صدف کوه کن: در مراسم افتتاح دانشکده طب سنتی اعلام شد: طب سنتی برای ما، همان طب ایرانی-اسلامی است

مرکز مطالعات طب سنتی و مکمل ایران، پنجم مهرماه، در محل موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ایران (خانه مشیروالدوله پیرنیا) واقع در خیابان لاله‌زار نو تهران و با حضور رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران، وزیر بهداشت و درمان، نمایندگان مجلس، روسای دانشگاه‌های چهارگانه علوم پزشکی و دانشجویان نخستین دوره طب سنتی به شکل رسمی آغاز به کار کرد.

این دوره که با پذیرش 24 دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از 4 دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی و شاهد آغاز شده، قرار است به آموزش شیوه های درمانی سنتی به پزشکان پرداخته است.

این مرکز  در نظر دارد تادر ادامه، دوره‌هایی را برای داروسازان و پزشکان متخصص وعلاقه مند به طب سنتی، برگزارکند.

دکترعلی اکبرولایتی، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران، در این خصوص به همشهری گفت: به دنبال مصوبه کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد تا وزارت بهداشت،3 رشته طب سنتی، داروسازی سنتی واخلاق پزشکی را در دستور کار خود قراردهد و به عنوان اولین اقدام، پذیرش دانشجو در رشته طب سنتی آغاز شد که امروز شاهد به ثمر نشستن این اقدامات هستیم.

وی در ادامه به روند گزینش دانشجویان نیز اشاره کرده و گفت: 24 نفردانشجوی طب سنتی از میان بیش از 400 نفر از پزشکان علاقه‌مند به این رشته که در آزمون ورودی شرکت کرده بودند، انتخاب شدند و قرار است که این دانشجویان، دوره ای 2 ساله را گذرانده و مدرک کارشناسی ارشد طب سنتی را دریافت کنند و پس از آن می توانند مطبی داشته باشند و با استفاده از تعالیم طب سنتی ایرانی به درمان بیماران بپردازند.

دکتر ولایتی در ادامه، به پذیرش داروسازان سنتی از آبان ماه سال جاری و همچنین اعلام علاقه مندی دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه آزاد و دانشگاه شیراز برای برگزاری این دوره ها اشاره کرده و گفت:تمام این اقدامات، نشانگر لزوم احیای طب سنتی است که در حوزه های مختلف پزشکی کاربرد داشته و علاوه بر آن، مردم نیز به این طب اعتماد دارند.

در مراسم افتتاحیه دکتر لنکرانی، وزیر بهداشت نیز  از سخنرانی خود به پیگیری های این وزارتخانه  در خصوص برگزاری این دوره اشاره کرده و گفت: آیین نامه طب سنتی و مکمل در وزارت بهداشت در حال تدوین است و طی دو ماه آینده ابلاغ می‌شود که این آیین نامه باعث می‌شود طب سنتی در ایران با دید علمی‌تری دنبال شود.

وی در ادامه و با اشاره به جایگاه ویژه طب سنتی گفت: در طول یک سال گذشته بالغ بر ۱۳رشته جدیداز جمله بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، اقتصاد سلامت و... به تصویب رسیده است که همگی از رشته های جدید بودند،  اما طب سنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توقع ما از عزیزانی هم که در این رشته تحصیل می کنند و قراراست علمدار این نهضت شوند، متفاوت است چرا که مسولیت بزرگی مثل الگو گرفتن از طب سنتی در پیشبرد طب نوین به عهده آنهاست.

لنکرانی گفت:  از دانشجویان این رشته می‌خواهیم که از کار کردن در مطب ها یا  سایر مراکز درمانی خودداری کنند و تمام وقت در اختیار آموزش این رشته باشند  و ما هم قاطعانه از آنها حمایت می‌کنیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به اختلاف نظر موجود در زمینه تاسیس بیمارستان سنتی اشاره کرد و گفت: من آینده رشته طب ایرانی را در کشورمان روشن می‌بینیم زیرا ریشه در فرهنگ کشور ما دارد، اما در مورد ایجاد بیمارستانهای طب سنتی در کشور اختلاف نظر وجود دارد که باید منتظر باشیم تا گروهی از فارغ التحصیلان این رشته، تربیت شوند و بعد در مورد این موضوع صحبت کنیم.

دکتر اصفهانی، مشاور معاونت آموزشی دانشکده نیز در سخنرانی خود روز افتتاح دانشکده طب سنتی را به دلیل بازگشت به برخی از سنت‌های فراموش شده، روز بزرگی دانست و با اعتراض به کلمه سنتی، طب ایرانی-اسلامی را کلمه مناسب تری برای نامیدن طب سنتی ایران برشمرد و در پاسخ به کسانی که احیای طب سنتی را شارلاتانیسم می دانند، گفت:

تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت به درد خرس‌های قطبی می‌خورد که زندگی جمعی دارند، در حالی که ما در ایران و در طب ایرانی تعریفی که از سلامت ارائه می‌دهیم به زوایای روحی انسان نیز می‌پردازیم و به جای پروتکل درمانی، انسان را می بینیم، پس چطور ممکن است که طبی قانونمند، سامان یافته و آکادمیک به دنبال سود و زیان مادی باشد؟

در پایان این مراسم، آزمایشگاه آموزشی، تحقیقاتی و داروسازی سنتی افتتاح شد و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزیدگان دومین دوره آزمون طب سنتی ایران تجلیل کرد.

کد خبر 32610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز