سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دمشق با توافق آتش‌بس اعلام شده از سوی روسیه و آمریکا موافق است و آن را اجرا می‌کند.

روسیه- و امریکا

در بيانيه وزارت خارجه سوريه آمده است، دولت سوريه همانطور كه قبلا هم تأكيد كرده، به عمليات نظامي خود عليه 2گروه تروريستي داعش و جبهه النصره ادامه خواهد داد.

در ادامه اين بيانيه آمده‌است، دولت سوريه آماده است براي تضمين موفقيت اجراي آتش‌بس در موعد مقرر يعني از روز شنبه، با طرف روسي براي مشخص كردن مناطق تحت كنترل گروه‌هاي مسلحي كه توافق آتش‌بس شامل آنها مي‌شود، هماهنگي و همكاري لازم را انجام دهد اما دمشق تأكيد دارد كه به حفاظت از مرزها و جلوگيري از تقويت گروه‌هاي مسلح و تروريستي در اين مدت ادامه دهد.

هرگونه اقدامي كه به نقض حريم مرزها يا حمايت كشورهاي خارجي از گروه‌هاي مسلح منجر شود، از نظر دولت سوريه نقض توافق آتش‌بس است و با واكنش اين دولت روبه‌رو خواهد شد. موافقت دولت سوريه با توافق آتش‌بس يك روز بعد از آن صورت مي‌گيرد كه آمريكا و روسيه از توقف درگيري‌هاي نظامي از روز شنبه خبر دادند.

منابع خبري روسيه اعلام كردند، اين توافق نتيجه هفته‌ها مذاكرات فشرده مقامات سياسي و نظامي آمريكا و روسيه بوده است؛ مذاكراتي كه نقطه شروع آن نشست‌ دو‌ماه پيش نيويورك بود و بعد در نشست‌هاي مونيخ و ژنو در هفته‌هاي گذشته پيگيري شد. براساس اين توافق، روسيه حملات هوايي خود را به مواضع گروه‌هاي مسلح مخالف در حلب و ديگر نقاط از روز شنبه متوقف مي‌كند. اما داعش و جبهه النصره از اين توافق مستثني هستند؛ استثنايي كه به مذاق عربستان خوش نمي‌آيد و به همين‌خاطر تنها كشوري كه از اين توافق آتش‌بس استقبال نكرده، عربستان سعودي است. عربستان و قطر همواره از حضور جبهه النصره در مذاكرات سياسي هفته‌هاي اخير سوريه حمايت كرده‌اند.

سازمان ملل از تشكيل گروهي ويژه براي نظارت بر آتش‌بس از روز شنبه خبر داده ‌است. همچنين وزارت‌خارجه آمريكا اعلام كرده كه واشنگتن و مسكو به‌صورت مستقيم و مرتب در تماس خواهند بود تا اين آتش‌بس به اجرا درآيد. دوطرف هدف از اجراي اين آتش‌بس را فراهم كردن زمينه براي پيشبرد مذاكرات سياسي ميان دولت و مخالفان سوريه اعلام كرده‌اند.

كشورهاي اروپايي از اين توافق آتش‌بس استقبال كرده و درباره اجراي آن ابراز اميدواري كردند. از ميان كشورهاي عربي، مصر كه همواره از راه‌حل سياسي براي بحران سوريه حمايت كرده، از اين توافق آتش‌بس هم استقبال كرده است.
معاون نخست‌وزير تركيه ضمن استقبال از توافق آتش‌بس گفت كه كشورش به اين توافق پايبند خواهد بود اما اگر از سوي كردهاي سوريه مورد حمله قرار گيرد، حق واكنش به اين حمله را براي خود محفوظ مي‌داند.

  • 25فروردين؛ انتخابات پارلماني در سوريه

ديروز بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه 25فروردين را به‌عنوان تاريخ برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور تعيين كرد. اين دومين دوره انتخابات پارلماني در اين كشور از سال2011 يعني شروع ناآرامي‌ها تاكنون است.

کد خبر 326129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha