمان مي‌توانند صاحب يك فرزند شوند.

  • معاينه رايگان مردان در سراهاي محلات و مساجد پايتخت

همزمان با هفته ملي سلامت مردان، با حضور متخصصان اورولوژي در سراي محلات و مساجد، مشاوره و معاينه رايگان درخصوص بيماري‌هاي مردان ارائه مي‌شود. سمانه زماني، مديركل سلامت شهرداري تهران گفت: همايش منطقه‌اي با موضوع «آشنايي و پيشگيري از بيماري‌هاي شايع مردان» و پيشگيري از استرس و افسردگي در خانه‌هاي سلامت برگزار مي‌شود. برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا از تاريخ اول تا هفتم اسفند ايستگاه سنجش سلامت مردان در خانه‌هاي سلامت، سراي محلات و مساجد فعال شوند و خدمات مختلفي از قبيل اندازه‌گيري فشار خون، قند خون، تست BMI، مشاوره روانشناسي، مشاوره پزشكي و مشاوره تغذيه را ارائه دهند.

کد خبر 362888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha