سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

نفیسه کمرئیی: دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبری در بیمارستان ایرانی دبی و در جمع پزشکان و کادر درمانی حاضر شد و در سخنانی پیشرفت در امر پزشکی را از جمله دستاوردهای انقلاب ذکر کرد

 همزمان با بیست و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مراسم و جشنهایی که به این مناسبت در مراکز ایرانی دبی برپاست درجمع ایرانیان حضور یافته و از نزدیک نیز در جریان مسایل و مشکلات قرار می گیرد.
وی که شاهد وضعیت پزشکی در ایران قبل و بعد از انقلاب بوده است در قضاوتی از اوضاع کنونی و ماقبل آن می افزاید: توسعه کمی دانشگاه ها اعم از پزشکی و دیگر رشته ها از دستاوردهای انقلاب است بطوری که هم اکنون مجموعا در حدود 50 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد.
ولایتی با بیان اینکه خودکفایی پزشکی از آرزوهای ما قبل از انقلاب بود، می‌گوید: در گذشته پزشکانی از هند ، بنگلادش و فیلیپین در ایران مشغول بودند که البته به جز در چند مورد استثناء کارشان چندان مطلوب نبود.
وی با بیان اینکه ارتباط موثر با بیمار از اصول اولیه کار پزشکی و عامل موفقیت در آن است می افزاید: البته ضمن اینکه بهره مندی از اساتید خارجی و تبادل استاد و دانشجو خوب است اما بطور مثال فرستادن پزشکانی به روستا که اصلا با زبان روستاییان آشنا نبودند مفید فایده نبوده است.
مشاور رهبری همچنین با مقایسه کیفیت خدمات پزشکی با گذشته می گوید: از نظر ارتقا کیفی اقداماتی که اکنون صورت می گیرد قابل مقایسه با قبل نیست، بطوری که در گذشته برای پیش پا افتاده ترین کارها افراد به خارج از کشور می رفتند در حالی که هم اکنون به فراتر از اینها دست یافته ایم که قابل مقایسه با سطح جهانی است.
ولایتی در خصوص بیمارستان ایرانی دبی ضمن اینکه آن را از بهترین بیمارستانها در دبی از گذشته می داند، می گوید: هم اکنون با تاسیس بیمارستانهای دیگر در دبی بیمارستان ایرانی وارد حوزه رقابت شده و حتما بنا دارد که گوی سبقت را از دیگران برباید.
وی همچنین تاکید می کند: اگر بیمارستان ایرانی دبی به دنبال این است که فعالیتهایش هر روز بهتر از دیروز شود باید در حوزه آموزش و پژوهش بیشتر کار کند.
ومی افزاید: درست است که به گفته رییس این بیمارستان تعداد مراجعان فراوان وضریب اشغال تخت بالاست، اما در عین حال باید دائما به فکر پیشرفت باشیم و این جز در سایه گسترش آموزش و پژوهش امکان ندارد.
"صرف کار درمانی پزشکان را متوقف می کند و تجربه چندین ساله ما نشان می دهد که تکیه بر آموزش و پژوهش موجب امیدواری به آینده می شود و در غیر این صورت متوقف خواهیم شد و این نیز به نفع بیمارستان شما نیست."
  وزیر اسبق امور خارجه ایران ادامه می دهد: در ایران به موازات دانشکده های پزشکی، پژوهشکده و پژوهشگاه وجود دارد و این اهمیت این مساله را نشان می دهد.
ولایتی آموزش را در حوزه تخصصی عملی تر می داند و می افزاید: می شود بین بیمارستان ایرانی دبی و دانشگاه هایی در ایران یا هر جای دیگری ارتباطی را تعریف کرد تا از این طریق پزشکان بتوانند دانش و علم خود را به روز کنند، زیرا ارتباط با مراکز دانشگاهی انگیزه را برای کار کیفی و به روز بیشتر می کند.
در کشورهای دیگر کار تعلیم متخصصین در مراکز خصوصی صورت می گیرد و این نشان می دهد که این مراکز از علوم روز بهره دارند و حتی  بسیاری از بیمارستانهای کشورهای غربی موقوفه و غیر دولتی اما با دانشگاه ها مرتبط هستند تا از این طریق دانش خود را به روز کنند.
ولایتی خاطرنشان می کند: اگر مرکزیت هلال احمر در ایران و شما در بیمارستان ایرانی دبی با یکدیگر همفکری کنید می شود از طریق ارتباط با مراکز دانشگاهی سیر تکاملی کیفیت را در اینجا داشته باشید.
"حیف است که متخصصین بیمارستان در حوزه آموزش و پژوهش وارد نشوند و ارتقا کیفی را تضمین نکنند."
"به طور نمونه مرکز مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه شهید بهشتی که درگذشته در حد یک نقاهتگاه بیشتر نبود، اکنون به مهمترین مرکز ریه منطقه از دید سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده است و تنها جایی است که برای پیوند همزمان قلب و ریه در حال تلاش است که تا کنون شاید در منطقه انجام نشده است."
وی می‌افزاید: ساخت نای مصنوعی که اخیرا صورت گرفته منشا آن از مرکز مسیح دانشوری آغاز شده است و بنا داریم تا سال آینده بر روی انسان و در سراسر جهان آن را توسعه دهیم.
"این مرکز که به عنوان پژوهشکده به ثبت رسیده و 50 عضو متخصص در رشته و رده های مختلف دارد به تجربه نشان می دهد که می توان با وارد کردن امر پژوهش و آموزش به حوزه کار بیمارستان کارها را بهتر و با کیفیت بیشتر به پیش برد."
در مراسم بازدید دکتر ولایتی از بیمارستان ایرانی دبی، حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغی نماینده ولی‌فقیه در امارات و خطیب زاده سرکنسول ایران در دبی و جمعی از پزشکان و کادر درمانی نیز حضور داشتند.
کد خبر 44100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز